Gå til innhold

Hjelp oss å gjøre Prisguide.no bedre


  

301 stemmer

  1. 1. Hvilken punkter ønsker du blir forbedret?

    • Navigering
      146
    • Filtreringsmeny
      208
    • Hastighet
      102
    • Søk
      118
    • Produktdata
      131
    • Prishistorikk
      61
    • Erfaringer
      61
    • Handlelister
      52
    • Sammenligning
      59
    • Priser og lagerstatus
      111
    • Annet (spesifiser i tråd)
      23


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Forslag til filtreringsfunksjonalitet.

 

Som noen har sagt så er det for mange søke knapper, og hele opplegget er litt tungvint.

 

Ta kategorien "produsent". Hva om den blir til en knapp/link som bare heter produsent. Man trykker på den, og så kommer et popup der man kan liste opp en bråte avkrysningsbokser for ymse valg, og evt velge flere, og evt legge ved fritekstfelt som vil søke i produsentfeltet i basen. Bruker gjør sine valg og trykker "legg til filter".

 

Filter dukker da opp "Du søker" feltet som en knapp/link med en rød x ved siden av.

Trykke på rød x for å fjerne.

Trykke på link/knapp for å få opp popupvinduet på nytt for å justere filter.

 

Slik kan en mengde filter reduseres til rene knapper/linker. Noen filtreringsfunksjoner kan ligge slik som de, slik som "installert minne". Ikke alt trenger en popup.

 

For de som ikke har javascript, eldgammel browser, mobil browser, så kunne man heller detektere disse for å gjøre link/knapper om til request inn til egne sider istedet for popup.

 

###########

 

Et annet alternativ kan være å lage en side som kun viser de ulike filterne og valgalternativ til dem i "eksplodert form", altså at man ikke må trykke på noe for å få opp flere alternativer. Litt som en egen side for å fylle ut "avanserte filter".

 

###########

 

En bi-note: Siden noen filter er mer foretrukket hos enkelte, så kunne man kanskje ha bygget en brukerprofil løsning der man tar vare på, eller har mulighet for å velge hvilke filter som skal ligge lett tilgjengelig. Jeg føler jeg er mer nede i "vis alle..." for å finne mine filtere, og det irriterer. Men det gjelder jo ikke for alle.

 

###########

 

En utfordring: Ta kategorien "grafikk-kontroller". Denne er vel ikke helt optimal.

Når jeg lurer på hvilken grafikkontroller neste laptop skal ha, så vil jeg heller ønske å søke etter type ala "ATI", eller "ATI HD 5650 eller bedre". Dette fordrer at de ulike kontrollene kategoriseres. Det andre er at man har et tall som sier hvor bra et skjermkort er... og det kan være en utfordring å få tak i.

Dessuten så kommer andre faktorer inn som busstype/hastighet på hk, minnemengde og type på skjermkort, dx kompatibilitet, og evt lure teknologier.

 

Man kunne laget en ordnet liste i basen der eksperter fort og gærnt putter ting i nogenlunde riktig rekkefølge, og så i et søk ta med litt under og det over som alternativer og merke resultatene etter "antagelig like raskt", "ca det samme", "bedre" og "langt over".

 

Vet ikke om det er spesielt mulig å registrere alle varianter, og innhente testresultater på alle. Isåfall bør man alliere seg med et nettsted som driver utstrakt testing.

 

#############

 

en feature: Første gang man søker så kommer alle filter opp med alle valg. Kanskje man kunne få et "refine your search"/"rafiner søket ditt" der man kun fikk opp relevante søkemuligheter etter resultat. Finnes ikke en enste hp laptop i resultatet ditt, så vil heller ikke hp kunne velges som produsent. Finnes ikke en laptop med wlan, så får man heller ikke wlan hastighet.

Lenke til kommentar

Jeg må si jeg blir utrolig provosert av slikt som du trøkker ut her. At dere ikke gidder bruke tid på å forsvare egne idiotvalg i '09 og at ledelsen den gang ikke var villige til å krype til korset er nå så. Men dere er jaggu frekke nok til be oss repetere hva vi sa for 2 år siden og da snakker vi ikke minst om de mest selvfølgelige ting i et hvilket som helst brukergrensesnitt.

 

Det er jeg som har satt i gang denne prosessen, så her kan du rette all skyts mot meg :-)

 

Mediehuset Tek ble etablert 1. januar, og jeg overtok ansvaret for Prisguide nå fra nyttår. Siden jeg jobbet hos konkurrenten (Mediehuset Digital) da v2 ble lansert har jeg behov for å sette meg inn i hva som er status i dag.

