Gå til innhold

Klarhet i oppsigelsestid (leieforhold)

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg bor for tiden med samboer i en liten leilighet. På grunn av uoverensstemmelser om leieforholdets start (underskrift m/ dato kontra leieforholdets start), har vi bestemt oss for å avslutte leieforholdet umiddelbart og har funnet og blitt tilbudt to leiligheter vi kan flytte til på dagen.

Når dette er sagt er de selvfølgelig bittert å betale to måneder oppsigelse - men hva er egentlig å forstå med ordlyden i oppsigelse av kontrakten?

"Leieforholdet ... kan sies opp av begge parter med 2 måneders frist til fraflytting ved utløpet av den kalendermåned frister utløper i"

Da er mitt spørsmål: Dersom jeg og min samboer sier opp (skjer skriftlig) med umiddelbar virkning og flytter samme dag, vil denne perioden gjelde som "oppsigelsestid"? Med dette mener jeg at vi skal betale for to måneder vi ikke bor der, noe jeg ikke helt ser framkommer i kontrakten. Vi har forøvrig betalt forskuddsvis for januar.

Kontrakten ble skrevet under 10. november 2010, altså for 58 dager siden.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

det betyr at hvis dere sier opp, uansett om dere flytter ut eller ikke, skal dere betale 2 måneder leie fra utløpet av måneden dere sier opp i. så sier du opp idag må du alikevel betale for februar og mars, men du har da også rett til å bo i leiligheten tom 31.03.11.

Lenke til kommentar

Ja, det er tre ting som ligger til grunn. Plassmangel og uenighet om forespeilet leieavtale (grunnen til at vi valgte å bo der, og ble gitt andre andre betingelser enn det som foreligger i den skriftlige kontrakten). Den tredje grunnen er irrelevant i denne saken og ønsker å holde dette for oss selv.

Lenke til kommentar

Grunnen jeg spurte er vel egentlig hva Kongklykken sa.

Er det brudd på kontrakt (muntlig eller skriftlig) kan dere ha rett på å avbryte avtale med en gang.

Muntlige avtaler er dog vansklige å bevise uten nøytrale vitner.

Har dere skrevet under på en avtale som ikke er den samme som dere hadde muntlig først, så er det litt vanskligere da dere da har "godkjent" forandringer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...