Gå til innhold

[Løst] På tide å bestemme seg?


Anbefalte innlegg

Men hva sier realisten og fornuften i deg? Jeg ville sagt at gjør det enkelt og safe. Kjør det der mikrogreiene pluss 5DII med 24-105. Kjøp et brukt hus og brukt objektiv og jeg antar at du klarer det rundt 15.000,- Dermed har du et klart skille mellom småsakene dine og øverste trappetrinn - å kjøpe et crop speilrefleks blir for liten avstand etter min mening.

 

5DII + 24-105 er egentlig en svært allsidig kombi som dekker det aller meste av normale forhold/fotografering. Hadde det ikke vært for fuglefotograferingen ville jeg klart meg med den riggen selv sammen med S95 som passer i lomma og tar meget bra bilder størrelsen tatt i betraktning. Ja, og en ekstern blits bør kanskje med uansett hva du velger.

 

Hva som kommer vet ingen av oss, men neppe blir det billig med det første - jeg tenker da på de "enklere" ff-husene noen mener kommer. Jeg er ikke så veldig sikker på om de blir så enkle eller billige om de kommer i det hele tatt. Særlig er jeg i tvil om Canon kommer med noe under 5D-serien med det første. Og om de kommer med et eller annet så hvor skal det legge seg mellom 5dmk2 og mk3? Hvor skal de gjøre det bedre enn mk2 men uten å konkurrere direkte med mk3? Jeg tviler på at bildekvaliteten blir særlig bedre enn 5Dmk2, noe jo mk3 har allerede vist.

 

Hva Nikon finner på er jeg mer usikker på, men antagelig kommer de med en mer direkte konkurrent til 5Dmk3 angående oppløsning og bps. I såfall tviler jeg på at prisen blir særlig mye lavere enn D800.

 

Uansett hva som måtte komme så kan du senere enkelt selge det brukte 5DII når som helst og kjøpe nytt, men spørsmålet er om det i grunnen har noen hensikt fordi forskjellene vil bli små i praksis.

 

Tor

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er bare å være litt tålmodig Tom :) Tror høsten blir kjempefin :) Canon kom med 5D mkIII og 1Dx, Nikon med D800 og D4. For Nikons del så går det rykter om D600, og gjør de det så passer det Nikon perfekt. De spesifikasjonene jeg så på NikonRumors virker lovende, både spec og pris.

 

Personlig venter jeg på en Mft som har geometrien til GF1, sensoren til M5 og IS.

Lenke til kommentar

Men pen serien... nærmeste match til e-m5 er vel kanskje e-p3 som i fysisk størrelse ikke er så veldig mye mindre enn e-m5. EVF pukkelen spiser noen mm med plass men for min del er den skjeldent i veien, på annen side den benyttes i mindre og mindre grad her.

E-P3 er mer eller mindre identisk med E-P1, rent ergonomisk sett. Noen elsker den (f.eks. meg), andre hater den. EVF pukkelen ti l EM-5 er ikke problemet(ok, det er muigens et problem rent estiskt; men det er ikke et problem for meg). Det har mer at Ep-1/2/3ligger bedre i hånda enn E-M5.

 

Med den type bilder jeg tar har ikke iso støy vært det største problemet. CA og corner softness har kanskje vært mer til bekymring.

For meg er det støy på høy ISO og utvisking som ha vært problem med 4/3 og µ-4/3.E-M5 løser begge deler, tror jeg. Men det kan jeg ikke bekrefte før jeg har prød en E-M5 på en typisk konsert.

 

Hva objektiver benytter du til mFT evt hva er å anbefale ?

Jeg er meget glad i Panasonic 20mm /f1.7 og PanaLeica 45mm f/2.8. Har også 14mm f/2.5 og Sigma 30mm f/2.8. Sistnevnte ble kjøpt mest for moro skyld; men tegner faktisk pene bilder ...