 

Mitt fokus nå er å se fremover, og prioritere de utbedringene som gir brukerne en bedre opplevelse av tjenesten. For å prioritere kunne jeg selvsagt lest gjennom gamle tilbakemeldingstråder, men mye av disse tingene er også rettet opp i. Etter en runde i tenkeboksen endte jeg derfor på at det beste er å høre hva brukerne synes i dag, med fare for at det kan provosere at vi spør om noe som er besvart tidligere. Samtidig legger denne tråden et stort press på oss til faktisk å levere forbedringer av Prisguide de kommende ukene og månedene.

 

Takket være alle disse grundige tilbakemeldingene har vi nå i løpet av to dager fått et svært godt innblikk i hva som må priorioteres (akkurat nå). Om 3 måneder ser bildet forhåpentligvis anderledes ut og det kan hende vi da ser stor verdi i å spørre brukerne på nytt om hva de mener er viktigst.

 

Til deg og Dotten: Jeg ønsker like lite som dere å ta opp diskusjonen fra '09 om rett og feil, men dere har begge en historie i fra HW miljøet om jeg ikke tar feil selv om dere ikke var direkte ansvarlige for Prisguide v2.0.

Av den grunn burde de påståtte nye endringene av 2.0 alt være godt synlige. Det er åpenbare mangler der som skriker AMATØRER. Det skulle derfor være fullstendig overflødig å spørre kundene. Dere ser ikke en brannmann komme bort til eieren av huset som står i full fyr, som så spør; "er det der det brenner?". Det er den type innstilling som provoserer. At dere måtte spørre om selvfølgeligheter som vi, dere, jeg og alle engasjerte brukere har visst om i to år. Det finnes mengder av data på disse feilene og det vil overraske stort, for ikke å si skremme meg om ikke mange på huset vet om dem. Når de er rettet på, om enn bare midlertidig i påvente av et bedre helhetlig design, SÅ vil jeg gjerne bidra som en bruker av systemet og som har en viss erfaring i å lage betjeningsbilder.

Som det nå er har jeg funnet en konkurent som har bedre grensesnitt og bedre søkresulatat.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Når dere får på plass ett skikkelig filter håper jeg fokus blir satt på riktig, detaljert og oversiktlig informasjon på produktene i prisguiden. :)

 

Vi forsøker nå å jobbe parallelt med disse to tingene. Dotten følger opp produktinnleggingen, mens fable skriver om koden for filtrering. Etterhvert som vi har forbedringer å vise til vil disse selvsagt bli publisert her.

Lenke til kommentar

Jeg antar dere har tenkt å gjøre endringer i layout? Når tror dere at dere har på plass en layout som er like brukervennlig som i PG 1.2?

 

Sette opp en handlevogn med LGA 1155 ser fortsatt rimelig umulig ut for min del.

 

Hei Sovehest,

 

Det jobbes hardt med å få dette i orden :)

Skal gi beskjed så fort vi har fikset det.

 

Mvh

Torgrim

Lenke til kommentar

Filtreringen er helt horribel. Den må fikses.

 

Hva er horribelt? Hva skal vi fikse? Gi meg et par eksempler, så er det litt enklere å forstå hva du mener :-)

 

Roten til problemet er vel at så mange produkter ligger ute uten skikkelig info, så når man legger til et filter forsvinner 90% av varene.. Har ingen konkrete eksempler, det er bare sånn veldig ofte

Lenke til kommentar

Det er åpenbare mangler der som skriker AMATØRER. Det skulle derfor være fullstendig overflødig å spørre kundene. Dere ser ikke en brannmann komme bort til eieren av huset som står i full fyr, som så spør; "er det der det brenner?". Det er den type innstilling som provoserer.

 

Igjen, jeg syntes akkurat det er trist dette provoserer, det er ikke noens intensjon. Utvikling er en iterativ prosess og interaksjonsdesign skal alltid foregå i tett dialog med både sluttbruker og oppdragsgiver - uansett hvor banalt det kan virke. Det er en klassisk tabbe fra utviklere å anta at noe slikt er overflødig. Historien er full av prosjekter - noen som kostet milliarder - som gikk ad undas fordi ansvarlig ikke har maktet å sette seg inn i brukerens virkelighetsmodell og foretok antagelser man mente var en selvfølge.

 

Det er så mange faktorer i en slik prosess (resurser, funksjoner, tidsfrister). Jeg er litt forundret over at man reagerer på at man satser på kontinuerlig tett dialog med sluttbrukeren - det ville jeg tro folk oppfattet som positivt (og noe annet ville vært i strid med grunnleggende prinsipper for designere og utviklere). Men akkurat det kan jeg ikke gjøre noe med, folk har ulike perspektiv og det må jeg bare respektere (og det er nettopp dette som gjør at dialog med sluttbrukere er viktig, fordi det er ikke slik at ditt inntrykk av Prisguide er det samme som mitt, eller Per, eller Kari) :)

 

Dagens ansvarlige (Amund) for Prisguide virker å gjøre det by the book for å utvikle videre, noe jeg selv er glad for. I arbeidet som gjøres fremover er tross alt dette her det man skal unngå (selv om det alltid virker som det er slik det ender opp):

 

post-15355-0-37881300-1294940389_thumb.jpg

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Babelfisken: Det er da ikke meningen at vi kun skal peke ut åpenlyse bugs. Vi skal også foreslå endringer i designet og ny funksjonalitet. Det er ingen selvfølge at de som står bak Prisguiden er overlegne oss andre når det kommer til å klekke ut konsepter. Der har de fleste sine egne fikse ideer, og mange av dem er gode. Det er bevist i tråden allerede, og jeg personlig er henrykt over å ha fått sjansen til å vise min visjon på side 2.

