Gå til innhold

Hjelp oss å gjøre Prisguide.no bedre

301 stemmer

1. 1. Hvilken punkter ønsker du blir forbedret?

• Navigering
      146
    • Filtreringsmeny
      208
    • Hastighet
      102
    • Søk
      118
    • Produktdata
      131
    • Prishistorikk
      61
    • Erfaringer
      61
    • Handlelister
      52
    • Sammenligning
      59
    • Priser og lagerstatus
      111
    • Annet (spesifiser i tråd)
      23

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det første jeg prøvde på var søket jeg har lagt ved som ett bilde her. Det øverste utklippet er fra ett enkelt søk, så spesifiserer jeg at jeg vil se på de 9 acer pcene prisguiden sier er der... Nothing.

Hei Mreinha,

Dette var en bug som nå er fikset. Filtere som ikke har resultater skal forsvinne.

Lenke til kommentar

Nå skrev jeg nettopp et langt innlegg som ble slettet før jeg fikk postet :mad: Men jeg skal prøve å gjengi det jeg skrev.

Det er flott å se at dere jobber med prisguiden, det har blitt gjort store fremskritt, det er veldig bra. Etter hvert som navigeringen og filtreringen begynner å komme på plass, så er det produktinformasjonen som vil være den største utfordringen. Denne er ofte mangelfull og til tider feil, men dette var et problem også i den gamle prisguiden.

Jeg har en ting ang. navigering først. GPS står oppført under mobiltelefoni, som det jo strengt tatt ikke er. Kanskje kategorien bør hete "mobil og navigasjon" eller noen lignende?

Det er mye mer ryddig med filterne på toppen av siden, men standardfilterne bør holde seg til èn rad for ikke å ta opp for mye skjermplass i utgangspunktet. så kan heller resten av filterne komme under avanserte filter. Knappen "vis avanserte filtre" er forresten vanskelig å legge merke til, selv med den store, blå boksen. Den er ikke intuitivt plassert, men ligger "utenfor" filter-boksen.

En annen ting med tanke på synlighet og ryddighet er at jeg savner en "ekspander alle" knapp, da jeg måtte trykke "vis alle" under mange filter gjentatte ganger. Alle menyene kollapses også automatisk når siden oppdateres, så da må man trykke på dem på nytt. Det hadde vært greit hvis valgene ble lagret, og at man også hadde mulighet til å kollapse enkelte kategorier. For eksempel kan produsent-kategorien være veldig lang til tider, og da ønsker jeg å kunne huke av et par, kollapse kategorien og huke av andre valg igjen, før jeg trykker "søk nå" til slutt. Det gikk veldig mye fortere enn å måtte trykke på lenken til hvert enkelt filter hver gang.

Det hadde også vært greit om pris og minimums-valg (feks minimum 12" størrelse under bærbare PC-er) fikk valg-bokser. Jeg vil ofte se priser under et pristak, ikke bare i en prisklasse. Slik det er nå har jeg ikke mulighet til det. Noen av "bøttene" er også litt ubetydelige til tider. Feks prisklasse for prosessorer; 11000-26999 og 27000-45000. Det hadde kanskje vært bedre med et siste alternativ "over 10000", da det ikke er så mange prosessorer i denne klassen uansett.

Jeg savner også muligheten til å sortere etter grafikkmotor og ikke bare serie under skjermkort. Dersom jeg bare vil se på 6870-kort feks så må jeg bruke fritekst-søket til det.

Ellers oppdaget jeg noen bugs når jeg lekte meg litt i betaen.

Filterne for pris og produsent forsvinner ikke når de er valgt, og opptar plassen for nye filtre. I tillegg kan man legge til samme produsent flere ganger. Se bildet under.

post-154063-0-32083600-1297946572_thumb.jpg

Når jeg krysser av 4 kjerner og 6 kjerner for prosessorer så kommer prosessorer med 4-6 kjerner opp. Filtreringen fungerer som den skal, men filterkategorien forsvinner ikke. Det gjør den derimot dersom jeg klikker på en av linkene (altså velger bare ett filter). Se bildet under.

post-154063-0-63928100-1297947484_thumb.jpg

Andre ganger får man ikke opp noen produkter når flere alternativer krysses av. For eksempel størrelse på TV-er. Dersom jeg velger både 40-50" (94 treff) og 50-60" (29 treff) så får jeg ingen treff i stedet for å få opp alle mellom 40-60". Se bildet under.

post-154063-0-11196800-1297947037_thumb.jpg

Det samme skjedde også i mange andre kategorier.

Det ble visst litt langt dette allikevel, men det er gjort mye bra. Det er litt småplukk igjen nå, men jeg tror den største utfordringen fremover vil være detaljert og nøyaktig produktinformasjon. Det hjelper ikke med et kraftig filterverktøy hvis informasjonen mangler.

Men godt jobbet, fortsett slik! :thumbup:

• Liker 1
Lenke til kommentar

pro_odeh:

Flott tilbakemelding! :love:

Da fant jeg enda en bug. Jeg har foreløpig skrudd av checkboxes på de filterne som skapte dette problemet og sagt ifra til vår søkeleverandør.

Vi skal jobbe litt mer med det visuelle før vi pusher det til prisguide.no og veldig bra med slik konkret feedback.

Jeg har gjort noen justeringer i dag også. Litt design, litt bugfixing og ja.. more to come! :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det første jeg prøvde på var søket jeg har lagt ved som ett bilde her. Det øverste utklippet er fra ett enkelt søk, så spesifiserer jeg at jeg vil se på de 9 acer pcene prisguiden sier er der... Nothing.

Hei Mreinha,

Dette var en bug som nå er fikset. Filtere som ikke har resultater skal forsvinne.

Supert! :) En ting er jeg særs glad for: dere gjør noe de gamle utviklerne ikke drev med, beta testing i lukkede miljøer. Tydelig at A-pressen (APDM?) og samarbeidet med EDDA hjelper på.

Om dere ønsker å følge den riktige standarden med MiB eller gjøre som alle andre er jo opp til dere, men en del brukere vil nok bli forvirret over en ny betegnelse de sjeldent/aldri ser i bruk. (Forøvrig står det GB når man velger filteret)

Ellers har jeg testet litt til:

Det første gjelder filtrering, litt av det samme som pro_odeh snakket om:

Filtrering på priser oppfører seg litt merkelig / ulogisk. Se bare på bildet her:

Jeg kan velge priser som ikke eksisterer i følge søket, ingen big deal. Men siden dere alt er i god gang håper jeg dere fikser feilen/mangelen :)

Eksempel på hvordan søk kan bli bedre:

Under http://pg.stage.raw..../spillkonsoller ligger jo alle spillkonsollene, det hadde hjulpet om man kunne filtre på litt flere valg, det finnes blant annet flere konfigurasjoner med disker og ikke minst nye og gamle ps3 og xbox 360'er.

Filtrering blir borte ved valg av ett annet filter:

Dette eksemplet er fra bilforsterker. Jeg søker etter en 2 kanalsforsterker og da blir klasse valget borte, upraktisk.

Før filtrering:

Resultat:

De dukker heller ikke opp under avansert filtere. (Går forresten ikke ann å skjule avansert filtere når man først har åpnet dem).

Edit:

Artig en: Under egenskaper kan man krysse av for både JA/NEI på en gang. Okey, greit nok, men det burde jo ikke endre søkeresultatet mitt, men joda, 8 pcer ble faktisk borte fra søket (Mulig det er pga dårlig produktinfo)

Er det fremdeles slik at alle produkter blir lagt inn manuelt? (Sorry om det har skjedd noe jeg ikke har fått med meg, men siden PG beta ble lagt ut å alle måtte bruke det ga jeg litt faen frem til nå) Om ikke, så har dere ett fint og stort prosjekt dere bør gå i gang med for å skulle ha en sjans til å ta igjen prisjakt.no:) Sakset fra siden deres: Akkurat nå lister Prisjakt 710 000 priser på 116 000 produkter fra 479 butikker. Det må de vinne annonsører på fremfor hva PG klarer. Flere varer og bra søk = flere brukere og mer cash.

