Gå til innhold

[Løst] På tide å bestemme seg?

Anbefalte innlegg

Steike du hadde mye flotte bilder på siden din, siden jeg har GH2 som wallpaper (sick) på ene PC n her må jeg bare spørre om hvilket objektiv bruker du mest med GH2 n ? Går seriøst å vurderer GH2 med 14-140mm kombinasjonen da går mot første forsøk på å lage noe musikk/video basert etterhvert.

Hvor fant du wallpaperet av GH2? :D

Hittil har jeg brukt 45mm-objektivet mest, på andre plass 20mm. Men så liker jeg godt fastoptikk. Det er med på å gjøre utstyret lett og nett.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Olympus har jo sakt at de skal komme med et proff-µFT i år, det er vel ikke helt usannsynlig at de bruker ny brikke og prosessor fra E5 i det? Det blir jo sikkert en artig sak for økonomien :blush:

Men, når jeg ser på lista di over hva du har, og hva du ønsker, så kanskje et Canon 60D kan erstatte 30D + FT-husene, så kan du fortsette med to helt ulike systemer til µFT eventuelt helt dekker behovet, og bruke litt lenger tid på å bygge opp µFT som fortsatt en stund kommer til å ligge relativt høyt i pris. Da reduserer du kraftig "behovet" for GH2 og E-PXpro? :hmm:

Ellers, hvis du går for 14-140 ser jeg ikke behovet for 45-200mm, -den er fin for prisen, men 100-300 koster 2,5x og er sikkert bedre, og uansett mindre overlapp, og bare litt større.

9-18mm har jeg og lyst på, og 14mm. Rundt normal har jeg lyst på 25/0.95 og 25/1.4 og så håper jeg det er en god stund til Cosina lanserer 50/1.1 for µFT :roll: Både Panasonic og Olympus kommer med raske knivskarpe normalzoomer i år, så der tror jeg det lønnser seg å vente til man ser hva som kom.

Lenke til kommentar

Olympus har jo sakt at de skal komme med et proff-µFT i år, det er vel ikke helt usannsynlig at de bruker ny brikke og prosessor fra E5 i det? Det blir jo sikkert en artig sak for økonomien :blush:

Billig blir den nok ikke, men leverer den varene, så er jeg nok villig til å spandere en god del lapper på den.

Men, når jeg ser på lista di over hva du har, og hva du ønsker, så kanskje et Canon 60D kan erstatte 30D + FT-husene, så kan du fortsette med to helt ulike systemer til µFT eventuelt helt dekker behovet, og bruke litt lenger tid på å bygge opp µFT som fortsatt en stund kommer til å ligge relativt høyt i pris. Da reduserer du kraftig "behovet" for GH2 og E-PXpro? :hmm:

Det er en fordel å ha to systemer med to forskjellige uttrykk. Men da er det kanskje bedre å gå over til FF. Men det er en verden som egentlig ikke frister. Hverken størrelsesmessig eller prismessig.

Ellers, hvis du går for 14-140 ser jeg ikke behovet for 45-200mm, -den er fin for prisen, men 100-300 koster 2,5x og er sikkert bedre, og uansett mindre overlapp, og bare litt større.

14-140mm + 100-300mm er nok en mer fornuftig kombinasjon.

9-18mm har jeg og lyst på, og 14mm. Rundt normal har jeg lyst på 25/0.95 og 25/1.4 og så håper jeg det er en god stund til Cosina lanserer 50/1.1 for µFT :roll: Både Panasonic og Olympus kommer med raske knivskarpe normalzoomer i år, så der tror jeg det lønnser seg å vente til man ser hva som kom.

Det med knivskarpe normalzoomer høres fristende ut. Men jeg må se mer håndfaste tegn på at det kommer.

Lenke til kommentar

En mulig pro utgave av PEN høres lovende ut, men skal man vente så kan man vel vente forgjeves. Nå klarte heldigvis en bransje tom for GH2 14-140 kitet bremse mine innkjøpsplaner og får mer tid i tenkeboksen selv.

Ett værtettet mFT hus og ditto objektiver høres ut som en killer kombo.

Lenke til kommentar

En mulig pro utgave av PEN høres lovende ut, men skal man vente så kan man vel vente forgjeves. Nå klarte heldigvis en bransje tom for GH2 14-140 kitet bremse mine innkjøpsplaner og får mer tid i tenkeboksen selv.

Såvidt jeg skjønner, så er video en viktig del for deg. Og i det tilfellet, så er 14-140 kitet en no-brainer.

Ett værtettet mFT hus og ditto objektiver høres ut som en killer kombo.

Hadde gjort seg det. Sier mannen som går in så fort det regner litt ...