 

Jeg synes flere skulle følge opp dette eksemplet. Microsoft er det erketypiske offeret for dette. De hører ikke særlig mye på forbrukerne, kan det se ut som. Bare se på Live Messenger, som blir mer rotete for hver utgave. I det tilfellet kunne jeg som et en-manns-team gjort det langt bedre. Sier ikke at jeg kunne laget en penere overflate eller kodet programmet, men rammeverket er kjempelett å forbedre slik det er nå. Det samme gjelder for Prisguiden, nettlesere, deler av Windows 7 osv.

Lenke til kommentar

Det er vel som nevnt tidligere:

 

Hva er formålet med prisguiden? -Skal den være en klikkgenerator hvor eier ønsker å tjene på klikk eller skal den være et verktøy i komponentsøk for en stor brukermasse?

 

Ta utgangspunkt i at versjon1 ble opplevd som rask og relativt korrekt. Versjon2 oppleves som uoversiktlig, ukorrekt og med dårlig treffsikkerhet.

 

Målet må være å lage et verktøy til å finne prisen på komponenter, enkeltvis eller i en gruppe. Dette verktøyet må være oversiktlig i tillegg til å kunne inneholde tildels avanserte søkemuligheter, og det samtidig som korrekte data framvises og uten at åpenbare utelatelser forekommer.

 

Vi venter i spenning :thumbup:

Lenke til kommentar

Vet ikke om dette har noe med saken å gjøre, men for å få en oversikt over eksterne harddisker må man først klikke på "interne komponenter" -> "Harddisk", for så å huke av på "Ekstern" i venstre kolonne. Hadde vel vært litt mer logisk å trykke på "eksterne komponenter" helt i begynnelsen :)

Lenke til kommentar

post-15355-0-37881300-1294940389_thumb.jpg

Hehe, lo et halvt minutt av den :D

 

Den er et herlig bilde av prosessen. Det er de som betaler regningen, det er sluttbrukeren, det er utvikleren, det er designeren, det er programmereren osv. Tolkning (hermeneutikk) må anvendes, du kan si A og jeg tolker det som B, hvor jeg forteller B til designeren som tolker det som C. Ikke lett, derfor er en iterativ prosess viktig. Produktet må kontinuerlig forbedres, det må ikke bli som at man sier "nå er vi ferdig og trenger aldri mer gjøre noe med Prisguide". Tett dialog med sluttbrukeren er derfor viktig. Vi kan da si "Nå har vi gjort B!" hvor du enkelt kan si ifra om "Men men... jeg mente A!" Min mening i hvert fall :)

Lenke til kommentar
Igjen, jeg syntes akkurat det er trist dette provoserer, det er ikke noens intensjon. Utvikling er en iterativ prosess og interaksjonsdesign skal alltid foregå i tett dialog med både sluttbruker og oppdragsgiver

 

Det er greit å ha en stabil betaversjon før man bruker sluttbruker som betatester (og selv da skal betatesting være alternativet, ikke defaulten). Jeg postet denne tidligere og det ligger implisitt i den at man ikke alltid kan "bruke" brukere til testing/oppbygging av programmer. Det er irriterende å være testbruker, som du kanskje har merka om du har prøvd noen av spillene til Bethseda.

 

Alt i alt har jeg veldig god forståelse for at visse folk begynner å bli (eller har vært) irriterte. Jeg tror ikke jeg ville hørt for mye på Prisguide.no sine råd for prosjektutvikling om jeg var en bruker som har prøvd å bruke det de siste par årene.

 

EDIT: Samtidig ser jeg at PG2.0 begynner å nærme seg brukbart, så det er vel på det punktet at man kunne invitert noen entausiaster til å teste det for seg. ;)

Endret av Turtlefence
Lenke til kommentar

For min del er måten man velger filter på fortsatt alt for tungvindt. Det bør være et mål å bli bedre enn det var i versjon versjon 1.x, og foreløpig ligger den langt etter.

 

Dette ble forøvrig også sagt i hele uken PG 2.0 var i "beta", og likevel ble den lansert.

 

Forøvrig godt dere tar tak i dette. Jeg mistenker at man har begynt å merke økonomisk at prisguiden ikke lenger får like mange treff som den gjorde for 2 år siden.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...