ilpostino Skrevet 7. januar 2011 Del Skrevet 7. januar 2011 Jeg har et Excel-ark med en liste over ansatte. det er en ansatt per linje og dette ineholder bløandt annet stillingskode, navn, avdeling osv. jeg kunen tenke meg å prøve å lage et annet ark som henter ut informasjon fra dette. Jeg ser for meg at det blir en eller annen form for søkefunksjon som skal gjøre følgende: Når en velger en gitt stilling (feks fra en nedtrekksliste) genereres en liste over alle som har den gitte stillingen ved alle avdelingene. listen skal helst sorteres per avdeling og så per stilling. Jeg sitter med en norsk utgave av Excel. Lenke til kommentar
Krankemot Skrevet 7. januar 2011 Del Skrevet 7. januar 2011 Det er noe som heter pivot-tabeller som jeg tror kan gjøre det du etterspør. Litt usikker på hvordan man bruker de men... Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 7. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2011 det kan jeg ikek så mye om men jeg skal sjekke det ut. Lenke til kommentar
kjeklulf Skrevet 7. januar 2011 Del Skrevet 7. januar 2011 Det er akkurat sånt pivottabeller er genialt til. Når du først har begynt å bruke det skjønner du ikke hvordan du klarte deg uten. Liten innføring her (for Excel pre-2007 men prinsippene er de samme): http://www.ozgrid.com/Excel/excel-pivot-tables.htm Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 20. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 20. januar 2011 jeg har ikke hatt tid til å gjøre noe annet enn å leke meg litt med pivot-tabeller men inntrykket jeg sitter med foreløbig er at det er supert å på summere data men ikke nødvendigvis så bra til å hente ut feks lister med navn? noen anbefalte bøker på dette? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå