KS86 Skrevet 7. januar 2011 Del Skrevet 7. januar 2011 Hei Har nå fått et utrolig kjedelig problem med min bærbare pc, en Acer 5720zg, kjører windows vista 32-bit. Problemet er at fra og med i går kveld så har jeg ikke kunnet åpne noen programmer whatsoever, får bare opp en feilmelding som sier at det bestemte programmet ikke har noe program som er assosiert for å kunne utføre denne handlingen, dette gjelder samtlige program, alt ifra internet explorer til Itunes. Det som derimot er merkelig er at samtlige program fungerer helt fint om jeg kjører de som admin, sånn rent bortsett ifra t det virker som om det er første gangen jeg åpner de, f.eks internet explorer hadde ingen startside osv. Så spørsmålet mitt er kort og godt hva har skjedd og hva kan jeg gjøre med det? Har prøvd å gå til kontroll panel, default programs, og legge til oppgaver for programmene manuelt, men når jeg kommer så langt, står rett og slett riktig program til å utføre hver enkelt handling. Har også sjekket at kontoen min på pc'n har admin rettigheter, noe den da altså har. Er dessverre ikke så spesielt datakyndig av meg så når sånne problemer oppstår er jeg relativt hjelpeløs Si ifra om noe er uklart eller om dere trenger mer info om noe så skal jeg gjøre mitt ytterste for å gi fornuftige svar. Lenke til kommentar
The Crusher Skrevet 8. januar 2011 Del Skrevet 8. januar 2011 Om du går til C:\Programfiler\ og finner en mappe til et program og starter .exe filen fra mappen, starter programmet da? viss ikke, så tror jeg det er virus. Har hørt om noen typer virus/malware som blokkerer for programmer, slik at de ikke starter. Lenke til kommentar
chri-ot Skrevet 8. januar 2011 Del Skrevet 8. januar 2011 Pappa fikk akuratt det samme problemet i går kveld med firefox, en acer med vista 32bit. løsningen ble å avinnstalere og legge det inn på nytt. Lenke til kommentar
PerB Skrevet 8. januar 2011 Del Skrevet 8. januar 2011 Siden det gjelder "alle" programmer er hypotesen om skade etter virusangrep svært sannsynlig. Se delforumet for dette om råd og vink. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 8. januar 2011 Del Skrevet 8. januar 2011 et ord. Conficker... Lenke til kommentar
System-log.com Skrevet 9. januar 2011 Del Skrevet 9. januar 2011 Har laget en liten screencast på hvordan man kan lage en bootbar antivirus løsning. Oppdaterer seg legg over eth0 og scanner gjennom Windows-systemet enkelt. Kan være en god løsning når du ikke kan kjøre noen programmer i selve Windows. Hvis du har tilgang til en PC med cd-brenner kan du laste ned image og brenne ut AVG til CD. Boot fra CD og sjekk PC for virus. Her kan du se litt hvordan det fungerer : AVG boot-cd Antivirus Screencast Lenke til kommentar
KS86 Skrevet 9. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2011 Takk for alle svar Er vel ganske så enig i at dette virker som et virus angrep, skal nå rote meg over i den delseksjonen for å se om jeg finner noe som kan hjelpe meg der. Lenke til kommentar
chri-ot Skrevet 9. januar 2011 Del Skrevet 9. januar 2011 (endret) bare å sette pcen tilbake til fabrikkstand! Edit: eller gå over til OSX eller Linux! Endret 9. januar 2011 av chri-ot Lenke til kommentar
phlake Skrevet 9. januar 2011 Del Skrevet 9. januar 2011 Last ned Dr. Web CureIt. Gratis virussjekk (ingen installasjon kreves, bare kjør .exe-fil som admin) og søk. Gratis og oppdateres flere ganger per dag. Kanskje den kan redde deg. Best ejeg har vært borti og den fikser det meste. Absolutt verdt et forsøk før evt reinstallasjon. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 9. januar 2011 Del Skrevet 9. januar 2011 (endret) bare å sette pcen tilbake til fabrikkstand! Edit: eller gå over til OSX eller Linux! eller slå av maskinern. Samme resultat... Conficker removal tool http://www.symantec.com/security_response/writeup.jsp?docid=2009-011316-0247-99 Endret 9. januar 2011 av Slettet-t8fn5F Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå