Gå til innhold

Kan HDMI takle Tekst TV signaler?


Anbefalte innlegg

Har kjøpt Samsung UE40C6000 -har kanaldigital i kabel gjennom PVR boks. Altså kontakt via HDMI kabel..

 

Leser på flg på nettet: HDMI - ikke så universell likevel:

HDMI + tekst-TV = trøbbel

2, 2 millioner nordmenn bruker tekst-TV regelmessig. Når de skaffer seg HD-mottaker, vil mange få seg en overraskelse. Tekst-TV virker ikke lenger.

 

Det foreslås i den artikkelen å også koble tv til via scart for å skifte mellom hdmi el Av alt etter om en trenger tekst tv. Det er jo fryktelig tungvindt.

 

Artikkelen jeg fant på teknofil er over 2 år gammel, så jeg lurte på om det var skjedd noe på denne fronten som jeg har gått glipp av. Noe som nå gjør at HDMI kan takle tekst tv signaler....

Endret av Reggy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er jo bare tull, Tekst-TV funker fint sålenge dekoderen støtter det...

 

Tekst tv kan vises via PVR boksen, men jeg vil jo heller bruke tekst tv leseren som ligger i tv apparatet. Den er mye bedre.

 

Men mener du det likevel fungerer - hva skal jeg evt gjøre for å få dette til...

Lenke til kommentar

"tekst-tv" signalet blir vel ikke overført til TV'en uansett teknologi, så jeg ser ikke helt hva det skulle hjelpe med scart? - Den gamle "tekst-tv" dekoderen i tv'en er jo analog, og de signalene finnes jo ikke lenger (unatt i "åpne" kabelnett uten dekoder) - så dekoderen må håndtere tekst-tv uansett.

Lenke til kommentar

Tekst-TV signalet ble overført via scart tidligere. Husker "in the good old days" når vi hadde vanlig antenne koblet opp via VHS spilleren og med scart videre til TV'n. Da kunne vi bruke Tekst-TV funksjonen på VHS spilleren eller på TV'n. Mao må signalet ha blitt overført videre.

 

Mens nå må eg slå på Tekst-TV på dekoderen. TV'n får ikke Tekst-TV signalet. Gjør ikke meg noe, da eg testet nå og det er første gang på sikkert 10 år eg har sett Tekst-TV :)

Lenke til kommentar

Tekst-TV signalet ble overført via scart tidligere. Husker "in the good old days" når vi hadde vanlig antenne koblet opp via VHS spilleren og med scart videre til TV'n. Da kunne vi bruke Tekst-TV funksjonen på VHS spilleren eller på TV'n. Mao må signalet ha blitt overført videre.

 

Du er sikker på at ikke antenne-tilkoblingen var viderekoblet også da? - Den var jo som oftest det? :o

Lenke til kommentar

Nå har ringt til Samsung og Canal Digital.

 

Så lenge man kjører via HDMI kabel fra HD tuner boks vil ikke tekst tv fungere i TV en. Dog bare gjennom tuner boksen.

 

Men samsung sa at hvis jeg kjørte TV kortet rett i cam-modulen ville TVens tekst tv fungere. Problemet for meg da er at da får jeg ikke med meg PVR boksen og den bruker jeg mye.

 

Canal Digital hadde ingen forslag til kobling mellom TV og PVR boksen hvis man kjørte signalene rett i TV - da droppet PVR boks ut. En måtte velge mellom onder.

 

Evt som noen foreslår kjøre en scart kobling fra HD PVR boks i TV da vil det fungere med Tekst TV. Det samme sa de hos Samsung.

 

HDMI takler ikke signalene slik at Tekst Tv fungerer.

 

Scart får med seg tekst Tv signalene og vil kunne vise dem gjennom TV ets leser.

 

------

 

En annen ting som er dumt er jo at all Tv info heller ikke virker som info om hva man ser på promgramguide osv....

 

Nei akkurat dette var skuffende når man endelig gikk over til HDMI.

Lenke til kommentar

Blir litt flisespikkeri dette, men eg synes ordlyden er feil i det du sier.

