Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Jobb uten videregående?

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på om det er noen her som har droppet ut av skolen og har erfaring med det? Jeg vurderer og slutte på skolen fordi jeg ikke har motivasjon lengere, karakterene går bare nedover. Er det mulighet for og få en jobb med grei lønn? finnes det kurs/skoler man kan ta uten papirer på 2-3årig videregående skole?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er nok veldig lurt å fullføre videregående på en eller annen måte. Hvis du ikke orker å sitte på skolebenken, så kan du jo alltids prøve å skaffe deg en lærlingplass eller i det minste en vanlig jobb med en fremtid. Med det mener jeg at kassa på Rema muligens ikke er det beste, selv om det sikkert er mange som trives med slike jobber over lenger tid..

Lenke til kommentar

Jeg droppet ikke skolen, men mine tre år på videregående som rørlegger var totalt bortkastet.

Fikk interesse for data, og er selvlært. I dag jobber jeg som IT-Ansvarlig og Salgskonsulent samt at jeg driver ett eget lite firma, så ja... man kan klare seg bra uten utdannelse, men du må ha noe du brenner for, samt pågangsmot.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432

Pga manglende motivasjon gikk ikke jeg på videregående heller, har jobbet med renhold, butikkansatt, på sykehjem, på kantine, hos komunen.. Ja litt forskjellig. Stå på og ta intiativ så får du deg altids jobb, men det kan gå litt tid og i perioder kan du være uten jobb, med mindre du er heldig og får deg en fast stilling som også går ann.

Lenke til kommentar

Uten videregående skole vil du nesten garantert havne lengre i bunken ved vanlig ansettelse ved stillingutlysning og søknad. Men dersom du er flink innen for ett felt som ved lov ikke krever fagbrev, kan du ved hjelp av kontakter og gode referanser få deg grei jobb. Men da er det spesielt viktig at du fremstår som skikkelig og tillitsverdig når du møter potensielle arbeidsgivere.

Lenke til kommentar

Jeg gikk Teknisk Fagskole Elektronikk men endte opp med å starte et underholdningssenter (DarkLight AS) etter militæret, da var jeg 21. Nå er jeg 30 og driver det enda. I tillegg eier jeg en frisørsalong (Glam AS) som min kjære samboer driver, jobber i ledelsen for Døgnvillfestivalen, står bak TromsøLAN, osv, osv.

Det er altså mulig å få til noe uten vgs evt med en vgs-utdannelse som ikke er relevant. Over tid vil din arbeidserfaring veie mer enn skolegangen din uansett, såfremst arbeidet har vært mer utfordrende enn å sitte i kassa på den lokale Bunnpris-butikken.

Så, er det å anbefale å droppe ut? Aldri. Det er få måneder igjen og de synes jeg absolutt du bør prøve å holde ut. Dårlige karakterer kan alltids forbedres senere, men hele året er bortkastet om du ikke fullfører.

Lenke til kommentar

Få måneder igjen av dette skoleåret. Kom deg igjennom, ta deg en velfortjent ferie, hvil ut, og om du har flere år på videregående igjen, så er det bare å pushe seg selv. Bedre å fullføre enn å droppe ut. Du tjener ingenting på å droppe ut, og du vil ha kastet bort mange måneder av livet ditt på ikke-fullført skolegang.

Stå på, og lykke til!

Lenke til kommentar

Kommentar ang. dere som har fått jobb med irrelevant vgs. bakgrunn.

Selvom selve utdanningen ikke er relevant til den jobben du får etterpå, så sier det at du faktisk har fullført 3årig videregående opplæring noe om deg som person/arbeidstager. Derfor er det ekstra viktig hvis du har droppet ut, å kunne vise til at du egentlig ikke er en "quitter", men at vgs ikke var noe for deg. Og at du har andre sterke kvaliteter innenfor det yrket du vil ha. om det så er selger/kundebehandling, it, lagerarbeider. osv...

Lenke til kommentar

Hei, dolcegabbana (ps liker nicket ditt).

Ett råd: GÅ GJENNOM SKOLEN. :)

Dette betyr kanskje ikke så mye for deg NÅ, men i fremtiden vil du angre UTROLIG MYE om du dropper ut.

Sosial status blant tenåringer som deg handler om hvem som er "kul" og ikke. Men i fremtiden er derimot hva du bruker livet ditt på det første folk ser og dømmer deg etter. Også jenter du kommer til å date, som sikkert betyr mye for en gutt.

Iallefall bør du fullføre om du har lyst til å oppleve det awesome studentlivet med fester og liv hele tiden.

Mange studier er mye lettere enn videregående, og om du fullfører kan du velge et artig studie du liker uten så mye jobbing.

Å ikke komme seg gjennom videregående når så mange andre gjør det, vil vitne om mange dårlige egenskaper som dårlig konsentrasjonsevne os.v. Det er ikke sikkert du har det, men folk du møter vil gå utifra det som førsteinntrykk.

Selv går jeg medisin og kunne aldri tenke meg å date en som har droppet ut av videregående, hadde bare ikke vært på bølgelengde.

Jeg så et morsomt sitat her om dagen:

"Jeg valgte den letteste veien, og etter det gikk alt nedoverbakke".

Ikke velg den letteste veien ned, få heller litt motgang og la ting gå oppover. ;)

Ønsker deg veldig mye lykke til, håper du klarer det. :)

Ta deg isåfall en velfortjent ferie etterpå, som noen andre her skrev. :D Godt tips.

Endret av dkny
Lenke til kommentar

Hei, dolcegabbana (ps liker nicket ditt).

Ett råd: GÅ GJENNOM SKOLEN. :)

Dette betyr kanskje ikke så mye for deg NÅ, men i fremtiden vil du angre UTROLIG MYE om du dropper ut.

Sosial status blant tenåringer som deg handler om hvem som er "kul" og ikke. Men i fremtiden er derimot hva du bruker livet ditt på det første folk ser og dømmer deg etter. Også jenter du kommer til å date, som sikkert betyr mye for en gutt.

Iallefall bør du fullføre om du har lyst til å oppleve det awesome studentlivet med fester og liv hele tiden.

Mange studier er mye lettere enn videregående, og om du fullfører kan du velge et artig studie du liker uten så mye jobbing.

Å ikke komme seg gjennom videregående når så mange andre gjør det, vil vitne om mange dårlige egenskaper som dårlig konsentrasjonsevne os.v. Det er ikke sikkert du har det, men folk du møter vil gå utifra det som førsteinntrykk.

Selv går jeg medisin og kunne aldri tenke meg å date en som har droppet ut av videregående, hadde bare ikke vært på bølgelengde.

Jeg så et morsomt sitat her om dagen:

"Jeg valgte den letteste veien, og etter det gikk alt nedoverbakke".

Ikke velg den letteste veien ned, få heller litt motgang og la ting gå oppover. ;)

Ønsker deg veldig mye lykke til, håper du klarer det. :)

Ta deg isåfall en velfortjent ferie etterpå, som noen andre her skrev. :D Godt tips.

Takk for svar :-)

Lenke til kommentar

Kan anbefale å søke på eksamener på privatistweb.no (før 31. januar), 350kr per fag du ikke har karakter høyere enn 1 i. Så sitter du bare som hospitant på skolen resten av tiden og følger med i fagene du ikke kan. Jeg anbefaler deg også å ta flest mulig muntlige eksamener, 30 minutter forberedelsestid og 30 minutter med småprat om faget, etter ca 1 time og 15 minutter har du karakter i et fag med 140 klokketimer om man skulle tatt det i vanlig skole. Er også en bonus med privatist-skole, om du har tatt fellesfagene (norsk, mattematikk osv), regner alle linje-spesifikke fag som en ekstra linje (tar du feks byggfag, dvs alle fellesfag og byggfag spesifikke fag, så kan du ta 2-3 fag til for å få både byggfag og feks elektro). Er ikke 100% sikker om det ligger i systemet automatisk slik; men det går ivertfall an å argumentere seg til at det blir dobbelt opp med studiepoeng ovenfor arbeidsgivere osv. Og da kan man ta to lærling-tider på samme tid, om man finner riktig firma (feks et snekker-firma som også har elektrikere). Bare det å ha beståtte privatist-eksamener er en god ting, det viser at man kan studere på egen hånd og liker å få ting gjort på en effektiv måte. Man kan også ta litt forskjellige fag fra forskjellige linjer og rett og bygge sin egen utdannelse etter sine egne ønsker (feks realfag og elektro, da står man sterkt som bare det som både elektriker og hvis man vil ta høyskole).

Endret av RonnyW
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...