 

7503801334_742105f4f0.jpg

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

Men hva sier realisten og fornuften i deg? Jeg ville sagt at gjør det enkelt og safe. Kjør det der mikrogreiene pluss 5DII med 24-105. Kjøp et brukt hus og brukt objektiv og jeg antar at du klarer det rundt 15.000,- Dermed har du et klart skille mellom småsakene dine og øverste trappetrinn - å kjøpe et crop speilrefleks blir for liten avstand etter min mening.

Setter pris på at du tar turen innom. Har ikke alltid vært enig i dine betrakninger rundt allsdiighet; men jeg stirrer gjerne en kamel i hvitøyet og innrømmer at du har et poeng.

 

Som du sier, en 5D + 24-105mm kombo dekker veldig mye; og det er et trivelig objektiv; Men jeg er usikker på om det blir lyssterkt nok.

 

Hva som kommer vet ingen av oss, men neppe blir det billig med det første - jeg tenker da på de "enklere" ff-husene noen mener kommer. Jeg er ikke så veldig sikker på om de blir så enkle eller billige om de kommer i det hele tatt. Særlig er jeg i tvil om Canon kommer med noe under 5D-serien med det første. Og om de kommer med et eller annet så hvor skal det legge seg mellom 5dmk2 og mk3? Hvor skal de gjøre det bedre enn mk2 men uten å konkurrere direkte med mk3? Jeg tviler på at bildekvaliteten blir særlig bedre enn 5Dmk2, noe jo mk3 har allerede vist.

Ingen vet hva som kommer; men for meg er Canon EOS 60D og Nikon D7000 hyggelige hus som har en hendnig størrelse (når jeg tenker størrelse); så et hus i samme størrelse med FF sensor med god DR på lav ISO og ikke for mye støy på ISO 6400 vil passe godt. Ut i fra hva vi ser fra 5DMkIII og D800, vil det si 5DMkII sensoren (gjerne ++) eller en 24Mpx fra Nikon.

 

Hva Nikon finner på er jeg mer usikker på, men antagelig kommer de med en mer direkte konkurrent til 5Dmk3 angående oppløsning og bps. I såfall tviler jeg på at prisen blir særlig mye lavere enn D800.

Det ers sterke rykter om D600; et FF/FX hus i samme størrelse som D7000. Et hus jeg "tuktlet" med for første gang i kvled; og det passet meg overraskende godt i handa.

 

Uansett hva som måtte komme så kan du senere enkelt selge det brukte 5DII når som helst og kjøpe nytt, men spørsmålet er om det i grunnen har noen hensikt fordi forskjellene vil bli små i praksis.

Ettersom jeg ikke har kjøpt noe enda, så er vel forskjellen med 5DMkII og 5DMKII fortsatt mye en akademisk sak ;)

Lenke til kommentar

Det er bare å være litt tålmodig Tom :) Tror høsten blir kjempefin :) Canon kom med 5D mkIII og 1Dx, Nikon med D800 og D4. For Nikons del så går det rykter om D600, og gjør de det så passer det Nikon perfekt. De spesifikasjonene jeg så på NikonRumors virker lovende, både spec og pris.

D600 virker lovende. En kollega kjøpte D7000 i helgen; og jeg er overrasket over hvor forksjellig den var i forhold til D90. For meg, så har Nikon truffet rimelig riktig størrrelsesmessig med D7000, så hvis D600 er i samme område; så er jeg veldig interresert.

 

Personlig venter jeg på en Mft som har geometrien til GF1, sensoren til M5 og IS.

Da er det minst to av oss. For det er bortimot det perfekte lommekameraet.

Lenke til kommentar

Jeg trives best med tele, sa jeg for mange år siden.

En stund etter det oppdaget jeg at 24-70 var for trang til de få vidvinkelendebildene jeg tok. Så.. jeg kjøpte en 17-40, solgte den etter ett år, på avbetaling til en kamerat (4000,-), og kjøpte 16-35II isteden. I mellomtiden kjøpte jeg også en 5Dmk2 så det ble enda videre. Men ble jeg lykkelig? Nei..

