Gå til innhold

[Løst] På tide å bestemme seg?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Neida - bare tenkte litt høyt i forhold til hva dagens kameraer kanskje mangler - lurer av og til på hvor mye av det kameraprodusentene lager er gjort ut fra hva fotografene ønsker og hva ingeniørene vil ha.

Pop-up blitser har man jo hatt en del år, hva med å hatt enten en pop-up søker eller en som er hengslet i bakkant og vippes opp ved behov ?

Dagens mobiltelefoner og LED TV'r viser jo at de kan virkelig lage ting tynt når de vil.

Ett slikt type kamera ville jeg helt klart vurdert !

Lenke til kommentar

Det er da ikke store forskjellen på 5DmkII og 60D i størrelse og vekt?

Det kan nok bli ennå mindre forskjell og 5D2 er et gammelt hus, "gammel" teknologi tvers gjennom. Selv et nytt billig FF hus fra Canon vil ha siste Digic versjon, litt bedre sensor, bedre AF-system, bedre skjerm og sikkert masse andre små justeringer selv om 5D2 sannsynligvis fortsatt ville være bedre rent mekanisk. Skjerm som kan justeres burde jo dukke opp på FF også snart. Egentlig har jeg mer tro på at Nikon kommer med billigmodell, men gjør de det vil nok Canon også lansere noe slikt på litt lenger sikt.

Lenke til kommentar

Men hvordan skulle et sånt hus være forskjellig fra 5DmkII?

Det er da ikke store forskjellen på 5DmkII og 60D i størrelse og vekt?

Liten forskjell på papiret, kanskje. Men ganske stor forskjell i praksis. Og så er det som se# nevner, et utopisk håp om utvippbar skjerm.

Lenke til kommentar

Det kan nok bli ennå mindre forskjell og 5D2 er et gammelt hus, "gammel" teknologi tvers gjennom. Selv et nytt billig FF hus fra Canon vil ha siste Digic versjon, litt bedre sensor, bedre AF-system, bedre skjerm og sikkert masse andre små justeringer selv om 5D2 sannsynligvis fortsatt ville være bedre rent mekanisk. Skjerm som kan justeres burde jo dukke opp på FF også snart. Egentlig har jeg mer tro på at Nikon kommer med billigmodell, men gjør de det vil nok Canon også lansere noe slikt på litt lenger sikt.

Har klådd en del på 60D og for meg, så er den mekanisk solid nok. Vil tro at en oppgradert modell vil ha de fobedringene du nevner. Nikon sin modell ser vi nok allerede om et par uker; hvis ryktene stemmer.

Lenke til kommentar

Men litt av problemet nå er jo at du alltid går rundt og venter. Du håper på at en av produsentene slipper akkurat det du vil ha. Jeg tror kanskje du bare må hoppe i det, hvis ikke så blir du gående og vente på det produktet som kanskje aldri kommer. ;)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Men litt av problemet nå er jo at du alltid går rundt og venter. Du håper på at en av produsentene slipper akkurat det du vil ha. Jeg tror kanskje du bare må hoppe i det, hvis ikke så blir du gående og vente på det produktet som kanskje aldri kommer. ;)

Jeg kan ikke svare for Tomsi, men det virker ikke akkurat som han mangler noe å bruke i mellomtiden. Slik jeg ser det er det stor forskjell på å vente på å komme i gang og vente på å finne en mer optimal løsning enn det man har. Det er mer og mindre ugunstige tidspunkt å handle på. Den som ikke har noe fra før er pent nødt til å velge blant dagens utstyr selv om alle vet at nye produkter lanseres i de nærmeste ukene som normalt gir bedre utvalg og lavere priser på eksisterende modeller. Det beste rådet jeg kan gi til en som har et OK kamera, men vi ha noe nytt er å vente til etter Photokina før oppgradering.

Lenke til kommentar

Jeg tror kanskje det "problemet" tomsi har, og kanskje jeg selv også har et snev av det, er at man i bunn og grunn aldri blir helt fornøyd. Det finnes nemlig alltid noe som er bedre, og hvis det ikke finnes akkurat nå, så kan du banne på at det er rett rundt hjørnet. Og når det nyeste kommer...faen i helvete, nå selger jeg det gamle drittkamera og kjøper det nye...

En mulig kur for denne sykdommen er å slutte å lese alt bablet på nettsider som akam og dens like. Har du kjøpt noe, klistre på deg et fett glis, superhappy med nytt utstyr. Ikke les noe som helst om rykter/tester/produkter/annet dill, be happy med det du har.

Jada, jeg vet at dette er psykopatisk babbel, men kan være en vei ut av uføret...

