Gå til innhold

[Løst] På tide å bestemme seg?


Anbefalte innlegg

Drar frem denne fra glemselen da jeg føler at jeg fortsatt ikke er i mål. Og kan tenke meg å lande en gang for alle. (Yeah, right ;) ).

 

Jeg fikk solgt unna alt jeg har av Canon utstyr tidlig i 2011, men har kjøpt en Olympus E-30 i ettertid da jeg faktisk liker å bruke speilrefleks i den størrelsen innimellom og savnet 30D-en. I løpet av det siste halvåret, så har det skjedd mye på objektivfronten når det gjelder µ-4/3; og det kommer flere spennende objektiver i høst. I tillegg har Olympus lansert OM-D E-M5 som viser at det er mulig å lage en 4/3 sensor som duger.

 

Ettersom jeg har alternert en del mellom GH2, GF1, GF2, E-P1 og E-30 i de siste så har jeg kommet til at det er hus i GF1/E-P1 størrelse og hus i 30D/E-30 størrelsen jeg trives best med. Så GH2 (og E-M5 med enkelt grep) blir litt hverken eller for meg.

 

La oss se litt på hva jeg sa i post 1; hva er det jeg fotograferer ?

  • Ferieturer
  • Akams månedsfester
  • Akams fototreff
  • Andre fototurer
  • Festlige anlednnger
  • Konserter (dårlig belyste sådanne)
  • Makro

Ser at festlige anledninger bør splittes i to deler da barndåp/bryllup har andre krav enn lønningspilsen.

 

Kravspesifikasjonen var da:

  • En god allround-zoom
  • En god medium tele-zoom
  • En grei vidvinkel-zoom
  • Tre (relativt) lyssterke fastobjektiver vid/normal/kort tele (f/2 eller bedre)
  • En makro

Og det er den egentlig fortsatt.

 

GF-1 har en kamerat overtatt; jeg har tenkt å gi min mor G2-en, og E-P1 er moden for utskiftning. E-30 er ubrukelig i dårlig lys. E-7 kommer kanskje i høst; kanskje neste år; kanskje ikke i det hele tatt.

 

Så jeg har kommet til at en todelt strategi er veien. Smått og godt til de gangene jeg skal reise lett. Fast-objektiver som er gode nok og små nok til det bruket har jeg; kommer dog til å kjøpe Olympus 45mm f/1.8 som supplement. Om det nyehuset blir Panasonic GX-1 eller en Pen med den nye sensoren vil tiden vise.

 

Så det er en E-30 erstatning jeg er på jakt etter. Mer om det i neste post.

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Systemet som skal erstatte E-30 skal brukes til konsert-foto, de fotospesifikke turene og den barndåp/bryllup osv. Tidshorisonten er senhøstes/vinteren forøvrig. Jeg har sett på en del forskellige alternativer men kalrer ikke å sette en kombinasjon jeg blir tent på.

 

I FF termer, så ser jeg for meg å dekke et brennviddeomfang på 17 til 200/300mm.

 

Så da er mitt "oppdrag" til dere å foreslå en pakke som dekker dette bruket. Størrelse på hus skal være noenlunde det samme som E-30; det skal ha LCD display på toppen, det kan være crop eller FF så lenge ISO 6400 ytelsen er like god som dette. Tre objektiver - vidvinkel-zoom, normal-zoom, og en kort telezoom. Kun normal-zoomen skal være f/2.8 da mine konsertfoto-muligheter dekkes av den brennvidden.

 

Budsjett er mellom 25000 og 35000. Jeg ønsker god optisk kvalitet selvsagt, men er ingen fanatiker så L-type glass er ikke noe mål i seg selv.

 

Presenter hva du ville ha valgt og forklar hvorfor. Still gjerne kontrollspørsmål.

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

E30 er vel på størrelse med D7000/600D ?, skal du være sær eller en av gutta?, Sensorstørrelse viktig?, vribar skjerm?

 

Hva med NX20?, begynner og bli =168"]greit med objektiver der i gården også.

 

 

Jeg har faktisk omtrent sluttet og bruke toppskjermen siden jeg begynner og bli komfortabel meg Canon sitt Q-meny, så LCD på toppen kan du nesten droppe, sjekk heller trykkfølsom skjerm :)

 

Ser egentelig bare et kamera som funker til deg, bare de får fikset gummien først :)

Lenke til kommentar

Jeg har ikke egen erfaring med det, men for meg lukter det Fuji X Pro 1 av dette...

Tanken har slått meg - men det er flere spørsmål i den sammenhengen. f.eks. Hvordan blir den optiske kvaliteten til zoomene? I dag så sliter LR med å få det beste ut fra filene til X-Pro 1; I tillegg sliter jeg litt med å like LR. Silkypix er ikke et alternativ. Har heller ikke klådd nok på den til å mene noe særlig om ergonomien. Har forstått at grepet kan byttes ut med noe mer markert.

