Gå til innhold

Stille gamer-PC

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg håper på å få noen innspill på følgende handleliste:

•  
  • ASUS P6X58D-E Socket-1366 ATX, X58, DDR3, 3xPCIe(2.0)x16, GbLAN, FireWire, SATA 6Gb/s, USB 3.0
  • ASUS Radeon HD 6850 1GB GDDR5 PCI-Express 2.0,"DirectCU"
  • Crucial DDR3 BallistiX 1600MHz 6GB CL8 Kit w/3x 2GB BallistiX modules, CL8-8-8-24, 1.65V, for Core i7
  • Fractal Design Define XL Titanium Grey Vifter: 1x 140mm Front, 1x 180mm Top, 1x 140mm Bak, Lydabsorberende, mATX, ATX
  • Fractal Design Newton R2 800W PSU ATX 12V V2.3, 80 Plus, Modular, 4x 6+2pin PCIe, 12x SATA, 135mm Vifte
  • Intel Core™ i7 Quad Processor i7-950 Quad Core, 3,06Ghz, Socket 1366, 8MB, 130W, Boxed w/fan
  • Noctua NH-U9B SE2 CPU Kjøler Socket 775/1156/1366, AM2/AM2+/AM3, 1600 RPM, 64,3 m³/h, 17,6 dBA, 92mm Vifte
  • Seagate Barracuda 7200.11 1,5TB, SATA, 7200RPM, 32MB

Målet har vært å bygge en grei gamer-PC (Civ 5, Starcraft II - kanskje også Elder Scrolls V), som også skal brukes til litt grafisk arbeid på hobby-basis - og at den skal være så stille som mulig. Siden jeg bare gjør dette hvert 5. år lurer jeg særlig på:

•  
  • Har jeg gjort noe riv ruskende galt? Er det noe som ikke passer sammen?
  • Er det noen av komponentene som er "overkill" med tanke på hva de andre kan levere?
  • Er det noen av komponentene som har svakere ytelse enn det man bør forvente til prisen? Grafikkortet valgte jeg fordi en test på silentpcreview ga det svært godt resultat mtp. støy.

Når det gjelder harddisk, har jeg forstått det slik at nye mini-laptoper i stedet har et stort flashminne, og at det skal gi raskere oppstartstid. Finnes dette å få kjøpt til stasjonære PCer, eller er jeg på ville veier?

På forhånd takk for svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+3165

Vil heller anbefale deg og kjøpe Intel's ny Sandy Bridge: http://www.anandtech.com/show/4083/the-sandy-bridge-review-intel-core-i7-2600k-i5-2500k-core-i3-2100-tested

i7 2600k yter til tider på nivå med i7 980x, så et langt bedre kjøp uten tvil.

Sett bortifra at du endrer minne, hovedkort og CPU, så har jeg noen kommentarer til.

Kabinettet sliter litt med varme, som igjen vil bety at viftene må jobbe hardere = mer støy. Den vanlige versjonen er nok et bedre valg.

Når det gjelder harddisk, har jeg forstått det slik at nye mini-laptoper i stedet har et stort flashminne, og at det skal gi raskere oppstartstid. Finnes dette å få kjøpt til stasjonære PCer, eller er jeg på ville veier?

Det du leter etter heter SSD og finnes som regel under alle "Harddisk"-kategorier i nettbutikkene.

Anbefaler en slik til iallefall operativsystem + OS.

Lenke til kommentar

Tusen takk for innspill. Noen spørsmål/kommentarer henger igjen:

i7 2600k yter til tider på nivå med i7 980x, så et langt bedre kjøp uten tvil.

Noe sånt, da?:

CPU Core i7 2600 3.40GHz S-1155 8MB Boxed Sandybridge

ASUS Mainboard S-1155 P67 ATX 3xPCI-E Audio7.1 2xGbLAN 1394 SATA3 USB3.0 Raid DDR3 BT2.1 CrossfireX/SLI

Patriot Memory 6GB DDR3-1600 PC3-12800 (2GBx3) ViperII (Sector 7) Tri-Channel Low Latency (9-9-9-24) XMP 2.0

Det du leter etter heter SSD og finnes som regel under alle "Harddisk"-kategorier i nettbutikkene.

Anbefaler en slik til iallefall operativsystem + OS.