Lykke til tomsi, og god bedring :-)

• Liker 3
Lenke til kommentar

Nå er budsjettet slik at det ikke er rom for å hoppe i det akkurat nå ...

Jeg kan ikke svare for Tomsi, men det virker ikke akkurat som han mangler noe å bruke i mellomtiden. Slik jeg ser det er det stor forskjell på å vente på å komme i gang og vente på å finne en mer optimal løsning enn det man har. Det er mer og mindre ugunstige tidspunkt å handle på. Den som ikke har noe fra før er pent nødt til å velge blant dagens utstyr selv om alle vet at nye produkter lanseres i de nærmeste ukene som normalt gir bedre utvalg og lavere priser på eksisterende modeller. Det beste rådet jeg kan gi til en som har et OK kamera, men vi ha noe nytt er å vente til etter Photokina før oppgradering.

Jada, jeg klarer meg for tiden. Tanken er også å vente til etter Photokina. Men hadde håpet flere av brukere fra forskjellige leire hadde kommet med noen inspill på hvordan de så for seg en pakke slik jeg skisserte; det er vel stort sett et par FF folk som har kommet med tips. Dårlig med Pentax og Sony forslag.

Ja, har ikke vært så mye revolusjonerende i det siste innen kamerateknologi.

Nei, det er vel heller det at ting begynner å falle på plass.

Lykke til tomsi, og god bedring :-)

Takk, skal vurdere å melde meg inn i GAS anonymous ;)

Lenke til kommentar

Traff en pro fotograf på Nordens ark for tid tilbake, han sa mye fornuftig som også andre har sagt før .. Blandt annet at optikken og kunnskapen er det vesentlige, og tilgang til interessante motiver. Han mente det var to typer fotografer, de som var ute og tok gode bilder og de som hang seg opp i detaljer og internet.

De strofene har jeg hørt varianter av mange ganger før og etter noen års bruk av forskjellige systemer, investeringer i alt for mye gear osv så må jeg si meg ganske enig i den tankegangen.

mFT størrelse har vært fristende lenge, lettere å bære på og tar mindre plass i baggen osv. GH2 var spennende, G3 var grei osv men likevel ikke nok. Med Oly sin Em5 lansering endret det seg raskt. Brått var det lite å utsette på bildekvalitet selv med kit optikken, og med fast optikken til oly ble det brått morsomt (og dyrt...).

Pussler med et lite prosjekt med 9-10 kraftstasjoner som over tid skal fotograferes inside/out og selvom Nikon gearet har sine fordeler så føler jeg Em5'n gjør en mer enn god nok jobb. Ikke minst er den kjappere å jobbe med og lettere å bære på. Noe som ikke er dumt når det kan være varmt som fy på slike steder.

Det jeg merker med et lite lett kamera som gir god nok bildekvalitet til vanlig bruk er at man er mere tilbøyelig til å ta med utstyret ut og faktisk bruker det. Vesentlig forskjell på å ta med 1-1.5kg utstyr vs 5-12kg.

Med Nikon benytter jeg søkeren, men med litt tilvenning så brukes nå LCD'n på Em5 nesten alltid. Vaner tar gjerne litt tid å endre, men bonusen er at jeg nå kan jobbe litt mere fleksibelt fra kinkige vinkler.

Ny teknologi er alltids interessant men jeg stiller spørsmål ved om man ikke også må se litt på det økonomiske vs hva man egentlig får igjen i kvalitet når man er i "hobby" klassen.

Er faktisk mere imponert over Oly sin 45mm i pris/bildekvalitet enn f.eks Nikons 70-200 VR II selvom disse er laget for to helt forskjellige bruker grupper.

"GAS" er ikke et helt ukjent begrep og man kan vel innrømme at man har et snev av det selv også.

Sålangt har jeg ikke kvittet meg helt med speilrefleks men endel utstyr har blitt solgt og noe mere vil bli solgt til fordel for mFT og optikk der.

Så vil mFT fungere som et mer allround kamera som dekker de fleste situasjoner mens speilrefleks blir forbeholdt de litt mere krevende tingene.

Og igjen får man prøve å innprente at kamerahus/optikk osv er ikke noe annet enn et verktøy, man bruker det som er best egnet til oppgaven der og da.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Traff en pro fotograf på Nordens ark for tid tilbake, han sa mye fornuftig som også andre har sagt før .. Blandt annet at optikken og kunnskapen er det vesentlige, og tilgang til interessante motiver. Han mente det var to typer fotografer, de som var ute og tok gode bilder og de som hang seg opp i detaljer og internet.

Det er det vi gjerne hører, ja. Han nevnte ikke samtidig at man bør konsentrere seg om de motivene man kan ta med det utstyret man har?

