Gå til innhold

Hvorfor går kristne med korset?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nei, huff. Muslimene må ut. Vi vil jo ikke ha et flerkulturelt land! :nei:

Muslimer er ok, så lenge de ikke forlanger å få med seg religionen inn i landet :)

Hele innlegget var sarkasme. Jeg har ingenting imot noen mennesker så lenge de ikke er dritteskker :new_woot:

Skjønte at det var sarkasme...

Ville bare få med at jeg er totalt imot integrasjon av religioner i det norske samfunnet.

Faktisk imot religioner i det hele tatt :)

Lenke til kommentar

Nei, huff. Muslimene må ut. Vi vil jo ikke ha et flerkulturelt land! :nei:

Muslimer er ok, så lenge de ikke forlanger å få med seg religionen inn i landet :)

Hele innlegget var sarkasme. Jeg har ingenting imot noen mennesker så lenge de ikke er dritteskker :new_woot:

Skjønte at det var sarkasme...

Ville bare få med at jeg er totalt imot integrasjon av religioner i det norske samfunnet.

Faktisk imot religioner i det hele tatt :)

Åja.. lol! :p

Jeg er i mot religioner, jeg og. Antiteist, thumbs up :thumbup:

Lenke til kommentar

Korset er symbolet på Jesu lidelse og død for våre synder. Dette var bestemt fra starten av. Bruken av korset sørger for at vi aldri glemmer det Han gjorde for at vi skulle bli frie. Der fikk dere det inn med teskje. :)

Dette er åpenbart læresetningen. Denne, og mange lik den, har vi alle hørt.

Men hva betyr det egentlig? At menneskeheten forøvrig har syndet, og gjennom fysisk avstraffelse (som tross alt ikke er på langt nær den verste torturen et menneske har blitt utsatt for) kjøper Jesus oss fri fra dette?

Jeg forstår ikke logikken.

Hva om vi synder etter Jesus' død? Må vi ikke stå til rette for det?

Lenke til kommentar

Korset er symbolet på Jesu lidelse og død for våre synder. Dette var bestemt fra starten av. Bruken av korset sørger for at vi aldri glemmer det Han gjorde for at vi skulle bli frie. Der fikk dere det inn med teskje. :)

Dette er åpenbart læresetningen. Denne, og mange lik den, har vi alle hørt.

Men hva betyr det egentlig? At menneskeheten forøvrig har syndet, og gjennom fysisk avstraffelse (som tross alt ikke er på langt nær den verste torturen et menneske har blitt utsatt for) kjøper Jesus oss fri fra dette?

Jo, du må vedkjenne deg din skyld. Men boten er forhåndsbetalt, slik at du slipper straffen.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jo, du må vedkjenne deg din skyld. Men boten er forhåndsbetalt, slik at du slipper straffen.

Hvordan er denne generøse frikort-ordningen kompatibel med f.eks. de syv dødssynder?

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hvordan er denne generøse frikort-ordningen kompatibel med f.eks. de syv dødssynder?

Det må du forhøre deg med en katolikk om. Dødsynder er ikke et protestantisk dogme.

Forøvrig synes jeg godt du kan framstille poenget ditt uten å bruke tendensiøse vendinger som 'generøs frikort-ordning' og lignende.

Lenke til kommentar

Det må du forhøre deg med en katolikk om. Dødsynder er ikke et protestantisk dogme.

Forøvrig synes jeg godt du kan framstille poenget ditt uten å bruke tendensiøse vendinger som 'generøs frikort-ordning' og lignende.

Den tendensiøse vendingen er ikke tilfeldig. Jeg bruker sarkasme bevisst for å understreke poenget mitt, samt la det skinne igjennom hva jeg mener om religioners iboende dobbeltmoral og selvmotsigende natur.

Et konsept (katolsk, riktignok) der du kan synde så mye du vil, sette deg i en confession booth og bekjenne dine synder, hvorpå straffen er 'three Hail Mary's and two Hello Dolly's' (stjal forresten den fra Eddie Izzard) er - for meg - en frikort ordning.

Forøvrig en frikort-ordning som går hånd i hånd med et typisk religiøst sjekkliste-system, som gjenspeiler en primitiv, infantil, og barbarisk konseptforståelse av straff og belønning.

Etter mitt skjønn understreker dette den overveiende sannsynligheten for at bibelske tekster kun er unnfanget og ført i penn av enkle og uutviklede mennesker.

Tendensiøst nok?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...