mezri Skrevet 7. januar 2011 Del Skrevet 7. januar 2011 (endret) Jeg har en oppgave i Automasjon som skal leveres til mandag, for det første så har jeg ikke peiling om hvordan jeg skal gjøre det eller begynne :/. Jeg går for øyeblikket vg2 el energi og ligger på 5 i auto men, så fikk klassen min en prosjekt oppgave som talt 25 %jeg og kompisen min misforsto om at det ikke var lov og jobbe sammen bare hjelpe kvarandre slik at vi strøk. Når prosjektet teller 25% så suger det så jeg ville ta opp Karakteren. Jeg klaget til læreren og spurte han om det var noen annen måte og få opp karakteren så ga han meg en ny oppgave som jeg skal jobbe med i denne helga. Hadde vert kjekt med tips elns om hvordan jeg kan sette det opp skal legge til vedlegg av bilder og skriver oppgaven her: Dere har fått i oppgave å innstalere det elektriske anlegget i en enebolig. Eneboligen består av 3 etasjer, Kjeller, førte etasje og andre etasje. det skal kun innstaleres inne i huset. Utevndig er ikke med. Anleggets type er TN 400v Inntakskabelen er en 3x16m2 + jord med en sikring på 63 a type b Kunden ønsker en 3 faset 32 a dreiebenk i kjelleren. Det skal være et 3 faset 32 a boble badekar på badet Tegn inn på tegning hvor du vil plassere de elektriske punktene i hele huset. Del disse opp i kurser Lag Kursfortegnelse for anlegget Lag en skjematisk tegning over sikringsskapet innvendig Kunden må ha full oversikt over alle kostnader og materiell som kommer til å brukes. Hvor lang tid som regnes med og konstnadene på arbeidet. Tegninge skal også leveres med. Dette skal leveres til kunden mandag 10.01.2011 kl 08:00 Endret 8. januar 2011 av mezri Lenke til kommentar
V_B Skrevet 8. januar 2011 Del Skrevet 8. januar 2011 Hvis du forandrer topicen til "Trenger hjelp til husinstallasjon-oppgave" så kan det hende at noen "trikkere" hjelper deg om du er heldig. Lenke til kommentar
mezri Skrevet 8. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2011 Hvis du forandrer topicen til "Trenger hjelp til husinstallasjon-oppgave" så kan det hende at noen "trikkere" hjelper deg om du er heldig. okå Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 9. januar 2011 Del Skrevet 9. januar 2011 (endret) En liten detalj: Denne oppgaven ligger vel ikke innefor faget Automatiseringssystemer, men der i mot innenfor faget Elenergisystemer (!?) Man kan/bør vel ikke løse hjemmeleksene for den som skal gjøre oppgaven, men et par hint må det vel være mulig å komme med. Det aller meste av det som framgår av problemstilinger i oppgaven, det reguleres vel av NEK 400:2010 Den enkle måten å få en oversikt over NEK'en og bruken av denne, det er jo Ormbostad sin montørhåndbok. Her er det jo interessant å først og fremst legge merke til at NEK 400:2010 har fått et nytt kapittel som gir en del tillegskrav og detaljbestemmelser for boliger (Montørhåndboka side 208) Det finnes også spesielle bestemmelser omkring baderom (Montørhåndboka side 227) NEK 400:2010 har jo ellers fått nye bestemmelser og krav om jordefeilvern, overspenningsvern og selektivitet. (Av det som jeg husker i farten ..) Lykke til .. Endret 9. januar 2011 av arne22 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå