Gå til innhold

[Løst] På tide å bestemme seg?


Anbefalte innlegg

Valget må jo være enkelt med tanke på alt som kommer fremover :)

Selg alt du har nå .

Kjøp GH2 kitet med 14-140 . 100-300 . 20mm f1,7 .

Olympus EPlxxx pro kan du kjøpe når den kommer , regner med den er litt bedre enn GH2 til stillbilder .

 

Selv har jeg sittet hele kvelden å lest tester av GH2 med alle de nevne objektivene .

Video kvaliteten er helt overlegen alt som finnes på markedet nå .

Objektivene kommer og veldig godt ut , særlig Pana 100-300 mm .

Den må jo være helt enormt god til naturvideo . 600mm pluss digital zoom i kamera .

 

Tror ikke GH2 har Digital Zoom, den har noe som er ekstremt mye kulere og det er at den bruker ca 2 MB pixler i senter som gir inntil 2,6 "zoom" uten nevnverdig tap i bildekvalitet.

Det var den jeg tenkte på . Med 600mm montert , så kommer man nært nok :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men de som ikke studerer historien, vil bare gjenta de samme feilene. ;)

Ser den Tom.

 

Men. De utstyrsmessige valgene du i fortida foretok når du sto overfor et motiv, var styrt av to ting; tilgjengelighet og preferanser.

 

Jeg kjenner deg som et levende menneske Tom, så jeg vil anta at begge deler endres over tid. Om det stemmer, så er jeg usikker på relevansen av slik statistikk.

 

Men bevares. Whatever turns you on ;)

Lenke til kommentar

Men. De utstyrsmessige valgene du i fortida foretok når du sto overfor et motiv, var styrt av to ting; tilgjengelighet og preferanser.

Det er et poeng.

 

Jeg kjenner deg som et levende menneske Tom, så jeg vil anta at begge deler endres over tid. Om det stemmer, så er jeg usikker på relevansen av slik statistikk.

 

Men jeg har vel hatt utstyr nok en god stund nå til å dekke alle eventualiteter, og hatt bager som har plass til det, slik at tilgjengelighetene har vært der en stund. Preferanser derimot, det har jo endret seg over tid.

 

Og vissheten om at for mye utstyr kommer i veien for fotograferingen, den har vokst en god del de siste månedene.

 

Så da er det på tide å gjøre noe med disse tingene ;)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hvordan går det? Sitter du fortsatt fast i tenkeboksen?

 

Jeg vurdere nesten å selge m43's utstyret og kun ha kompaktkamera, men det er bare dumt. Spesielt nå som det muligens kommer mye nytt og bra :dribble:

 

Rykte-m43's Roadmap

roadmap.jpg

 

Rykte om m43's optikk fra Tokina (Hoya/Pentax) LINK1 og LINK2

Hadde det ikke vært topp om Pentax hadde kommet med speilløst med m43's fatning? Personlig synes jeg det er dumt om de kommer med egen fatning, det samme gjelder Sigma og Foveon, de skulle ha kastet seg på m43's.

 

Det kan faktisk lønne seg å vente litt med kamerakjøp hvis du ikke trenger det A.S.A.P.

Lenke til kommentar

En beslutning er tatt og gjennomført. Jeg har solgt Canon-utstyret. Dvs. har ikke fått en kjøper på grepet eller Sigma converteren enda (de ligger på foto.no). Resten forsvant fortere enn dugg for solen.

 

Er så heldig å få låne E-5-en som Akam tester nå i helgen, og den forteller meg en del ting. Et veldig trivelig kamera.

 

Jeg har ingen hast, og kommer til å vente litt for å se hva som skjer. µ-4/3 roadmappen ser spennende ut og hvis Pentax kaster seg på bølgen, så blir det direkte morsomt.

 

I mellomtiden, er det mulig jeg kjøper meg en 14mm f/2.5 ... Men først er det er en laptop som trengs en erstatning!

Lenke til kommentar

Hadde virkelig vært helt strålende om Pentax kom med i µFT, men jeg har mine tvil.

Jeg tviler jeg også, men det hadde vært kongebra.

Hoya/Pentax går rett på snørra hvis de kommer ut med et digitalt Auto 110 system med m43's sensorstørrelse og ikke har m43's fatning, hvem gidder å kjøpe et slikt system? Spesielt når man mest sannsynlig får kjøpt den samme optikken med Tokina-logo til m43's. De fleste kjøper heller kamera fra Oly eller Pana og optikk fra Oly, Pana, Tokina og Cosina/Voigtlander.

 

 

En beslutning er tatt og gjennomført. Jeg har solgt Canon-utstyret. Dvs. har ikke fått en kjøper på grepet eller Sigma converteren enda (de ligger på foto.no). Resten forsvant fortere enn dugg for solen.

Godt å høre :thumbup:

Lenke til kommentar

Hadde virkelig vært helt strålende om Pentax kom med i µFT, men jeg har mine tvil.

Jeg stiller meg også tvilende til at Pentax har guts nok til å velge en standard som andre aktører også støtter - men jeg tar gjerne feil her.

 

Bare si fra om du vil låne 14mm/2.5 noen dager.

Det høres fristende ut - du vil høre fra meg ;)

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
  • 2 uker senere...

Sensoren er en klar forbedring av den i GF1, AF er også klart bedre.

Har du lyst å utdype litt? Er det kun ISO du tenker på eller er det andre ting også?

 

Jeg er egentlig bare middels fornøyd med bildekvaliteten på kombinasjonen GF1 + 20/1.7. Men siden jeg ikke har noen andre hus eller objektiver med mft-fatning er jeg usikker på hvilken av dem som er det svakeste leddet. Er veldig spent på dpreview sin test av X100...

Lenke til kommentar

Har du lyst å utdype litt? Er det kun ISO du tenker på eller er det andre ting også?

Både ISO og generell bildekvalitet. Nå er ikke Bibble støtten 100% enda - men allikevel så liker jeg godt det jeg ser. Bykatt har jo også GH2 og bruker Lightroom; hun sa seg meget fornøyd i en annen tråd nylig.

 

Jeg er egentlig bare middels fornøyd med bildekvaliteten på kombinasjonen GF1 + 20/1.7. Men siden jeg ikke har noen andre hus eller objektiver med mft-fatning er jeg usikker på hvilken av dem som er det svakeste leddet. Er veldig spent på dpreview sin test av X100...

Skyter du i RAW eller JPEG? Hvilket bildebehandlingsprogram bruker du?

Lenke til kommentar

Både ISO og generell bildekvalitet. Nå er ikke Bibble støtten 100% enda - men allikevel så liker jeg godt det jeg ser.

Interessant. Men hva mener du med at Bibble-støtten ikke er 100%? Pleier RAW-støtten å utvikle seg?

 

Skyter du i RAW eller JPEG? Hvilket bildebehandlingsprogram bruker du?

RAW og Bibble 5. Merker det spesielt under litt dårligere lysforhold (innendørs). Men det kan hende det er jeg som har blitt litt bortskjemt av D700 + 24-70/2.8.

Lenke til kommentar

Interessant. Men hva mener du med at Bibble-støtten ikke er 100%? Pleier RAW-støtten å utvikle seg?

Ja, det skjer. På 5.2 beta så var GH2 støtten direkte feil. Det er blitt en del bedre; men den er ikke optimal - jeg har tenkt å laste opp noen test filer til de slik at de kan finjustere algoritmene. Det dreier seg om finjustering av hvitbalansen.

 

RAW og Bibble 5. Merker det spesielt under litt dårligere lysforhold (innendørs). Men det kan hende det er jeg som har blitt litt bortskjemt av D700 + 24-70/2.8.

D700 kontra GF1 er nok litt for rått parti. Mne jeg ser at det å endre look kan hjelpe - Portrait synes jeg passer bedre på GF1.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...