Gå til innhold

Ekstern harddisk kan ikke åpnes

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det var litt uventet. Men OK, er alltids en mulighet for at MBRlister tar feil.

Da regner jeg med at du ikke har noen minnepinne eller kortleser tilkoblet. Kun interndisken og denne USB disken.

Lukk Diskbehandling.

Åpne diskpart. (Start - Kjør - skriv diskpart)

Det åpner seg nå et kommandovindu (sort vindu med hvit skrift).

Skriv list disk. Da forventer jeg at du ser Disk 0 og Disk 1. Hvis du ser noe annet, ikke gå videre.

Skriv select disk 1. Du vil da se: "Disk 1 is now the selected disk."

Skriv clean.

Når det er gjort kan du stenge dette vinduet. Så åpner du Diskbehandling igjen.

Forhåpentligvis får du nå et vindu som spør om du vil initialisere disken. Velg MBR. Så kan du lage en ny partisjon.

Lenke til kommentar

Bra, nå er disken initialisert. Da mangler det bare å lage en partisjon og formatere. Høyreklikk på høyre side ("utildelt"), så går det nesten av seg selv ...

Du har nå vært gjennom akkurat det samme som å koble til en helt ny disk ('clean' kommandoen fjernet den gamle initialiseringen). Og det er veldig mange som kommer hit og lurer på hvorfor den nye disken ikke dukker opp av seg selv i Min Datamaskin... Men det vil den ikke gjøre før man lager en partisjon.

Lenke til kommentar

Forhåpentligvis ikke. Spørs hvordan Diskbehandling ser ut når du plugger den inn igjen. Antar du kan fortsette.

Formatering vil alltid minne deg på at data blir slettet. Men du har jo ikke noe data på den enda ..

Endret av Hårek
Lenke til kommentar

Den prosessen vi har vært gjennom gjør at disken i praksis er helt tom. Jeg forsto deg slik at det ikke var så viktig med de gamle filene.

Men egentlig ligger filene fremdeles på disken, det er bare "innholdsfortegnelsen" som er slettet. Det kan være mulig å få tak i filene, men det er en lang og tungvindt prosess.

Lenke til kommentar

Jada, jg bare prøvde meg på en liten søndagsfleip :)

Tusen takk for hjelpen her Hårek, ser ut som disken blir formatert as we speak, så da får jeg kanskje brukt den til det jg skal etterhvert.

Tusen takk!

EDit: uansett så kan det vel være sannsynlig at filene som skulle ha vært på den aldri har vært der, siden disken ikke var formatert? Er jo en ganske ny disk.

Endret av McHalvorsen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...