Takk! Det var det jeg tenkte meg, at det er kjekt å ha en sånn til å kjøre OS fra. Når det gjelder kabinettet, skjønner jeg paradokset, men når du skriver "den vanlige modellen", mener du da et av MIDI-kabinettene fra Fractal Design, eller at jeg bør satse på en annen type kabinett? Jeg leste for ei stund sida en anmeldelse av R2-toweret, som riktignok ikke kom veldig godt ut med filter og alt på plass, men som beholdt gode støyegenskaper og fikk ganske gode termiske data når man fjerna noe av tettinga. Skulle i utgangspunktet tro at Big Tower var bedre, siden det er større indre luftvolum, men mulig det er ei feilslutning.

Endret av benjamil
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

i7 2600k støtter kun dual channel minne, det vil si 2,4,8,16gb .

Link til hovedkort og CPU på dustin home:

http://www.dustinhome.no/pd_5010544485.aspx?

http://www.dustinhome.no/pd_5010544373.aspx?

Med det vanlig kabinettet, mente jeg midi-tower versjon, altså Fractal Design R3: http://www.dustinhome.no/pd_5010465123.aspx

Tror litt av grunnen til XL versjonen sliter, er rom inndelinga.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Hei igjen.

Hyggelig at du tar deg tid til å hjelpe en fersking, tusen takk!

Når det gjelder minne, kan 2 x denne være dugandes? http://www.dustinhome.no/pd_5010331609.aspx

Kan du anbefale noe på SSD-fronten? Ser det er ganske store prisforskjeller, men til ca. en tusing kan kanskje noe sånt funke? http://www.dustinhome.no/pd_5010393437.aspx

Jeg vil anbefale Ocz fra sortimentet til Dustinhome: http://www.dustinhome.no/pd_5010462750.aspx

Pga hastighet og den nærmeste konkurenten har en del problem med BSOD.

Apropos, så kommer den enn litt billigere CPU som vel som god til gaming (litt lavere klokk og ikke 8 tråder men 4) på mandag.

Den koster nok nærmere 1700 og heter i5 2700(k). Du kan muligens velge et billigere hovedkort også når den tiden kommer, uten noe tapt ytelse.

Lenke til kommentar

Jeg slenger inn ett forslag jeg og...

Kabinett: Fractal Design ARC Midi tower. (opptil 8 vifter)USB 3.0 i front..

Hovedkort: Asrock P67 Profess1onal (1155 socket) Har USB 3.0

CPU: kjøp en litt billigere som it-henrik sier, oppgrader OM det trengs..siden.

Kjøler: SilenX iXtrema cpu cooler. Fryktlig stille greier!

Grafikkort: Palit GeForce GTX 570 Sonic Platinum (veldig kaldt, veldig stille...)

Minne: Crucial Ballistix 1600MHz RAM 4GB som i første post skal visst gå bra. Sjekk support..

PSU: Corsair AX 850 helt modulær og svært stille psu.

kabinett Vifter: SILENX IXP vifter... masse luft, stille som bare det..

OS SSD: OCZ Vertex 3 pro 64Gig

Gaming/storage HDD: WD VelociRaptor WD6000HLHX Hard Drive 600 GB ... 10.000 spin.

Backup/Misc. HDD: Seagate Barracuda 7200.12 1.5TB

Skjerm: Eizo Foris 23. (Meget god grafisk skjerm som kan "gaming" på si...)

Jeg har lagt vekt på at hver komponent skal generere minst mulig varme, være stille og langlivet..

Plass til 8 kabinettvifter = Ha mange vifter, sette de på veldig lave turtall...

Asrock P67 Profess1onal "Fatal1ty Ed." har ikke Nec usb 3.0 brikken, men en som er mye raskere: Etron EJ168A.

(270/150MB/sek) og uhyggelig raske usb 2.0 porter... (40MB/38MB/sec) raske faktisk...

mvh

Endret av tweakMan
Lenke til kommentar

Takk for innspill!

Jeg har ikke nevnt det før, men jeg har en Eizo 22" LCD FlexScan S2202WSHK som ikke er en fantastisk gaming-skjerm (funka forsåvidt fint til Civ IV og Oblivion), men som får duge enn så lenge. Jeg har også tenkt å gjenbruke en DVD-brenner og to stk Seagate Barracuda 320 GB fra en gammel PC.

Tipset om å skaffe ekstra kabinettvifter for å få mulighet til å kjøre dem på lavt turtall er interessant. Da trenger jeg kanskje også en viftekontroller? Grafikkortet ser ut som om det er i dyreste laget (3-400 €? - jeg satser på totalbudsjett like over 10 000 NOK), men jeg kan jo kanskje skrape sammen litt mer, hvis det er lurt. Veit du om noen som leverer det? Finner det verken på Ps.no, Dustinhome eller Komplett. Samme spørsmål når det gjelder viftene.

:-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...