syklitengutt Skrevet 7. januar 2011 Del Skrevet 7. januar 2011 Har visst at jeg har høy maks-puls lenge men har nå gått til anskaffelse av en bedre pulsklokke. Hvilepuls på ca 64 i litt bråkete miljø (tv på, prate etc) men på en langrenns tur maks på 209 og gjennomsnitt under veis på ca 190 når jeg var i gang, eller om det ble 197, husker ikke. Vekt 67 Høyde 170 Lenke til kommentar
U1ven Skrevet 7. januar 2011 Del Skrevet 7. januar 2011 (endret) Ble selv veldig overrasket da pulsklokka viste 229 i puls i sommer. Da hadde jeg nettopp fylt 17 år, er dette realistisk? EDIT: Det var på en sykkeltur (racer) Endret 7. januar 2011 av Ulven93 Lenke til kommentar
Ozelot Skrevet 7. januar 2011 Del Skrevet 7. januar 2011 Tror man bør sjekke den pulsklokken litt, for har selv hatt puls oppi 220-skalaen når jeg gikk opp et fjell på rulleski. Lenke til kommentar
syklitengutt Skrevet 7. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2011 Tok en test i forsvaret og hadde da over 214 i puls så realistisk er det. Men om det er sunt lurer jeg på. Burde jeg ta en tur til legen. Burde jeg ta en sjekk? Lenke til kommentar
vidor Skrevet 7. januar 2011 Del Skrevet 7. januar 2011 220 minus alder er vel det som går for å være malen når det gjelder makspuls, men det vil naturligvis være individuelle forskjeller både opp og ned uten at det nødvendigvis trenger å være sykelig. Lenke til kommentar
Ozelot Skrevet 7. januar 2011 Del Skrevet 7. januar 2011 220 minus alder er vel det som går for å være malen når det gjelder makspuls, men det vil naturligvis være individuelle forskjeller både opp og ned uten at det nødvendigvis trenger å være sykelig. Men virker denne tommeltottregelen egentlig? Jeg passer ihvertfall ikke inn under den regelen, og har hørt flere dømme den måten å finne makspuls på både nord og ned. Lenke til kommentar
vidor Skrevet 7. januar 2011 Del Skrevet 7. januar 2011 220 minus alder er vel det som går for å være malen når det gjelder makspuls, men det vil naturligvis være individuelle forskjeller både opp og ned uten at det nødvendigvis trenger å være sykelig. Men virker denne tommeltottregelen egentlig? Jeg passer ihvertfall ikke inn under den regelen, og har hørt flere dømme den måten å finne makspuls på både nord og ned. Tja. Folk er jo forskjellige så det å dytte alle i en mal fungerer sjelden, Den er jo basert på empiri, så innenfor et rimelig statistisk konfidensinterval så stemmer den nok rimelig bra for den gemene hop. Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 7. januar 2011 Del Skrevet 7. januar 2011 Tok en test i forsvaret og hadde da over 214 i puls så realistisk er det. Men om det er sunt lurer jeg på. Burde jeg ta en tur til legen. Burde jeg ta en sjekk? Makspulsen din er genetisk bestemt, så hva den ligger på er ikke sunt eller usunt, den bare er. Poenget er å sørge for at forskjellige former for trening ligger i riktig pulsintervall målt i prosent av makspulsen din. Lenke til kommentar
syklitengutt Skrevet 7. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2011 Ja, men da er det jo ikke dårlig å ligge opp mot maks altså 90% av maks, ettersom det øker den aerobe utholdenheten?!? Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 7. januar 2011 Del Skrevet 7. januar 2011 Når du skal ligge på hvilket pulsnivå er en egen vitenskap og noen ganger passer det å ligge på 90%, andre på 70 eller 80. Det kommer an på hva du vil med treningen din. Lenke til kommentar
Dr. Brodsky Skrevet 7. januar 2011 Del Skrevet 7. januar 2011 (endret) Min makspuls er også temmelig høy. 220 (jeg er 23 år). Jeg har tatt en ekg (riktig nok for å sjekke noe annet), og legen kommenterte ingenting på makspulsen min (annet enn at blodtrykket mitt burde ha økt mer da jeg nådde makspuls), så går ut i fra det ikke er farlig. Det jeg imidlertid syns er rart er dere som har nådd makspuls ved å sykle eller gå på ski. Det er ikke lett å oppnå makspuls (med mindre du er godt trent), og hvertfall ikke med de aktivitetene, så det er ikke usannsynlig at makspulsen deres er høyere enn det dere oppnådde da. En får gjerne melkesyre (og det som verre er) før en oppnår makspuls. Endret 7. januar 2011 av SKT Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå