fnilsen Skrevet 7. januar 2011 Del Skrevet 7. januar 2011 Kan noen gi meg en enkel forklaring på forskjellene på en serievender, vekselvender, endevender og kryssvender? Gjerne med noen koblingsskjema? Hvilken blir brukt når du skal kunne slå av/på et lys fra to steder? Lenke til kommentar
SirAmp Skrevet 7. januar 2011 Del Skrevet 7. januar 2011 kjært barn har mange navn, er litt usikker på akkurat hvilken av dem serievender er, da jeg personlig bruker ende- og mellomvender men tror serievender =kryssvender = mellomvender og at vekselvender = endevender. personlig bruker jeg ende, og mellomvender fordi jeg føler det logisk med tanke på hvor de typisk vil plasseres fysisk. andre bruker kryss og veksel vender pga bryterens utseende og fungsjon. skal du slå på/av lys fra 2 steder bruker du endevendere, skal du legge til et tredje sted trenger du en mellomvender i tillegg. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 7. januar 2011 Del Skrevet 7. januar 2011 (endret) Serievender/kronevender brukes til å styre to eller fleire punkt individuelt frå samme bryter. Det er to einpola brytarar i samme kapsling. Vekselvender/endevender brukes til å styre ein krets frå to eller fleire stader. Kryssvender/mellomvender brukes i kombinasjon med vekselvendere for å legge inn fleire brytarar som styrer samme krets. Du vil finne forskjellige navn brukt på forskjellige brytarar, så det er ikkje heilt lett å halde følge. Endret 7. januar 2011 av Zeph Lenke til kommentar
fnilsen Skrevet 7. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2011 Kanon! Takk for svar Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå