Gå til innhold

Ekstern harddisk kan ikke åpnes

Anbefalte innlegg

Usikker på om jeg poster på riktig sted, men skitt au.

Har en ekstern hardisk på 120gb, som jeg skal overføre filer fra og inn på pc`n på jobben. Når jeg plugger den inn blir enheten oppdaget og "installert", men jeg får ikke opp harddisken på min datamaskin, eller valget om å åpne filer o.l

Det eneste jeg får valg om er å løse ut enheten igjen. Det samme skjedde når jeg prøvde å koble til en minnekort leser.

Er det noen som har noe løsning her? Kan det være sikkerheten på arbeidsplassen som sperrer for dette på en eller annen måte, dog uten å si ifra? Kan hardisken ha ett annen filsystem eller noe?

Har prøvd flere maskiner på jobben, men det skjer det samme der.

Endret av McHalvorsen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg lurer på om det er hensikt å bruke en externt lagrings disk i en GPT configuration. Om disken skal brukes som allround, vil en convertering til MBR disk være det beste.

Å slette alle partitioner i den, for deretter å right klikk på disk nr i diskbehandlig, vil gi deg muligheten til convertering vil jeg tro.

Lenke til kommentar

Da kan vi se at det er en MBR disk. Partisjonstabellen viser en offset på 129, som er feil. Det normale er 63 (eller 2048). Dermed blir bootsektor feil, og filsystemet kan ikke leses.

Men er dette samme disk som vi så i post #4?

Der viser Diskbehandling en 120 GB disk med 2 parisjoner. BPB1list.txt viser en 1 GB disk med en partisjon. Vi bør nok se på MBRlist.txt også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...