Baranladion Skrevet 9. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2011 Da ser vi at 120 GB disken nå er disk 2. Den kan ikke leses. Disk 1 er nå en minnepinne? Eller ser det likt ut som før i Diskbehandling? Ser helt likt ut... Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 9. januar 2011 Del Skrevet 9. januar 2011 Det var litt uventet. Men OK, er alltids en mulighet for at MBRlister tar feil. Da regner jeg med at du ikke har noen minnepinne eller kortleser tilkoblet. Kun interndisken og denne USB disken. Lukk Diskbehandling. Åpne diskpart. (Start - Kjør - skriv diskpart) Det åpner seg nå et kommandovindu (sort vindu med hvit skrift). Skriv list disk. Da forventer jeg at du ser Disk 0 og Disk 1. Hvis du ser noe annet, ikke gå videre. Skriv select disk 1. Du vil da se: "Disk 1 is now the selected disk." Skriv clean. Når det er gjort kan du stenge dette vinduet. Så åpner du Diskbehandling igjen. Forhåpentligvis får du nå et vindu som spør om du vil initialisere disken. Velg MBR. Så kan du lage en ny partisjon. Lenke til kommentar
Baranladion Skrevet 9. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2011 Da ser det slik ut Kom ikke opp noe automatisk dog... Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 9. januar 2011 Del Skrevet 9. januar 2011 Ser riktig ut. Det burde ha kommet opp automatisk, men da kan du gjøre det selv. Høyreklikk på venstre side, der det står "ikke initialisert". Da skal du kunne velge initialisering fra menyen? Lenke til kommentar
Baranladion Skrevet 9. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2011 Da initialiserte jeg og brukte mbr, ble slik nå: Kommer fortsatt ikke opp på min datamaskin men.. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 9. januar 2011 Del Skrevet 9. januar 2011 Bra, nå er disken initialisert. Da mangler det bare å lage en partisjon og formatere. Høyreklikk på høyre side ("utildelt"), så går det nesten av seg selv ... Du har nå vært gjennom akkurat det samme som å koble til en helt ny disk ('clean' kommandoen fjernet den gamle initialiseringen). Og det er veldig mange som kommer hit og lurer på hvorfor den nye disken ikke dukker opp av seg selv i Min Datamaskin... Men det vil den ikke gjøre før man lager en partisjon. Lenke til kommentar
Baranladion Skrevet 9. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2011 (endret) Er det mulig.... Klarte å nappe ut ledningen under formateringen... Er jeg fucka nå eller? Hvis jeg velger formater nå så vil all data bli slettet fra den visstnok Endret 9. januar 2011 av McHalvorsen Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 9. januar 2011 Del Skrevet 9. januar 2011 (endret) Forhåpentligvis ikke. Spørs hvordan Diskbehandling ser ut når du plugger den inn igjen. Antar du kan fortsette. Formatering vil alltid minne deg på at data blir slettet. Men du har jo ikke noe data på den enda .. Endret 9. januar 2011 av Hårek Lenke til kommentar
Baranladion Skrevet 9. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2011 Ser sånn ut, men prøver jeg å åpne den får jeg ordre om å formatere den... Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 9. januar 2011 Del Skrevet 9. januar 2011 Det er fordi filsystemet ikke ble laget innen du dro ut ledningen. Det er OK å formatere. Og hvis den nekter, så kan du prøve å slette partisjonen og lage en ny. Lenke til kommentar
Baranladion Skrevet 9. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2011 De filene som skal ligge på den da, forsvinner de? Eller er faktisk disken helt tom fra før? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 9. januar 2011 Del Skrevet 9. januar 2011 Den prosessen vi har vært gjennom gjør at disken i praksis er helt tom. Jeg forsto deg slik at det ikke var så viktig med de gamle filene. Men egentlig ligger filene fremdeles på disken, det er bare "innholdsfortegnelsen" som er slettet. Det kan være mulig å få tak i filene, men det er en lang og tungvindt prosess. Lenke til kommentar
Baranladion Skrevet 9. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2011 De filene var særdeles viktig, jeg ville bare få tilgang til disken slik at jeg kunne få de ut på pc`n... Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 9. januar 2011 Del Skrevet 9. januar 2011 Du skrev da faktisk " Filene er nok ikke så farlig" Men det skal ikke ha gjort noen forskjell at disken nå er formatert. Det blir samme prosess uansett, siden det gamle filsystemet var korrupt. Du kan begynne med Recuva, det er gratis. http://www.piriform.com/recuva Lenke til kommentar
Baranladion Skrevet 9. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2011 (endret) Jada, jg bare prøvde meg på en liten søndagsfleip Tusen takk for hjelpen her Hårek, ser ut som disken blir formatert as we speak, så da får jeg kanskje brukt den til det jg skal etterhvert. Tusen takk! EDit: uansett så kan det vel være sannsynlig at filene som skulle ha vært på den aldri har vært der, siden disken ikke var formatert? Er jo en ganske ny disk. Endret 9. januar 2011 av McHalvorsen Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 9. januar 2011 Del Skrevet 9. januar 2011 Det var ingen helt ny disk, den har vært brukt. Det vises helt klart ut fra det første bildet ditt fra Diskbehandling. Om det var filer på den eller ikke ligger nok over mine evner å svare på ... Lenke til kommentar
Baranladion Skrevet 9. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2011 Jaja, får se hva jeg får ut av recovery da, og om jeg fortsatt har jobb på tirsdag Hva kan grunnen være til at det har blitt sånn? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 9. januar 2011 Del Skrevet 9. januar 2011 Nei, si det. Eneste jeg kan si er at det dukker opp en god del innlegg her på forumet om problemer med eksterndisker. Har også selv opplevd merkelige problemer. USB disker er rett og slett ikke pålitelige. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå