Gå til innhold

Generell diskusjon rundt nettstedet Wikileaks og dets talsmann Julian Assange

Anbefalte innlegg

Hvordan kan du si det? Nå er du veldig lite konkret, alt du gjør er å si at min argumentasjon har uspesifiserte mangler. Hva Wikileaks har publisert er allment tilgjengelig, og jeg gidder ikke begi meg ut på å rote i det arkivet for å legge frem noe du ikke vil finne tilfredsstillende. Hvis du ikke er villig til å ta argumentene mine for det de er i stedet for å si ting som at "jeg ikke har bedre motargumenter enn at det ikke er så viktig", blir det veldig vanskelig å holde seg høflig og on topic.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

På den annen side tror jeg det vil være vanskelig å klare og jeg tror ikke vi i Vesten har viljen til å gjennomføre det.

Dessverre så skyldes dette at man i europa og spesielt i USA har opplevd historisk at myndighetene har "rosemalt" situasjonen i krigsområdene man er i. I Norge så vil ingen politiker si at man har sendt soldater til Afghanistan til å føre krig (Les aviser og se tv for å se bevis for dette). Å snakke om kompleksiteten i en krig har man hatt en patologisk vegring mot.

I USA har vanlige folk nærmest fått for seg (nå snakker jeg veldig generelt og setter ting på spissen) at enhver krig kan vinnes på et par uker og blir desillusjonert når dette ikke viser seg å stemme.

Men alt dette kommer jo fra en slags redsel myndighetene i de forskjellige land har hatt at folk kommer jo til å gjøre opprør og snu dem ryggen hvis de blir fortalt sannheten.

Igjen:"Hvilke store avsløringer og nyheter er det egentlig vi har fått gjennom wikileaks?"

Wikisiden om Wikileaks gir noen gode pekepinn. Ellers så har også wikileaks ført til at bl.a senator McCain (jeg er litt usikker om det var han) har stilt en del ubehagelige spørsmål til US Army angående deres trening av apache piloter - en klassisk tilfelle som var velegnet for rekognosering og innsamling av info endte med at piloten skjøt på opprøre og de som prøvde å evakuere sårede. Med andre ord man tok ut kanskje ti opprøre, fått til muligens en krigsforbrytelse (skyting på de som evakuerte sårede og de sårede som ligger på bakken + døde journalister) men i den store sammenhengen har man fått til ingenting.

MEN - jeg er langt mer opptatt av hva wikileaks kan bety i fremtiden enn hva de har fått til. Men man må godta at folk som driver sånne sites er tilhengere av total fridom doktrinen så dermed vil man alltid få mye junk info også.

Lenke til kommentar

Men også dem som avslører, i dette tilfellet Wikileaks, har skyld dersom det er deres avsløringer som setter folk ytterligere i fare.

Ikke enig, årsak kanskje, men skylden viler helt og holdent på de som i dette tilfellet utgjør faren (altså fienden e.l. i dette tilfellet).

Lenke til kommentar
Tyder på at amerikanere har god peil på hva egentlig Wikileaks har fått tak i.
Tenk om konsekvensen ble at USA måtte slutte å bombe andre land i hytt og pine og at de måtte slutte å trene opp terrorister slik som de som bombet World Trade Center! Tror nok mange grøsser bare ved tanken.
Lenke til kommentar

Pentagon advarer nå om at den planlagte avsløringen fra Wikileaks kan skade amerikansk utenrikspolitikk:

http://www.nrk.no/nyheter/verden/1.7395133

Kan vi egentlig være sikre på at det ikke er Pentagon selv som ligger bak lekkasjene?

Et mulig motiv kan jo være "bedre å få det opp i dagslyset nå og ferdig med det" enn at det kommer som "avsløringer" om x-antall år når dokumneter frigis (eller lekkes pga. tiden har gått)

I allefall rart at de liksom ikke ved hjelp av ellers effektive FBI, CIA, NSA, osv. har greid å spore opp/ta en av få betrodde personer som har tilgang til alt dette materialet

Lenke til kommentar

På den annen side tror jeg det vil være vanskelig å klare og jeg tror ikke vi i Vesten har viljen til å gjennomføre det.

Dessverre så skyldes dette at man i europa og spesielt i USA har opplevd historisk at myndighetene har "rosemalt" situasjonen i krigsområdene man er i. I Norge så vil ingen politiker si at man har sendt soldater til Afghanistan til å føre krig (Les aviser og se tv for å se bevis for dette). Å snakke om kompleksiteten i en krig har man hatt en patologisk vegring mot.

I USA har vanlige folk nærmest fått for seg (nå snakker jeg veldig generelt og setter ting på spissen) at enhver krig kan vinnes på et par uker og blir desillusjonert når dette ikke viser seg å stemme.

Men alt dette kommer jo fra en slags redsel myndighetene i de forskjellige land har hatt at folk kommer jo til å gjøre opprør og snu dem ryggen hvis de blir fortalt sannheten.

