finnipinni Skrevet 7. januar 2011 Del Skrevet 7. januar 2011 (endret) Motor begynte å oppføre seg som den gjør med vann i drifstoffsystemet - stoppa mitt i en rundkjøring - fikk start, men stoppa flere ganger før jeg kom hjem. Helte på en hel kondensfjerner(på 1/2 tank) og satt på motorvarmeren hele natta. Startet da IKKE - det vil si, den tennte til i et sekund hver gang jeg prøvde å starte. Etter en stund - når motoren ble kald, startet den og gikk noen minutter til den begynte å bli varm. Da var det stopp igjen. Den starter lett hver gang når den er kald, og stopper plutselig når den har blitt litt varm. Min antagelse var at "den går helt til kaldstart dysa stopper" ? Eller noe i den duren. Jeg driver med elektronikk og har litt generell motorkunnskap, men ikke så mye om hvor de forskjellige sensorer sitter, og hvordan de måler når de er iorden. I dag ser det ikke ut til at motortemperatur har noen innvirkning på problemet. Det er bensintrykk og jeg hører jo bensinpumpa et øyeblikk. Tenningslampa (til å justere tenninga med) blinker også, selv om motoren ikke tenner. Alle forslag til løsning tas imot med takk ! Er nok bensinpumpa dette....... Endret 7. januar 2011 av finnipinni Lenke til kommentar
>Jonas< Skrevet 7. januar 2011 Del Skrevet 7. januar 2011 Sjekka at bensinfilteret ikke er delvis tett? Vannet er tyngre enn bensin og vil jo legge seg på bunn av tanken, og vil vel normalt ikke suges opp av pumpa så lenge man har halv tank, med mindre man har på kondensfjerner. Lenke til kommentar
joka Skrevet 7. januar 2011 Del Skrevet 7. januar 2011 hvilken årsmodell er bilen din? Lenke til kommentar
finnipinni Skrevet 7. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2011 Takker for svar ! Har fått liv i den nå....men hvor lenge ? Det er en 88-CD med 3girs automat og KU motor. Ganske sjelden tror jeg. Jeg tok av lokket over der en kan montere ut pumpestasen - der var det knadd i solsikkefrø !! som jeg støvsugde bort, tok av strømpluggen der og dusja med litt 565. Kanskje satt den ikke helt ordentlig nedpå ? Har kjørt noen km fram å tilbake til Biltema og kjøpt ei pumpe, men denne er til 4A-C4, og jeg har vel 44 ?? Meca har et bilde av en pumpe som ikke er heelt lik Biltema sin. Vet noen om den passer ? Jeg har ikke sett den pumpa som sitter i bilen enda. Må ta helga til hjelp.... Lenke til kommentar
finnipinni Skrevet 7. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2011 Må også si at jeg testa ut det med vann i besinen. Tok et glass med bensin og hadde noen dråper vann oppi. Så litt kondesfjerner, men vannperla ble ikke oppløst. Heller ikke med rødsprit - heller ikke en god sprut 565 hjalp. Så hvis kondesfjerner virker, hvordan virker det da egentlig ? Lenke til kommentar
gxi Skrevet 7. januar 2011 Del Skrevet 7. januar 2011 Spørsmålet er hva som skjer om det blander seg skikkelig, og det er korrekt mengde. Poenget med kondensfjerner er at 1) Det brenner 2) Det blander seg med vann Kombinasjonen av dette gjør at vannet blir til brennbar væske. For at det skal fungere må det nok være en betydelig mengde kondensfjerner i forhold til vann. En flaske med kondensfjerner skal ikke kunne "fjerne" litervis med vann. Lenke til kommentar
joka Skrevet 7. januar 2011 Del Skrevet 7. januar 2011 bilen din har bosch k-jetronic mekanisk innsprøyting, den er kresen på bensintrykket. åpningstrykket til dysene er ca 4,5 bar, pumpa skal gi noe over 6 bar... en utslitt pumpe klarer ikke å gi nok trykk... ta pumpa ut av tanken, sjekk silen under.. den kan være tett.. ta av bensin-pumpereleet i sikkringsboksen, sett en "loop" mellom kontakt 30 og 87.. dette vil utelukke feil med releet.. pumpa med sil ser slik ut på undersiden Lenke til kommentar
cossiemk1 Skrevet 8. januar 2011 Del Skrevet 8. januar 2011 Du skriver at du driver med elektronikk, men du har ikke peiling på kondens?? Du vet hva kondens gjør med elektronikk eller??? Gå over ALLE koblinger/kontakter med fuktdrivende middel. Btw, det er VANN i kondensfjerneren, så bruker du for mye så gjør du bare ting værre.... Men det er som sagt ikke bar i bensinen du kan ha kondens Lenke til kommentar
finnipinni Skrevet 8. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2011 (endret) Takker for de tekniske data der joka. Må nok få tak i et manometer, men har nå forsøkt med fullt pådrag i bakke, og den klarte å mate fram nok trykk da. Iallfall ingen rykking. Joda, jeg vet hva kondens gjør med elektronikk - men vil gjerne oppfordre andre til å forsøke å fjerne en vanndråpe i litt bensin. Doing is beliving, og jeg fikk det ikke til. Så kan jeg vel garantere at besservissere på dette området ikke har forsøkt, men er bare papegøyer for produsentreklame ? Antenning av en blanding sprit og vann er avhengig av blandingdsforhold, temperatur og trykk. Temperaturer under null grader krever over 70% alkoholstyrke. Antennelsesevne anses uten betydning da oppløsning eventuelt vil fjerne problemet. Mitt romtemperaturforsøk klarte ikke å løse opp vanndråpen selv om jeg hadde i mange ganger vanndåpens volum med kondensfjerner. Med dagens motorteknikk og drivstofftanker av plast er kondensproblemet vel blitt eliminert ? Vannet vi har på tanken har vi nok kjøpt og betalt........ Forrige generasajons fremføring av bensinen under svært lavt trykk klarte ikke å presse en vannperle gjennom dysene i forgasseren. I dagens høytrykks-systemer eksisterer ikke dette problemet, og selv om det kommer en vanndråpe i ny og ne inn i forbrenningskammeret merkes det trolig ikke. Endret 8. januar 2011 av finnipinni Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå