Gå til innhold

Generell diskusjon rundt nettstedet Wikileaks og dets talsmann Julian Assange


Anbefalte innlegg

De er et privat selskap, lovlig er det sikkert. Om det er så moralsk eller etisk er et annet spørsmål.

 

Sikkert lovlig?

 

Det er det overhode ikke sikkert det er.

Altså, jeg ser ikke på hvilket punkt det skulle være ulovlig? Det er mulig det vil være strengere i Norge enn i f.eks. USA, men dersom det var potensielt ulovlig ville en vel hørt motstandere påstå det i pressen?

 

Det er jo flere ting det kan gjelde, regner med det er lover for finanstransaksjoner, kanskje konsesjonsvilkår for selskapene, konskurranselovgivning osv. Men for å være helt ærlig er dette litt over mitt hode, juridisk. Det er ihvertfall svært betenekslig at selskapene driver med den slags oppførsel. Som sagt, selve materialet som har kommet fram denne gangen er ikek så interessant som den hyklerske oppførselen til diverse myndigheter.

 

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Aha. Ellers er vi stort sett enige ATW. Jeg er direkte forbanna på den amerikanske administrasjonen for å legge press på selskaper og institusjoner, insinuere at de bryter amerikansk lov m.m.

 

Noe av det jeg reagerte mest på (med latter) var den soppen av en australsk justisminister(?) som i all alvorlighet sa til pressen at "australske statsborgere må lære seg å respektere andre lands lover", for ikke å snakke om assistenten til den canadiske statsministeren som foreslo en fatwa. Finally, kan noen her fortelle meg hvordan det ville blitt tatt i mot om Julian Assange hadde lekt tusenvis av hemmelige iranske dokumenter og fikk drapstrusler fra Ahmedinijad?

 

Just saying.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

In other news: For en stund siden mente Sarah Palin at Julian Assange burde straffeforfølges fordi han hadde publisert topp hemmelig amerikansk informasjon.

 

Nå har Sarah Palin ombestemt seg, kan det se ut. Hun har gått over til å bruke lekkasjeinformasjon for å styrke argumentene sine. :D

 

post-36083-0-04221800-1293127345_thumb.jpg

Endret av Simon Aldra
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Er det noen lekkasjer om hvordan dette gikk til eller hva de har betalt??

 

Og ikke minst hvordan de så har betalt.

 

En tankevekker her: Dersom Wikileaks gjør noe ulovlig vil ikke også de som erverver denne informasjonen også stå i fare for å havne på Guantanamo Bay??

Lenke til kommentar

En tankevekker her: Dersom Wikileaks gjør noe ulovlig vil ikke også de som erverver denne informasjonen også stå i fare for å havne på Guantanamo Bay??

Not a chance in hell.

 

Angående det med Aftenposten.. morsomt nok leste jeg en artikkel på en amerikansk nyhetsside der Aftenposten nærmest ble fremstilt som en slags ultrarødt norsk sosialistorgan. Da klarte jeg ikke å holde latteren borte.. :)

Lenke til kommentar

Er det noen lekkasjer om hvordan dette gikk til eller hva de har betalt??

 

Og ikke minst hvordan de så har betalt.

 

En tankevekker her: Dersom Wikileaks gjør noe ulovlig vil ikke også de som erverver denne informasjonen også stå i fare for å havne på Guantanamo Bay??

 

Det er akkurat dette som gjør at jeg synes utalelsene fra USA "offesieller" er helt på tryne, det er jo ikke wikileaks som lager oppsalgene i avisene, det er det faktisk jorunalister og redaktører som gjør.

Lenke til kommentar

En tankevekker her: Dersom Wikileaks gjør noe ulovlig vil ikke også de som erverver denne informasjonen også stå i fare for å havne på Guantanamo Bay??

Not a chance in hell.

 

Angående det med Aftenposten.. morsomt nok leste jeg en artikkel på en amerikansk nyhetsside der Aftenposten nærmest ble fremstilt som en slags ultrarødt norsk sosialistorgan. Da klarte jeg ikke å holde latteren borte.. :)

 

Neida.. jeg skjønner jo i likhet med deg at det er tåpelig å si noe slikt.. MEN, hvorfor er det greit for noen, men ikke greit for andre?

 

Hvorfor ville jeg blitt hyllet som en helt om det var interne anliggende fra Iran eller hvorfor er det ulovlig å publisere tips via wikileaks, mens det er helt ok via aftenposten.

 

Jeg som trodde aftenposten var litt over på høyresiden.. hahha. så feil kan man ta :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...