Verden er nok ikke like sort/hvit som han skal ha det til; jeg føler at jeg har beina i begge leirene. Men er også litt vinglepetter; noe jeg ikke er alene om her på forumet ;)

De strofene har jeg hørt varianter av mange ganger før og etter noen års bruk av forskjellige systemer, investeringer i alt for mye gear osv så må jeg si meg ganske enig i den tankegangen.

Skal ikke protestere på det.

mFT størrelse har vært fristende lenge, lettere å bære på og tar mindre plass i baggen osv. GH2 var spennende, G3 var grei osv men likevel ikke nok. Med Oly sin Em5 lansering endret det seg raskt. Brått var det lite å utsette på bildekvalitet selv med kit optikken, og med fast optikken til oly ble det brått morsomt (og dyrt...).

Egenlig så trykker EM-på nesten alle de riktige knappene for meg. Med et unntak. Jeg liker ikke ergonomien på den. Uten grep, så er den knotete å holde, med grepet montert, så synes jeg bakre hjul er feilplassert. I tillegg synes jeg søkeren er noe liten i forhold til GH2 sin. Ellers er det mye å like; rask og presis AF, hendig størrelse, og en skikkelig god sensor.

Pussler med et lite prosjekt med 9-10 kraftstasjoner som over tid skal fotograferes inside/out og selvom Nikon gearet har sine fordeler så føler jeg Em5'n gjør en mer enn god nok jobb. Ikke minst er den kjappere å jobbe med og lettere å bære på. Noe som ikke er dumt når det kan være varmt som fy på slike steder.

Det jeg merker med et lite lett kamera som gir god nok bildekvalitet til vanlig bruk er at man er mere tilbøyelig til å ta med utstyret ut og faktisk bruker det. Vesentlig forskjell på å ta med 1-1.5kg utstyr vs 5-12kg.

Med Nikon benytter jeg søkeren, men med litt tilvenning så brukes nå LCD'n på Em5 nesten alltid. Vaner tar gjerne litt tid å endre, men bonusen er at jeg nå kan jobbe litt mere fleksibelt fra kinkige vinkler.

Ny teknologi er alltids interessant men jeg stiller spørsmål ved om man ikke også må se litt på det økonomiske vs hva man egentlig får igjen i kvalitet når man er i "hobby" klassen.

Er faktisk mere imponert over Oly sin 45mm i pris/bildekvalitet enn f.eks Nikons 70-200 VR II selvom disse er laget for to helt forskjellige bruker grupper.

"GAS" er ikke et helt ukjent begrep og man kan vel innrømme at man har et snev av det selv også.

Sålangt har jeg ikke kvittet meg helt med speilrefleks men endel utstyr har blitt solgt og noe mere vil bli solgt til fordel for mFT og optikk der.

Så vil mFT fungere som et mer allround kamera som dekker de fleste situasjoner mens speilrefleks blir forbeholdt de litt mere krevende tingene.

Interessant å høre om dine erfaringene. Kjenner meg igjen, selv om jeg ikke har noen12 kilos speilrefleksrigg; den er nok nærmere 4-5kg ;)

Og igjen får man prøve å innprente at kamerahus/optikk osv er ikke noe annet enn et verktøy, man bruker det som er best egnet til oppgaven der og da.

Og det er der skoen trykker; jeg har ikke alle de riktige verktøyene i verktøyskuffen min. Og nå vil jeg rette opp det som er galt - en gang for alle.

Lenke til kommentar

@Tomsi42

>> "Det er det vi gjerne hører, ja. Han nevnte ikke samtidig at man bør konsentrere seg om de motivene man kan ta med det utstyret man har?"

Vi var innom valg av utstyr og han sa noe om at det var oppgaven som definerte hva utstyr han kunne velge mellom. Også nikket han mot de som tok bilder i regnvær fra 20m med mobiltelefon og sa at det kanskje ikke var helt heldig valg.

>> "Verden er nok ikke like sort/hvit som han skal ha det til; jeg føler at jeg har beina i begge leirene. Men er også litt vinglepetter; noe jeg ikke er alene om her på forumet ;)"

Kjenner meg igjen selv i det dessverre og selvom jeg ble advart mot "GAS" osv av proff fotografer i starten så "måtte" jeg prøve litt også. Det er jo også en måte å lære på, gjenta andres feil osv :-)

>> " Egenlig så trykker EM-på nesten alle de riktige knappene for meg. Med et unntak. Jeg liker ikke ergonomien på den. Uten grep, så er den knotete å holde, med grepet montert, så synes jeg bakre hjul er feilplassert. I tillegg synes jeg søkeren er noe liten i forhold til GH2 sin. Ellers er det mye å like; rask og presis AF, hendig størrelse, og en skikkelig god sensor. "

Jeg føler heller ikke at Em5 er helt perfekt, og er langt på vei enig i at de tingene du nevner der kunne vært gjort bedre. I tilegg synes jeg noen av knappene er litt i minste laget.

