Gå til innhold

Forskudd på arv fra tante

Anbefalte innlegg

Hei

Er en av de heldige som har en tante som har tilbydd seg om å hjelpe meg siden jeg nettopp har kjøpt ny bolig med lån opp til pipa. Hva er den beste måten å få "forskudd på arv"?`

Har lest endel på nett og der står det at man kan motta 1/2G i året skattefritt. Kan man f.eks kombinere dette med et rentefritt lån slik at man ikke betaler inn like høy arveavgift?

Hvordan er det hvis man f.eks får et rentefritt lån på 1.000.000 og så skriver ned en 1/2G hvert år, går dette?

Er det noen andre måter dere evt. kan anbefale?

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ved et rentefritt lån må du betale skatt av fordelen rentefritaket utgjør. La heller rentene være en del av det halve grunnbeløpet. Da blir det riktignok ikke så mye avdrag i starten, men det er måten å gjøre det på for å unngå arveavgift.

Takk!

Mao hvis renten i markedet ligger på 4% så vil jeg med det "rentefrie lånet" kun betale ca 1%?

Lønner det seg ikke å kassere inn "fribeløpet" (mener jeg leste at det var på rundt 400.000) og så ta rentefritt lån på resterende beløp?

Flere lure forslag der ute?

Lenke til kommentar

Takk!

Mao hvis renten i markedet ligger på 4% så vil jeg med det "rentefrie lånet" kun betale ca 1%?

Lønner det seg ikke å kassere inn "fribeløpet" (mener jeg leste at det var på rundt 400.000) og så ta rentefritt lån på resterende beløp?

Flere lure forslag der ute?

Ved et rentefritt lån vil du betale 28% av den laveste aksepterte renten (mener å ha hørt at det er styringsrenten, men er på ingen måte sikker) i skatt.

Det er ingen grunn til å ikke bruke det fribeløpet, nei. Men poenget mitt er at du ikke tar opp et rentefritt lån, du tar opp et lån med laveste aksepterte rente og så bruker du det halve grunnbeløpet man kan gi i året gå til å dekke rentene. Det kan være mye penger å spare på å gjøre ting riktig, men det kan også bli fryktelig dyrt hvis du gjør ting feil, så snakk med en profesjonell (advokat eller finansrådgiver) om dette.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...