Gå til innhold

Ilagt tilleggskatt uten skyld

different

Anbefalte innlegg

Vet ikke om dette er rett kategori, men prøver likevel.

Nå har det seg slik at jeg var i utlandet fra 09 til 10. Iløpet av året gikk min tidligere arbeidsgiver konkurs. Noe jeg ikke visste noe om. Så kommer jeg hjem til Norge, etter at fristen for å levere selvangivelse har gått ut, og får beskjed om at jeg er ilagt tillegskatt.

Dette var fordi på min selvangivelse var det ikke oppført mer enn feriepengene for sist år, da bedriften jeg jobbet for gikk konkurs og hadde rot med papirer (eller noe, dette vet jeg lite om). Trekksoppgave for 2009 fikk jeg også ETTER at fristen for å levere inn selvangivelse var gått ut. Nå vil skatteetaten ilegge meg tilleggskatt (30% på 140.000, som jeg allerede har skattet 40.000 av, altså rundt 80.000 i skatt.) fordi jeg ikke leverte inn riktig selvangivelse, selv om dette ville vært umulig da jeg ikke hadde noen trekksoppgave å gå etter.

I tillegg kan jeg selfølgelig dokumentere det jeg har skattet for, timene jeg har jobbet, og hva det måtte være.

Så, hva gjør jeg? Har sendt flere klager men får avslag hver gang da jeg visstnok ikke har kommet med noen relevante opplysninger ift saken.

Er det slik at man er kjeltring og må betale latterlige 75% i skatt på et lusebeløp pga faktorer man ikke kan kontrollere på noen måte?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Såpass ja?

Bør jo holde at du dokumenterer hvor du har vært i 2009 og passe på å dokumentere også at selskapet du jobbet for gikk konkurs samme året.

Men det høres virkelig ut som du trenger eksperthjelp i dette tilfellet.

Vel, de legge seg opp i at selvangivelsen min var feil. Noe den var. Og dette er selvsagt fordi jeg ikke kan skrive en selvangivelse uten lønnsoppgaven min. Hvordan vet jeg da hva jeg skal skrive på den?

Lenke til kommentar

Hvor og hvorfor hva du i utlandet et helt år mens jobben din måtte jobbe og slitte med -1 mann som resulterte i konkurs. Her er det vel bare på rett på sin plass å betale.

Det er da klinkende irrelevant hva vedkommende gjorde. Og å påstå at det er derfor bedriften er konkurs er hinsides all logikk. Hva vet du som ikke vi vet om denne saken?
  • Liker 3
Lenke til kommentar

For det første så veit jeg at 5 mann jobber bedre en 4 mann. For det andre så er det overhode ikke irreleveant hva personen gjorde dette Friåret/narkotika/smugling/gambling/menneskesmugling/hallikvirksomnhet året.

Hva vet jeg om hva som står i fyrens kontrakt. Jeg har sett mye fanget i utandet på national geographics. Kanskje han har hatt inntekter i utlandet og kost seg med damer på lugaren ? La inn en liten langtids sykemelding fordi han visste at bedriften ville gå til dundas ?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det står tidlegare arbeidsgjevar, eg las det som at han ikkje var ansatt der, men problemet oppsto fordi det var mangelfulle opplysningar på sjølvmeldinga.

Arbeidsgjevar har sjølvsagt vore eit problem her, men det er ditt ansvar å sørge for at sjølvmeldinga er riktig og korrigere eventuelle feil. Sånn sett forstår eg at det kan være vanskeleg å få gjennomslag med klager. Om du tener 50 000 utan å være ansatt i bedrift er det ditt ansvar å opplyse om inntekta og betale skatt for det. Informasjon om inntekt og forskotsskatt blir normalt levert av arbeidsgjevar, men skjer ikkje det er du framleis ansvarleg for å korrigere sjølvmeldinga.

Endret av Zeph
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis jeg har forstått det riktig: din arbeidsgiver innberettet ikke korrekt lønn til skatteetaten, og du unnlot å korrigere dette på selvangivelsen?

I så fall tror jeg du bare kan gi opp. Det er ditt ansvar at selvangivelsen er korrekt. At du ikke hadde fått noen trekkoppgave av arbeidsgiver er en dårlig unnskyldning, du kunne funnet ut av hvor mye du har tjent hadde du giddet.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis det stod 0 i selvangivelsen og du egentlig tjent 140 000 er det så stor forskjell at det ikke er tvil om at du må ha skjønt at det var feil. Det er ikke lov til å levere en selvangivelse som er feil, og derfor får du tilleggskatt. Det kan godt være at det var vanskelig for deg å vite det helt nøyaktige tallet, men da måtte du tatt kontakt med dem på forhånd og spurt hva du skulle gjøre. Nå er det nok dessverre for seint.