Denne var litt mer rar:

Glemte å ta skjermbilde men:

På hjemmesiden til tek.no er det en annonse for PG, den oppdaterer seg statisk i forhold til DB i bakgrunn? Vel, en del ganger har jeg sett at det fks står XX produkter, noe som virkelig ikke stemmer.

Håper det hjelper litt, kommer helt sikkert mer:)

Endret av Mreinha
Lenke til kommentar

Supert! :) En ting er jeg særs glad for: dere gjør noe de gamle utviklerne ikke drev med, beta testing i lukkede miljøer. Tydelig at A-pressen (APDM?) og samarbeidet med EDDA hjelper på.

Godt å høre at du er fornøyd :)

Filtrering på priser oppfører seg litt merkelig / ulogisk.

Filtrering på priser er ikke helt på G enda..

det hadde hjulpet om man kunne filtre på litt flere valg, det finnes blant annet flere konfigurasjoner med disker og ikke minst nye og gamle ps3 og xbox 360'er.

Jeg har ført det videre at det nå ikke er filterne som trenger mest kjærlighet, men produktene. Vi er nødt til å ta et løft på produktinfo.

Filtrering blir borte ved valg av ett annet filter:

Dette eksemplet er fra bilforsterker. Jeg søker etter en 2 kanalsforsterker og da blir klasse valget borte, upraktisk.

Jeg antar dette er fordi ingen 2 kanalsforsterkere har "klasse" definert. Det er bra at filteret klasse forsvinner siden det lenger ikke er noen produkter som har dette definert. Med andre ord gjør filterne riktig, det er bare produktdata som må bli bedre.

De dukker heller ikke opp under avansert filtere. (Går forresten ikke ann å skjule avansert filtere når man først har åpnet dem.

Stemmer. Dette skal jeg fikse på :)

Jeg har ordnet i dag slik at hvis du trykker "Vis alle" under et spesifikt filter så vil lenken endre seg til "Skjul".

Artig en: Under egenskaper kan man krysse av for både JA/NEI på en gang. Okey, greit nok, men det burde jo ikke endre søkeresultatet mitt, men joda, 8 pcer ble faktisk borte fra søket (Mulig det er pga dårlig produktinfo)

Stemmer :)

På hjemmesiden til tek.no er det en annonse for PG, den oppdaterer seg statisk i forhold til DB i bakgrunn? Vel, en del ganger har jeg sett at det fks står XX produkter, noe som virkelig ikke stemmer.

*notere på ToDo*

Tusen takk for flott tilbakemelding Mreinha! Det var utrolig nyttig for oss. Nå ser vi litt klarere hvor hullene i søket ligger. Filterne er ser ut til å fungere nogenlunde bra, men produktdata er manglende. Dette skal vi gjøre noe med!

Ha en fortreffelig helg!

Lenke til kommentar

det hadde hjulpet om man kunne filtre på litt flere valg, det finnes blant annet flere konfigurasjoner med disker og ikke minst nye og gamle ps3 og xbox 360'er.

Jeg har ført det videre at det nå ikke er filterne som trenger mest kjærlighet, men produktene. Vi er nødt til å ta et løft på produktinfo.

Flott! Nøyaktig og rikelig med produktinfo er stedet hvor dere kan gå forbi prisjakt og gjøre brukere storfornøyde, vi er late og vil helst ikke inn på produsentenes sider hvis det kan unngås. :)

Update: Når jeg sammenligner produkter vises ikke prisen. Jeg vil gjerne se prisen fra de 3 billigste nettbutikkene når jeg sammenligner produkt. Bruk gjerne en skjul/vis for å spare plass (velge mellom å vise kun billigste eller de tre-fire-fem billigste nettbutikkene som har varen).

Endret av s1337en
Lenke til kommentar

Jeg vil gjerne se prisen fra de 3 billigste nettbutikkene når jeg sammenligner produkt.

God ide, sliten! :)

Fikk en gledelig overraskelse! Jeg skulle se hvor mye den billigste modulære PSU-en kostet. Det fungerte! Yayy!

Konge! :)

--

More updates for you:

- Produktsidens prislinjer har blitt oppdatert. Vi har lagt varelinjen fra butikken under egen lenke. Det ble mye ryddigere.

- Filtere: Pris/produsent er lenger ikke statiske (dvs hardkodet til å være blant åpne filtere). Dette innebærer at vi må gjøre en liten administrasjonsjobb og sørge for at de er tilstede der hvor det er behov.

- Footer på prisguide har blitt endret. "rm -f buffalo-shoes"

- Mange flere filtere har fått benevnelser. (Mhz, GB etc). Dette jobbes fortløpende med fra flere fronter.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Ny endring:

Forbedret sortering av valgene under et filter. Åpningsvis vil den vise 5 filtere med flest treff i alfabetisk rekkefølge. Ekspanderer du til å vise alle valgmuligheter så sorterer den alfabetisk uavhengig av antall treff.

Det ble plutselig veldig mye mer relevante valg under filterne før de ekspanderes.

Eksempel - se produsenter:

http://pg.stage.raw.no/kategorier/skjermkort

• Liker 2
Lenke til kommentar

Flott at dere arbeider videre. Det har allerede blitt gjort store forbedringer, så dette lover godt.

Jeg har et par tilbakemeldinger til. Når man skal velge hvordan søkeresultatene skal sorteres så blir det gjort gjennom en drop-down meny. Med tanke på at det bare er 4 valg så kunne dette kanskje blitt byttet til trykkbare lenker? Det blir et tastetrykk mindre.

Jeg har tidligere nevnt at man ikke så lett la merke til "Vis avanserte filtere" der den er plassert. Når man trykket på den får man også opp to søk-knapper, og fritekst-søkeboksen er plassert midt mellom filterne. Under har jeg skissert et forslag som for meg virker litt mer intuitivt og er mer plassbesparende enn dagens løsning. Det er fremdeles mye luft, men det kan man heller ta litt på sikt.

post-154063-0-47045500-1298388658_thumb.jpg

I utvidet form vil det se noenlunde slik ut:

post-154063-0-91385200-1298388669_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Skal bare nevne her, problemet som jeg har oppdaget. Er det rapportert her allerede så unnskyld att jeg "doubleposter".

Sakset fra eposten;

"Søndag 20. Feb

Jeg søkte på skjermkort, og valgte filteret nvidia Geforce GTX 465(7), noe som jeg tolket som att det skulle være 7 kort i prisguiden med disse speifikasjonene. Ingen andre filtere ble valgt. Like vel fikk jeg *ingen* resultater. Videre har jeg følelsen av att andre søk med filtere hvor jeg søker etter flere typer kort, "lar være" å vise enkelte typer/serier. Dette er jo en stor ulempe om man skal bruke prisguide for nettop det den er laget for; å sammenligne priser?"

Lenke til kommentar

Da er endringene publisert på Prisguide.no!

Fortsett å komme med tilbakemeldinger så blir dette knallbra :)

Vi har mye jobb foran oss med forbedring av produktdata og filteradministrasjon, men nå er i hvertfall et godt grunnlagt lagt.

• Liker 2
Lenke til kommentar

En kjapp ide her, i noen tilfeller merker jeg at det bare gjemmer seg 1-3 ekstra filteralternativer bak "Se flere"-knappen. Kunne det være en ide å ta med de resterende valgene dersom det bare dreier seg om f.eks to stk valg som ikke blir vist?

Men ikke særlig viktig å inkludere på funksjonslista ;)

Lenke til kommentar

Er prisguiden ødelagt for sortering på Kr/GB ?

Eller er det bare meg som gjør noe feil?

Når jeg prøver å sortere harddisker etter hvilke som har lavest pris pr GB så får jeg bare opp produkter hulter i bulter - flesteparten helt uten pris, og andre med pris men tydeligvis i IKKE i den rekkevfølgen som jeg ba om.

Har noen mer info om dette?

-Stigma

Lenke til kommentar

Du finner dem under Avanserte filtre. Jeg synes fremdeles den delen er litt forvirrende, da disse kommer utenfor boksen der de opprinnelige filtrene ligger. Men du må trykke på "Generelt" fanen under avanserte filtre, da får du opp valgene du ønsker. Akkurat det er ikke helt intuitivt, og generelt burde kanskje komme før test-data.

Selv om det er mye jobb igjen så synes jeg det er bra at endringene har blitt implementert. Dette kan bli bra!

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...