Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

26 år og maks-puls på 209

syklitengutt

Anbefalte innlegg

Har visst at jeg har høy maks-puls lenge men har nå gått til anskaffelse av en bedre pulsklokke.

Hvilepuls på ca 64 i litt bråkete miljø (tv på, prate etc) men på en langrenns tur maks på 209 og gjennomsnitt under veis på ca 190 når jeg var i gang, eller om det ble 197, husker ikke.

Vekt 67

Høyde 170

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

220 minus alder er vel det som går for å være malen når det gjelder makspuls, men det vil naturligvis være individuelle forskjeller både opp og ned uten at det nødvendigvis trenger å være sykelig.

Men virker denne tommeltottregelen egentlig?

Jeg passer ihvertfall ikke inn under den regelen, og har hørt flere dømme den måten å finne makspuls på både nord og ned.

Lenke til kommentar

220 minus alder er vel det som går for å være malen når det gjelder makspuls, men det vil naturligvis være individuelle forskjeller både opp og ned uten at det nødvendigvis trenger å være sykelig.

Men virker denne tommeltottregelen egentlig?

Jeg passer ihvertfall ikke inn under den regelen, og har hørt flere dømme den måten å finne makspuls på både nord og ned.

Tja. Folk er jo forskjellige så det å dytte alle i en mal fungerer sjelden,

Den er jo basert på empiri, så innenfor et rimelig statistisk konfidensinterval så stemmer den nok rimelig bra for den gemene hop.

Lenke til kommentar

Tok en test i forsvaret og hadde da over 214 i puls så realistisk er det.

Men om det er sunt lurer jeg på.

Burde jeg ta en tur til legen.

Burde jeg ta en sjekk?

Makspulsen din er genetisk bestemt, så hva den ligger på er ikke sunt eller usunt, den bare er. Poenget er å sørge for at forskjellige former for trening ligger i riktig pulsintervall målt i prosent av makspulsen din.

Lenke til kommentar

Min makspuls er også temmelig høy. 220 (jeg er 23 år). Jeg har tatt en ekg (riktig nok for å sjekke noe annet), og legen kommenterte ingenting på makspulsen min (annet enn at blodtrykket mitt burde ha økt mer da jeg nådde makspuls), så går ut i fra det ikke er farlig.

Det jeg imidlertid syns er rart er dere som har nådd makspuls ved å sykle eller gå på ski. Det er ikke lett å oppnå makspuls (med mindre du er godt trent), og hvertfall ikke med de aktivitetene, så det er ikke usannsynlig at makspulsen deres er høyere enn det dere oppnådde da. En får gjerne melkesyre (og det som verre er) før en oppnår makspuls.

Endret av SKT
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...