Lenke til kommentar

E30 er vel på størrelse med D7000/600D ?, skal du være sær eller en av gutta?, Sensorstørrelse viktig?, vribar skjerm?

E30 er på størrelse med 30D; med andre ord et sted mellom 60D og 7D. Sensorstørrelse er ikke viktig; men jeg søker god ISO 6400 for konsert-foto. Vridbar skjerm er behagelig; men ikke et absolutt krav.

 

Hva med NX20?, begynner og bli greit med objektiver der i gården også.

NX20 er nok litt for likt GH2 i størrelse, og da blir det litt hverken fugl eller fisk.

 

Jeg har faktisk omtrent sluttet og bruke toppskjermen siden jeg begynner og bli komfortabel meg Canon sitt Q-meny, så LCD på toppen kan du nesten droppe, sjekk heller trykkfølsom skjerm :)

Touch skjerm har jeg på GH2 og GF2 - er ikke overbevist. Olympus har hatt "Q-meny" lenge; fra før E-420. Liker fortsatt displayet på toppen bedre.

Lenke til kommentar

Jeg synes egentlig det lukter D700 eller 5D II på lang vei - om du er villig til å kjøpe brukt that is.

 

Om du først skal ha såpass stort system, ser jeg nesten ikke noe grunn til å gå for mindre sensor. Om du foretrekker 12 eller 21 MP er opp til deg, men D700 har en del hvassere autofokus enn 5D II, og er litt bedre på høy ISO.

 

24-70/2.8 koster omtrent 9000 brukt, til Nikon, eller ~1500 mindre til Canon. 70-300/3.5-5.6 IS/VR er vel omtrent like gode til begge systemene og koster vel rundt 2500 kr brukt, men jeg ville kanskje ha sett på 70-200/4 IS (rundt 6000) dersom du går for Canon. Bør få tak i 17-40/4 til Canon for rundt 4000. 16-35/4 VR er litt dyrere til Nikon, men også en del bedre optisk.

 

Bør være rundt 10 000 igjen til fastobjektiver:

 

Jeg ville valgt 24L (versjon 1), 50/1.4 og 100/2 til konserter på Canon. Litt uvvist hva jeg hadde valgt til Nikon med det budsjettet, men den nye 28/1.8 ser fristende ut. Kanskje en AF-D 85 og en 50mm av et ellerannet slag.

 

Personlig er jeg på tur tilbake til FF i løpet av høsten, men kommer nok til å prioritere litt annerledes enn deg: D3s, 24-70/2.8, 70-200/2.8 til å begynne med og noe fast etterhvert, sannsynligvis 28/1.8 og 85/1.8 eller f/1.4. 24/1.4 og/eller 35/1.4 hvis jeg plutselig har masse ekstra penger.

Lenke til kommentar

@olegunnaro: Tanken på entry-level FF har streifet meg; nå sier ryktene at det kommer nye "billigmodeller" som sannsynligvis vil havne rundt 15000,- i nypris. Ut i fra hva jeg tidligere har tatt av konsertbilder, så vil en 24mm-70mm f/2.8 dekke unna det meste; kanksje supplementert med et fastobjektiv i området 100-135mm.

 

Ser vi på Canon, så er har jeg hatt 50mm f/1.4 har hatt; og den er ikke aktuell da jeg har visse minimumskrav til byggekvalitet. Det samme gjelder deres 70-300mm IS; meget stor variasjon i kvalitet - svenske Foto har testet fire-fem eksemplarer og den har aldri fått bedre enn middels som skussmål. Men Canon har en 70-300mm IS L, som er meget god; dog en smule tung.Det er dog 70-200m f/4 IS L som er den heteste kandidaten i Canon leiren. Utgående 5DMkII er et greit alternativ hvis ikke en ny lavprismodell blir lansert.

 

Når det gjelder Nikon, så synes jeg at 12Mpx er noe snaut - ser for meg noe rundt 20Mpx som ønskelig hvis det blir FF. Hvis ryktene stemmer ,så ser D600 ut til å være et reelt alternativ. Ulempen til Nikon er at de ikke har en kompakt 70-200mm f/4. Men deres 70-300mm f/4-5.6 VC får generelt skryt i alle teste jeg har lest. Nikon har også oppgradert de fleste rimelige fastobjektivene som er interessante.

 

Jeg er heller ikke fremmed for å handle tredjepartsoptikk; Tamron's nye 24-70mm har fått mye skryt og ligger på rundt 10000,- ny. Sigma har også kommet med en ny 12-24mm som ser lovende ut.

Lenke til kommentar

Hvorfor vil du ha flere MP, for å printe stort eller for å croppe mer?

 

Selv har ikke fått noen klager fra de jeg har levert bilder til, etter jeg skifta fra 21MP (5D II) til 12MP (X100) - men så er det sjeldent snakk om noe annet enn trykk i avis, som sjeldent er verdens beste kvalitet i utganskpunktet.

 

Sikkert fornuftig å vente å se hvordan en eventuel D600 blir om du synes 12MP blir snaut, tviler på at verken D700 eller 5D kommer til å gå opp i pris uansett...

 

Edit: Om du kan leve med AFen til 5D II, er kanskje 70-200/4 IS og billigere hus (enn en evt. D600 ved lansering) god nok grunn til å gå for Canon?

Endret av olegunnaro
Lenke til kommentar

Hvorfor vil du ha flere MP, for å printe stort eller for å croppe mer?

Begge deler egentlig. Nikon er jo så smarte at de støtter DX optikk; slik at kan jeg bruke en 24Mpx D600 som et 12Mpx DX hus - f.eks. ved bruk av teleoptikk.

 

Har 12Mpx og 16Mpx i dag og det holder som oftest.

 

Sikkert fornuftig å vente å se hvordan en eventuel D600 blir om du synes 12MP blir snaut, tviler på at verken D700 eller 5D kommer til å gå opp i pris uansett...

Det er et poeng.

 

Edit: Om du kan leve med AFen til 5D II, er kanskje 70-200/4 IS og billigere hus (enn en evt. D600 ved lansering) god nok grunn til å gå for Canon?

AF-en til 5D MKII holder forsåvidt til mitt bruk. Men har brukt Canon før og er ikke overbevist over kvaliteten på en del av produktene deres.

Lenke til kommentar

mens jeg driver å undersøker litt, så ser jeg at Kirk Tuck har hoppet på Sony bølgen nå. Er det noen Sony eksperter der ute som har noen inspill om et A77 rigg? Føler selv at høy ISO ytelsen er akilles-hælen der. Sony har kommet med en god del brukbare objektiver i det siste.

 

Jeg også vurdert Pentax - K-5 er et kapablet hus; og etterfølgeren blir sikkert ikke noe dårligere. Men er usikker på hilke objektiver som passer der.

Lenke til kommentar

Det jeg har lest om Sony med unntak at det er ett (sensurert) selskap så er det svært få bra objektiver tilgjengelig og rumpe på høy ISO største ulempene. I tillegg så har vel kvasi halvspeiløsningen sine problemer med eksponering. Anbefaler å sjekke ut ett par av testene i virkeligheten, ikke de som sitter å stirrer på noen jævla diagrammer og lever i en ammetåke som tror at disse kurvene tar fantastiske bilder...

 

Digitalrev tv har en interessant test bla

Lenke til kommentar

Det jeg har lest om Sony med unntak at det er ett (sensurert) selskap så er det svært få bra objektiver tilgjengelig og rumpe på høy ISO største ulempene. I tillegg så har vel kvasi halvspeiløsningen sine problemer med eksponering. Anbefaler å sjekke ut ett par av testene i virkeligheten, ikke de som sitter å stirrer på noen jævla diagrammer og lever i en ammetåke som tror at disse kurvene tar fantastiske bilder...

 

Digitalrev tv har en interessant test bla

At Sony er Sony er en av ulempene, det er sant ;) Når det gjelder optikk-utvalget, så har det bedret seg en god del de siste årene; bl.a. en brukbar 16-50mm f/2.8. Men jeg er skeptisk til SLT konstruksjonen, det skal jeg innrømme.

Lenke til kommentar

Dra i butikken eller lån av venner. Klå på forskjellige hus. Finn ut hvilket som ligger godt i hånden din, og som du tror du vil like å bruke.

Har klådd en del på 60D, 7D, 5DII, D90 og K-5. Vil trives med alle de ...

 

Kjøp det. ;)

Selv om det ikke har den ISO ytelsen jeg trenger? Eller koster utenfor budsjett? Eller ikke har den optikken jeg har lyst på? ;)

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

Med fare for å gjennta meg selv og være i overkant misjonær for fullformat:

 

Fullformat løser ISO-spørsmålet, bruktkjøp løser budsjettproblemet, og CaNikon har definitivt størst utvalg i objektiver. Så da blir spørsmålet om du kan leve med hvordan husene føles, det å kjøpe brukt og om CaNikons objektivutvalg passer dine behov. :p

Lenke til kommentar

Med fare for å gjennta meg selv og være i overkant misjonær for fullformat:

Som misjonær for smått og speilløst, så kjenner jeg meg igjen.

 

Fullformat løser ISO-spørsmålet, bruktkjøp løser budsjettproblemet, og CaNikon har definitivt størst utvalg i objektiver. Så da blir spørsmålet om du kan leve med hvordan husene føles, det å kjøpe brukt og om CaNikons objektivutvalg passer dine behov. :p

Jeg skal vel innrømme at det virker som om fullformat er det mest fornuftige alternativet; mye fordi skal jeg først ha to forskjellige sensorstørrelser så bør de være såpass forskjellige. Stort objektivutvalg, ja. Men mye hummer og kanari da ...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...