 

Det er ikke det at HDMI ikke takler Tekst-TV signalene, men at standarden er ikke laget for det. Dette er fordi Tekst-TV fungerer på dekoderene direkte, og det er derfor ingen grunn til å videresende informasjonen. HDMI er derfor ingen dårligere standard fordi den ikke er laget for å støtte Tekst-TV.

 

TV infoen du mangler viser jo på dekoderen, så der mister du heller ikke noe. EPG'en på dekoderen er sikkert også bedre. Det du sitter med i praksis er en TV med innebygget dekoder i tillegg til den eksterne dekoderen. Du må derfor velge hvilken dekoder du ønsker å bruke, og i de aller fleste tilfeller vil dette være den eksterne dekoderen. Her vil du da få Tekst-TV, programinfo, EPG og PVR.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Blir litt flisespikkeri dette, men eg synes ordlyden er feil i det du sier.

 

Det er ikke det at HDMI ikke takler Tekst-TV signalene, men at standarden er ikke laget for det. Dette er fordi Tekst-TV fungerer på dekoderene direkte, og det er derfor ingen grunn til å videresende informasjonen. HDMI er derfor ingen dårligere standard fordi den ikke er laget for å støtte Tekst-TV.

 

TV infoen du mangler viser jo på dekoderen, så der mister du heller ikke noe. EPG'en på dekoderen er sikkert også bedre. Det du sitter med i praksis er en TV med innebygget dekoder i tillegg til den eksterne dekoderen. Du må derfor velge hvilken dekoder du ønsker å bruke, og i de aller fleste tilfeller vil dette være den eksterne dekoderen. Her vil du da få Tekst-TV, programinfo, EPG og PVR.

 

Bare refererte til ordlyden han hos Samsung brukte vedr at HDMI ikke takler tekst tv signalene. Men formuleringen er ikke viktig.

 

 

Og alt du sier stemmer jo. Men for meg i en perfekt verden hadde det vært enda bedre med teskt tv funksjonen i TV. Men ikke noe verdens problem.

 

Kobler meg til scart senere i dag - så får jeg se om jeg får tekst tv til da. Så får jeg heller ta bryet med å skifte mellom HDMI og AV de gangene de er viktig for meg med bedre tekst tv.

Lenke til kommentar

Jo, men da via scart. Antennen gikk inn i VHS spilleren, og ikke videre.

SCART kunne overføre det "rå" antennesignalet, og noe utstyr støttet dette. Men man må fremdeles stille inn kanalene "som alltid".

 

For å bruke tekst-tv direkte på TVen uten andre bokser må 1) signalet være analogt koblet til, og 2) TVstasjonen være stilt inn riktig. Her i Norge ryker pkt 1 (men om TVen støtter bakkenett burde det være mulig å få til tekst-tv på de åpne kanalene).

 

 

Lenke til kommentar

Men hva er poenget med å ha tekst-tv på tven og ikke på dekoder? hva bruker du tekst-tv til? - Når det gjelder EPG så vet jeg at iaf Viasat sin er helt ubrukelig (iallefall på standard-tunerene), men har selv Altiboks som er helt overlegen, og kunne ikke tenke meg å bruke tekst-tv til dette? (Regner med at f.eks Canal Digital kabel-tv og Get har noe lignende)

Lenke til kommentar

Men hva er poenget med å ha tekst-tv på tven og ikke på dekoder? hva bruker du tekst-tv til? - Når det gjelder EPG så vet jeg at iaf Viasat sin er helt ubrukelig (iallefall på standard-tunerene), men har selv Altiboks som er helt overlegen, og kunne ikke tenke meg å bruke tekst-tv til dette? (Regner med at f.eks Canal Digital kabel-tv og Get har noe lignende)

 

Tekst Tv leseren i TV'en er av mye bedre og brukervennlig kvalitet enn den Canal Digital har i sin HD PVR boks. Derfor ville jeg helst brukt den i TV'en.

 

Nå har jeg også koblet til scart og da kan bruke TV til tekst tv også...

 

Tekst Tv brukes av utrolig mange, men for min del er nyheter og sport. Vet at mange også bruker det til resultatservice... Samt at vi i dann og vann setter på teksting av program hvis vi ikke kan ha TV på for høyt.

 

I denne artikkelen står det at ca 2.2 mill bruker Tekst Tv regelmessig....Du får se selv i artikkelen

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...