Lenke til kommentar

Han var sannsynligvis i utlandet hele året 2009 til 2010, antar at dette gjelder selvangivelsen for 2008 og at informasjonen fra dette året ikke ble levert riktig i 2009 av firmaet han jobbet for og dermed ble resultatet av skatten feil.

Man må jo huske at i utgangspunktet behøver man ikke å levere selvangivelse i følge skattefutten og her har han jo også hadd skjellige grunner til å ikke gjøre det med at han var i utlandet.

Lenke til kommentar

Nåja, på Altinn.no får du tilgang til sjølvmeldinga, både for lesing og levering. At du er i utlandet er inga orsaking for ikkje å ha kontroll på økonomien. Ein kan som sagt bruke nettet, eventuelt få familie eller kjente til å plukke opp posten og sørge for at viktige brev blir ivaretatt.

Lenke til kommentar

Man må jo huske at i utgangspunktet behøver man ikke å levere selvangivelse i følge skattefutten og her har han jo også hadd skjellige grunner til å ikke gjøre det med at han var i utlandet.

Hvis det er noe som ikke stemmer i den forhåndsutfylte selvangivelsen, er du pliktig til føre på dette og levere selvangivelsen.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Nåja, på Altinn.no får du tilgang til sjølvmeldinga, både for lesing og levering. At du er i utlandet er inga orsaking for ikkje å ha kontroll på økonomien. Ein kan som sagt bruke nettet, eventuelt få familie eller kjente til å plukke opp posten og sørge for at viktige brev blir ivaretatt.

Helt avhengig av hvilken tur det er.

Kan ikke helt se fra meg feks at man på et båttur eller lignende har så bra tilgang til internett, poenget mitt var er at myndighetene har nok lagt opp til litt formidlende omstendigheter her og kreve 40.000 ekstraskatt i dette tilfellet blir kanskje litt hårreisende når personene dro i god tro.

Finnes forresten også personer som ikke har disponible foreldre / søsken eller stoler nok på venner til å gi ut personinformasjonen sin for at de skal gjøre opp for dem.

Uansett litt enig med deg, men ser også mulighetene for at det kan være omstendigheter som ligger til rette for at ting kan ha skjært seg uten at han kunne noe for det selv.

Lenke til kommentar

Om du reiser på ein tur over eit år utan tilgang til internett eller nokon som kan sjekke posten bør du planlegge sånt på førehand. Eg skal ikkje kommentere nivået på ekstraskatten sidan eg ikkje kjenner lovverket og kva grunnlag dei nyttar for å kome fram til ein sånn sum.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Om du reiser på ein tur over eit år utan tilgang til internett eller nokon som kan sjekke posten bør du planlegge sånt på førehand. Eg skal ikkje kommentere nivået på ekstraskatten sidan eg ikkje kjenner lovverket og kva grunnlag dei nyttar for å kome fram til ein sånn sum.

Du er kanskje enig med meg at det er litt vanskelig å forutse at tidligere arbeidsgiver går konkurs?

Det finnes rett og slett ting man ikke kan planlegge ordentlig nok på forhånd her i livet.

Lenke til kommentar

Det kan være feil på sjølvmeldinga sjølv om ikkje arbeidsgjevar går konkurs. Feil på sjølvmeldinga kan oppstå på grunn av ein enkel tastefeil, det er eit dokument alle bør ha eit forhold til og tar ikkje lang tid å sjekke. Du kan sjølvsagt ikkje forutsjå alt, men akkurat sjølvmeldinga er det lurt å ha kontroll på.

Lenke til kommentar
Du er kanskje enig med meg at det er litt vanskelig å forutse at tidligere arbeidsgiver går konkurs?

Det finnes rett og slett ting man ikke kan planlegge ordentlig nok på forhånd her i livet.

Det eneste han strengt tatt måtte planlagt var å sjekke om selvangivelsen virket som den var riktig utfylt før den ble autolevert.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Uavhengig av om tidl arbeidsgiver går konkurs, man vinner i lotto, mora dør, bikkja får unger eller hotellet brenner ned så kan selvangivelsen være feil. En gang i året vil man motta selvangivelsen og denne skal man kontrollere at er korrekt. Er den korrekt så plikter man ikke å levere den inn, men man plikter å melde inn dersom den ikke stemmer.

Med andre ord, om man vet at man er i utlandet i perioden man får selvangivelsen så er det ens eget ansvar at skattemyndighetene mottar feil data og ilegger tilleggsskatt som en følge av det.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Dersom man ikke har mottatt nødvendig info for å kunne fylle ut / verifisere selvangivelsen innen fristen, er det en enkel sak å søke om utsettelse. Dersom man bare oversitter fristen uten å foreta seg noe kan man regne med trøbbel i etterkant.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...