Så derfor har jeg lyst på en 300mm isteden. Så blir det neste kjøp.

 

Bare generelt.. siden tråden heter "På tide og bestemme seg?"

Lenke til kommentar

Skulle man finne på å bestemme seg og ta bilder istedet blir nok utstyrsprodusentene lei seg...

Du, det var skikkelig glupt sagt.

 

Kommer langt med galgenhumor, kunne vel tatt nok bilder til å fylt ett par fotobøker på den tida jeg har brukt på å lese om kameraer og andre duppeditter uten at det har gjort meg til en bedre fotograf...

 

Mulig det er meg og/eller alderen men er ikke så spennende å åpne esker med nye duppeditter lenger, men litt interessant å følge med på hva som kommer er det alltids, kan jo plutselig dukke opp ett kamera som har "alt" man måtte ønske av ett kamera.

Lenke til kommentar

Bare generelt.. siden tråden heter "På tide og bestemme seg?"

Det er vel mange av oss som er der - tror det er noe man trenger ,og så var det ikke slik allikevel ;)

 

Skulle man finne på å bestemme seg og ta bilder istedet blir nok utstyrsprodusentene lei seg...

Jeg også ;) Det er moro med nytt utstyr innimellom.

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

Nesten så jeg vurderer å kjøpe en 5DII til 11K og selge unna det lille MFT utstyret jeg har. Men så tenker jeg på hvor stort og tungt det blir med 5DII og en 70-200 e.l.

Jeg får også disse "hvor stort og tungt det blir" tankene inniimellom.

 

Avventer 12-35mm kjøp til GH3 kommer ut, vil se hva kit prisen blir.

35-100mm ligger på listen den også.

12-35mm-en er jo rimelig kompakt, og optisk god. Det gir kanskje mer mening på GH2/GH3 og OM-D enn 14-54mm og adapter :hmm:

Lenke til kommentar

12-35mm-en er jo rimelig kompakt, og optisk god. Det gir kanskje mer mening på GH2/GH3 og OM-D enn 14-54mm og adapter :hmm:

Hvis 12-35 er brennviddeområdet du ønsker deg så gjør den det. Jeg tenker og tenker på 12-35, men kommer som regel til at jeg vil ha mer enn 35 i normalzoomen. Hadde den gått til 50mm hadde det ikke vært tvil for meg så jeg håper (fortsatt) på at noen (Olympus) skal komme med en versjon av 14-54, 12-60 eller lignende med fast F2.8 eller F2.8-F4.0.

Lenke til kommentar

Jeg er enig med at 12-35mm har et snevert område, men den har faktisk ca. samme zoom forhold som alle kitzoomer og high end normalzoomer; rundt 3x zoom.

 

Mange håpet på f/2.8-4 optikk da oly kom ut med 12-50mm, kanskje oly mener det blir for stort og tungt for mft ?

 

For min egen del så prøver jeg å lære meg å se langt(tele), bruker for det meste 40-150mm. Gleder jeg til å høre om hvor stor og tung 35-100mm f/2.8 blir.

 

 

 

Lenke til kommentar

Det har jo vært en god del innspill i denne tråden i sommer; har jo også blitt pratet rundt om det ene og det andre når jeg har vært på fototreff.

 

Uten å bli så veldig mye klokere. Eller? Jeg holder meg i hverfall i tenkeboksen en stund utover og bruker ikke mye penger på utstyr akkurat nå.

 

Planen utover er å låne en D90 og noen objektiver slik at jeg kan komme litt under huden på Nikon slik de på digitalt. Greit å vite om jeg kan leve med Nikon som kamera, eller ikke. Som sagt spesifikasjonene i ryktene til D600 frister en god del :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...