Igjen:"Hvilke store avsløringer og nyheter er det egentlig vi har fått gjennom wikileaks?"

Wikisiden om Wikileaks gir noen gode pekepinn. Ellers så har også wikileaks ført til at bl.a senator McCain (jeg er litt usikker om det var han) har stilt en del ubehagelige spørsmål til US Army angående deres trening av apache piloter - en klassisk tilfelle som var velegnet for rekognosering og innsamling av info endte med at piloten skjøt på opprøre og de som prøvde å evakuere sårede. Med andre ord man tok ut kanskje ti opprøre, fått til muligens en krigsforbrytelse (skyting på de som evakuerte sårede og de sårede som ligger på bakken + døde journalister) men i den store sammenhengen har man fått til ingenting.

MEN - jeg er langt mer opptatt av hva wikileaks kan bety i fremtiden enn hva de har fått til. Men man må godta at folk som driver sånne sites er tilhengere av total fridom doktrinen så dermed vil man alltid få mye junk info også.

Enig i det du skriver om kunnskapen hjemme om krigene man deltar i. Her til lands blir det jo voldsomme oppslag om norske soldater prøver å drepe fienden.

Anngående informasjonen vi har fått fra wikileaks som vi ikke var klar over dra før sitter jeg fortsatt igjen med at eneste possitive med generell offentliggjøring kontra en mer spesifikk er at jornalister/forskere har muligheten til lettere å grave i rapporter. Dette mener jeg er alt for dårlig, og på ingen måte er verdt det. Hva en jornalist skulle få ut av en tilfeldig rapport ser jeg simpelthen ikke.

Lenke til kommentar

USAs utenriksdempartement venter et anspent forhold til flere land etter de varslede avsløringene fra Wikileaks og underetter flere regjeringer:

http://www.tv2nyhetene.no/utenriks/usa-frykter-pinlige-wikileakslekkasjer-3350291.html

Mer konkret informasjon om kommende avsløringer begynner å komme ut.

WikiLeaks skal planlegge pinlige avsløringer om Tyrkia og USA.

Amerikanere har støttet PKK siden 1984, mens USA skal ha kritisert Tyrkia for å ikke ha kontroll på grensene sine. Irakere som bodde i Tyrkia skal ha forsynt Al-Qaida med utstyr til å bygge bomber + håndvåpen og ammunisjon under Irak-krigen...

@herzeleid

Angående krigs-kulturen her hjemme og ute blant soldatene:

Det er en langt mer kompleks debatt som jeg tror har sitt eget tråd. For å oppsummere mine holdninger - soldaten som gleder seg over å ha tatt ut 4 fi v/hjelp av en granat - ok. Soldaten som sier at det å drepe er bedre enn sex - en kar som "gjør seg til" (og total idiot, spesielt hvis han har en dame som venter på han hjemme). Politikere som er liksom forferdet over disse to folka - løgnere.

Angående wikileaks så har jeg sagt hva jeg mener. Irak og Afghanistan er ikke alt i denne verden og wikileaks har en viktig rolle å spille i det store bildet. Om den rollen blir alltid positivt - selvsagt ikke.

Endret av PzMan
Lenke til kommentar

Men også dem som avslører, i dette tilfellet Wikileaks, har skyld dersom det er deres avsløringer som setter folk ytterligere i fare.

Ikke enig, årsak kanskje, men skylden viler helt og holdent på de som i dette tilfellet utgjør faren (altså fienden e.l. i dette tilfellet).

Og i dette tilfellet er Wikileaks med på å utgjøre en fare for folk ettersom det er deres opplysninger som setter folk ytterligere i fare.

Lenke til kommentar

Fortjener ikke folk å vite sannheten?

Om militæret har gjort masse dumt, burde de vel ikke få fortsette?

Vi har jo allerede sett at de dreper sivile, og det står på wikileaks's side at det var en haug med sivile drap som blir avslørt nå også. 7000 allierte soldater også tror jeg.

Jo det fortjener folk, jeg tror ikke det er mange som er i mot at grove overgrep blir avslørt. Men har den jevne sivile noe behov for å lese rapporter de ikke forstår noe av og som i verste fall avslører soldatenes handlingsmønstre og kan føre til at sivile blir utsatt for represalier av opprørerne?

Lenke til kommentar

Fortjener ikke folk å vite sannheten?

Om militæret har gjort masse dumt, burde de vel ikke få fortsette?

Vi har jo allerede sett at de dreper sivile, og det står på wikileaks's side at det var en haug med sivile drap som blir avslørt nå også. 7000 allierte soldater også tror jeg.

Jo det fortjener folk, jeg tror ikke det er mange som er i mot at grove overgrep blir avslørt. Men har den jevne sivile noe behov for å lese rapporter de ikke forstår noe av og som i verste fall avslører soldatenes handlingsmønstre og kan føre til at sivile blir utsatt for represalier av opprørerne?

Mulig ikke det. Jeg er liker mest at alle forbrytelsene blir avslørt. Men ting som kan avsløre strategier ol. ville heller vært dumt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...