Lenke til kommentar

2700kr? Tenkte heller under 1000kr jeg. Må da finnes noe med fin oppløsning, og kvalitet for den prisen? Video (720p 30fps) hadde også vært greit, men ikke noe jeg må ha.

Hadde tenkt på:

Dette først (da tilbud), men var nå litt dyrt.

Så dette nå. Men kanskje lurt å heller bruke litt penger, og ha noe bra og ha leenge, enn å kjøpe noe jalla.

Den største faren er at jeg kan klare å miste det, noe jeg er veldig flink til, men finner jo som regel ting igjen.. (mista/glemte ett kamera i spania.. yay.)

Lenke til kommentar

2700kr? Tenkte heller under 1000kr jeg. Må da finnes noe med fin oppløsning, og kvalitet for den prisen? Video (720p 30fps) hadde også vært greit, men ikke noe jeg må ha.

Hadde tenkt på:

Dette først (da tilbud), men var nå litt dyrt.

Så dette nå. Men kanskje lurt å heller bruke litt penger, og ha noe bra og ha leenge, enn å kjøpe noe jalla.

Den største faren er at jeg kan klare å miste det, noe jeg er veldig flink til, men finner jo som regel ting igjen.. (mista/glemte ett kamera i spania.. yay.)

Høres ut som et tema for en egen tråd. Som en avslutnig på din problemstilling - kvalitet koster. Til tider veldig mye.

Lenke til kommentar

Litt statistikk:

bla bla.

Jeg vil ikke en gang forsøke å hjelpe deg med problemstillinga di. Men, det slår meg at du neppe finner et godt svar i statistikk. Du finner ikke nye tanker ved å dvele i fortida. Endret av fototim
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg vil ikke en gang forsøke å hjelpe deg med problemstillinga di. Men, det slår meg at du neppe finner et godt svar i statistikk. Du finner ikke nye tanker ved å dvele i fortida.

Men de som ikke studerer historien, vil bare gjenta de samme feilene. ;)

Så jeg synes det var lurt å se på hva jeg egentlig bruker av optikk og i hvilke situasjoner jeg bruker de.

Etter å gått inn i meg selv, og ser på fremtiden til 4/3 og µ-4/3, så ser jeg jo at jeg vil klare meg godt uten Canon. Om jeg også faser ut 4/3 helt eller kun delvis, kan jeg ikke si enda. Det vil faktisk avhenge av hva Olmypus faktisk finner på fremover.

Lenke til kommentar

Valget må jo være enkelt med tanke på alt som kommer fremover :)

Selg alt du har nå .

Kjøp GH2 kitet med 14-140 . 100-300 . 20mm f1,7 .

Olympus EPlxxx pro kan du kjøpe når den kommer , regner med den er litt bedre enn GH2 til stillbilder .

Selv har jeg sittet hele kvelden å lest tester av GH2 med alle de nevne objektivene .

Video kvaliteten er helt overlegen alt som finnes på markedet nå .

Objektivene kommer og veldig godt ut , særlig Pana 100-300 mm .

Den må jo være helt enormt god til naturvideo . 600mm pluss digital zoom i kamera .

Lenke til kommentar

Valget må jo være enkelt med tanke på alt som kommer fremover :)

Selg alt du har nå .

Kjøp GH2 kitet med 14-140 . 100-300 . 20mm f1,7 .

Olympus EPlxxx pro kan du kjøpe når den kommer , regner med den er litt bedre enn GH2 til stillbilder .

Selv har jeg sittet hele kvelden å lest tester av GH2 med alle de nevne objektivene .

Video kvaliteten er helt overlegen alt som finnes på markedet nå .

Objektivene kommer og veldig godt ut , særlig Pana 100-300 mm .

Den må jo være helt enormt god til naturvideo . 600mm pluss digital zoom i kamera .

Tror ikke GH2 har Digital Zoom, den har noe som er ekstremt mye kulere og det er at den bruker ca 2 MB pixler i senter som gir inntil 2,6 "zoom" uten nevnverdig tap i bildekvalitet.

Lenke til kommentar

Trenger vel ikke selge GF1 med 20mm f/1.7, 45mm f/2.8 og 14-45mm zoomen? ;)

Bortsett fra det, så er det litt fristende å selge Olympus parken også.

Ops , nei det ville vært dumt å selge de , var litt for kjapp å lese her :)

Hvis du går helt over til m4/3 så har du kanskje ikke så mye bruk for 4/3 objektiver og kamera .

Men bruktprisene på Olympus er ikke allverden .

Objektivene kan brukes , men AF hastigheten er kraftig redusert etter som jeg skjønner .

På nyere kamera så kommer det sikkert forbedringer på dette området og .

Selv synes jeg framtiden til m4/3 ser veldig spennende ut , nye objektiver og kamera er på gang .

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...