Gå til innhold

[Løst] På tide å bestemme seg?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Husk antihistamin! :D

Munnbind og plasthansker er bestilt :)

Men det er mulig jeg er smittet av Nikon-basillen alt?

post-126935-0-08912000-1346362342_thumb.jpg

Tror neppe munnbind hjelper ... D7000 er en liten perle og D600 ser ut til å bli en FF variant av D7k. Med andre ord det kan bli mange billige D7K fremover :p

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Tror neppe munnbind hjelper ... D7000 er en liten perle og D600 ser ut til å bli en FF variant av D7k. Med andre ord det kan bli mange billige D7K fremover :p

Har klart meg uten plasthansker og munnbind - det har vært morsomt å leke seg med D90; etter et par år med Panasonic kameraer; så var ikke Nikon så sært allikevel.

Men jeg kan ikke si at D90-runden har gjort ting lettere. D90 har på den ene siden bekreftet at kamerahus i den størrelsen er trivelig. Men dn har samtidig vist at forskjellene i sensorkvalitet ikke alltid er like stor som enkelte vil ha det til. Nå begynner riktignok D90 sensoren å dra på åra; men da den kom, så var den veldig bra; men forskjellen ned til Olympus sin gamle 12Mpx sensor var mindre enn jeg trodde.

Samtidig kommer det en del gode tilbakemeldinger på Panasonic 12-35mm f/2.8 og Fuji har lansert X-E1 ...

Det blir ikke noe lettere, dette :)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Da er Photokina over, og lanseringsrushet gitt seg. Samtidig har jeg hatt tid til å prøve ut en Nikon D600 en times tid.

Jeg vet ikke om jeg er klar til å bestemme meg enda; men det koker egentlig ned til to valg. Enten å gå helhjertet inn for µ-4/3 eller erstatte E-30 + objektiver med FF. Hvis det blir FF; så er det rimelig greit - både D600 og 6D er i riktig størrelse; og objektivutvalget dekker mine behov.

De ubesvarte spørsmålene som jeg trenger svar på, er følgende:

• Hvordan blir sensorytelsen til GH3.
  • Hvordan er ergonomien til GH3.
  • Hvor god er sensoren i 6D.
  • Hvor god er ergonomien til GH3 i praksis.
  • Hvor god er ergonomien til 6D i praksis.
  • Det vil også være interessant å se hva mer Olympus kommer med nærmere jul.

Hvis GH3 blir valget, gir optikken seg selv: 12-35mm f/2.8 og 35-100mm f/2.8. Pluss en enkel "lang-zoom" og et lyssterkt fast-objektiv rundt 45mm.

For Nikon D600, så vil valget stå mellom 24-120mm f/4 og Tamron 24-70mm f/2.8 som normalzoom. Spedd på med noe fastoptikk (50mm f/1.4 og 85mm f/1.8) og en grei 70-300mm. Og kanskje en makro rundt 100mm.

Mye det samme for Canon 6D; men da 24-105mm f/4 istedet for 24-120mm.

Det er fortsatt ikke noe hast; neste lang-tur med behov for slikt utstyr er nok først i 2013 eller 2014.

Lenke til kommentar

Du kan jo vente til neste Photokina, Tomsi. Man vet jo aldri, kanskje det dukker opp noe nytt og spennende da...:-)))

Det skal jo litt til å toppe årets Photokina. Og jeg er rimelig sikker på at det ikker er så mye nytt FF da (slike kameraemodeller lever jo fort i 3-4 år). PhotoKina 2015 derimot :)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

En liten oppdatering (mest som notater til meg selv ;))

De første bildene fra GH3 har dukket opp, og det ser ut til å bli et jevnt løp mellom OM-D E-M5 og GH3.

JP selger G3 latterlig billig for tiden, så jeg kjøpte en. Den skal erstatte GH2, som jeg skal uansett kvitte meg med. Den er også såpass kompakt at jeg dropper tanken om en GX1.

DPreview har kommet med D600 testbilder, har tittet på høy ISO utgavene og ISO 6400 er like god eller bedre enn Panasonic G3 på ISO 1600 ...

Jeg prøvde ut G3 som konsertkamera (med 20mm f/1.7) på HRC Oslo i forrige uke - lysforholdene der var veldig dårlig (på kanten til ekstremt dårlig), og ISO 3200 var ikke nok. Vil tro at 6400 er minimum - 12800 er ønskelig.

Når jeg var innom og så på D600 bildene på DPreview, så sammenlignet jeg med litt forskjellige kameraer, også Fuji X-Pro 1. Scary bra høy-ISO egenskaper.

Adobe og FujiFilm har annonsert at de skal samarbeide slik at LR vil håndtere X-Pro 1 og X-E1 på en bedre måte enn i dag.

Og, som ventet, prisfallet på D600 har begynt ...

Jeg tror alle brikkene er på plass nærmere påske.

Lenke til kommentar

Tomsi, du startet denne tråden 7. januar 2011. Og har altså akkurat satt opp et regneark med optikk ønsker.

Du verden, for en tålmodighet. Nesten imponerende.

Det er jo ikke mer enn et halvt år til påske så da er det på tide å se på detaljene.

Edit:

Jeg tror alle brikkene er på plass nærmere påske.

Ser nå at det ikke stod noe om hvilken påske

Endret av se#
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tomsi, du startet denne tråden 7. januar 2011. Og har altså akkurat satt opp et regneark med optikk ønsker.

Det er nok versjon 3 eller 4 - har satt opp regneark før også. Også før 7. januar ;)

Det er jo ikke mer enn et halvt år til påske så da er det på tide å se på detaljene.

Nettopp :D

Ser nå at det ikke stod noe om hvilken påske

Details, Schmetails ...

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

Tja, venter du til utpå nyåret, så kommer det "helt sikkert" noe innoativt fra Olympus ...... :dribble: (All the good things comes to those who wait).....

Det vil jo også være greit å få klarhet i - sensoren har de jo fått skikk på.

..., og imens kan en jo kose seg med det/den en har.... :green:

I dette været? ;)

8116544566_18734167fc.jpg

(Det er nå jeg trenger høy ISO)

Lenke til kommentar

Den store feilen du gjør, er jo å sette opp regneark. Det gjør man nemlig ikke før man ringer forsikringsselskapet og får gærnskapen forsikra. Gjør man det før man kjøper, begynner man å tenke fornuftig og slikt - og det vil man vel ikke ha noe av? Tenk heller på alle pengene du sparer på å ikke kjøpe film!

Lenke til kommentar

Tja, venter du til utpå nyåret, så kommer det "helt sikkert" noe innoativt fra Olympus ...... :dribble: (All the good things comes to those who wait).....

Det vil jo også være greit å få klarhet i - sensoren har de jo fått skikk på.

..., og imens kan en jo kose seg med det/den en har.... :green:

I dette været? ;)

(Det er nå jeg trenger høy ISO)

He, he, jeg var ute i "skyminga" idag, og fanget "gamlinger", i "gamle" omgivelser, med "gammelt" utstyr og lav ISO....., artig det også.... :green:

post-251380-0-08793800-1351011419_thumb.jpg

Panasonic DMC-L1 og OLYMPUS ZUIKO ED 14-42mm 1:3.5-5.6

1/250sec, f/4.8, Iso100 og 26mm

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...