Men jeg vurderte det dit at det som teller er i første rekke god nok bildekvalitet samt mindre størrelse å drasse på enn Nikon utstyret, noe jeg antok ville få fart på fotograferingen.

For min del er likevel det mest irriterende med Olympus ikke dette men det at de skal ha ekstra for solblender m.m. Og heller ikke kan skaffe tilveie slikt innen fornuftig tid.

Men slikt småpirk tilside så tar jeg flere bilder enn tidligere og summert opp så er det kun fordi Em5 er mindre/lettere/raskere og gir flotte bilder som motiverer til at man bruker det enda oftere.

>> "Interessant å høre om dine erfaringene. Kjenner meg igjen, selv om jeg ikke har noen12 kilos speilrefleksrigg; den er nok nærmere 4-5kg ;)"

Ser flere som blir mere aktive og produserer flere bilder når de får mindre utstyr å drasse på. Også mange her som går vekk fra zoom og til primes.

>> "Og det er der skoen trykker; jeg har ikke alle de riktige verktøyene i verktøyskuffen min. Og nå vil jeg rette opp det som er galt - en gang for alle. "

Og da har man vel egentlig et stort problem siden ikke noe kamera system er perfekt, og neppe vil bli det i vår levetid heller. Skal man vente på det så går man også glipp av mye motiver imens :-)

Pussig hvor mange visdomsord som kommer fra yrkesfotografer, som man kanskje overseer i starten som amatørfotograf.. men som over tid gir mer og mer mening.

F.eks et utsagn brukt i mange sammenhenger, "jack of all trades, master of none". Det nevnte han naturfotografen jeg traff på Nordens Ark også.

Føles faktisk mer og mer befriende å legge vekk alt fancy gear og kun benytte f.eks (12)24mm.

Sitter med 12-50/12/45/75 med 60mm macro forhåndsbestilt men skulle gjerne fyllt på med en ok 17(35) evt 25(50) mellom der. I tilegg kunne det vært artig med en slim bag til å stable optikk i...

Men prøver å holde igjen litt, fare for GAS... :-)

Lenke til kommentar

>> " Men jeg vurderte det dit at det som teller er i første rekke god nok bildekvalitet samt mindre størrelse å drasse på enn Nikon utstyret, noe jeg antok ville få fart på fotograferingen."

Når det gjelder god nok kvaltiet, så er jeg helt enig - E-M5 leverer varene. Jeg ønsker vel egentlig samme kvalitet i et enda mer kompakt hus - mao. i Pen serien. Panasonic GX-1 er forsåvidt også et alternativ som mitt minste kamera. Og jeg er nesten i mål med objektivparken for m-4/3. Har vel tenkt å supplementere Olympus 45mm f/1.8 og en kompakt allround zoom.

Det som jeg ikke klarer å bestemme meg for er systemet jeg skal bruke til konserter, på tur med foto som fokus osv. Olympus E-30 suger som sagt på høy ISO, og er dermed ubrukelig til konsertfoto. Ergonomien er god; jeg har OK objektiver til det. Så det er det systemet jeg ønsker å erstatte.

Lenke til kommentar

Når det gjelder god nok kvaltiet, så er jeg helt enig - E-M5 leverer varene. Jeg ønsker vel egentlig samme kvalitet i et enda mer kompakt hus - mao. i Pen serien. Panasonic GX-1 er forsåvidt også et alternativ som mitt minste kamera. Og jeg er nesten i mål med objektivparken for m-4/3. Har vel tenkt å supplementere Olympus 45mm f/1.8 og en kompakt allround zoom.

Det som jeg ikke klarer å bestemme meg for er systemet jeg skal bruke til konserter, på tur med foto som fokus osv. Olympus E-30 suger som sagt på høy ISO, og er dermed ubrukelig til konsertfoto. Ergonomien er god; jeg har OK objektiver til det. Så det er det systemet jeg ønsker å erstatte.

Men pen serien... nærmeste match til e-m5 er vel kanskje e-p3 som i fysisk størrelse ikke er så veldig mye mindre enn e-m5. EVF pukkelen spiser noen mm med plass men for min del er den skjeldent i veien, på annen side den benyttes i mindre og mindre grad her.

Med den type bilder jeg tar har ikke iso støy vært det største problemet. CA og corner softness har kanskje vært mer til bekymring.

Hva objektiver benytter du til mFT evt hva er å anbefale ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...