NothinDoin™ Skrevet 6. januar 2011 Del Skrevet 6. januar 2011 Hei! Skal kjøpe bil i mårra tidlig, men jeg fyller ikke 18 før om 2 måneder. Så spørsmålet er: Må en myndig person (min mor eller bror) stå som medeier? Lenke til kommentar
NothinDoin™ Skrevet 6. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 6. januar 2011 Ikke frekt ment altså, men vil gjerne ha sikre fakta Lenke til kommentar
martin808 Skrevet 6. januar 2011 Del Skrevet 6. januar 2011 (endret) Det skal vel egentlig gjøre det, men jeg tror ikke det er noe problem. Jeg har i alle fall stått som eneste eier på mopedene min siden jeg har vært 15år. Endret 6. januar 2011 av martin808 Lenke til kommentar
traskas waits for alice Skrevet 6. januar 2011 Del Skrevet 6. januar 2011 Du trenger ikke være myndig for å eie en bil. Lenke til kommentar
NothinDoin™ Skrevet 6. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 6. januar 2011 Du trenger ikke være myndig for å eie en bil. Noen som kan bekrefte dette, bare for å være på den sikre siden? Lenke til kommentar
andreasn Skrevet 6. januar 2011 Del Skrevet 6. januar 2011 Det står ikke noe i Vegtrafikkloven om hvem som kan registrere et kjøretøy. Lenke til kommentar
traskas waits for alice Skrevet 6. januar 2011 Del Skrevet 6. januar 2011 Jeg kjøpte og registrerte en bil på meg selv da jeg var 16.5 år gammel. Alder har ingenting å si for eierskap, men skal den brukes, er du ansvarlig for at bilen er i forskriftsmessig og forsikringsmessig stand. Samt at du skal være sikker på at sjåføren som låner bilen, har førerkort. Lenke til kommentar
NothinDoin™ Skrevet 6. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 6. januar 2011 Konge Kjører nok opp på biltilsynet å omregistrer den uansett, så slipper jeg slitet med papirene ol. Lenke til kommentar
Troll-I-Hatt Skrevet 7. januar 2011 Del Skrevet 7. januar 2011 Du kan eie den, men foreldrene dine med å skrive under på salgsmeldingen for at salgsmeldingen skal gå igjennom. Når vi solgte russebilen vår, ble eierskiftemeldingen sendt i retur fra vegvesenet fordi foreldrene til hun vi solgte til ikke hadde skrevet under. Vergemålsloven §§ 1 og 2 er aktuelle her. § 1. Med umyndige mener denne lov mindreårige og umyndiggjorte. Mindreårig er den som ikke har fylt 18 år. § 2. Den som er umyndig, kan ikke selv råde over sine midler eller binde sig ved rettshandel, medmindre annet særlig er bestemt. Du er umyndig etter § 1, og kan derfor ikke inngå avtaler, jf § 2. 1 Lenke til kommentar
Mysterious Skrevet 7. januar 2011 Del Skrevet 7. januar 2011 Du kan eie den, men foreldrene dine med å skrive under på salgsmeldingen for at salgsmeldingen skal gå igjennom. Når vi solgte russebilen vår, ble eierskiftemeldingen sendt i retur fra vegvesenet fordi foreldrene til hun vi solgte til ikke hadde skrevet under. Vergemålsloven §§ 1 og 2 er aktuelle her. § 1. Med umyndige mener denne lov mindreårige og umyndiggjorte. Mindreårig er den som ikke har fylt 18 år. § 2. Den som er umyndig, kan ikke selv råde over sine midler eller binde sig ved rettshandel, medmindre annet særlig er bestemt. Du er umyndig etter § 1, og kan derfor ikke inngå avtaler, jf § 2. Ja du er litt av et troll, jf § 33 første ledd. En mindreårig rår selv over midler som han har tjent ved egen virksomhet etter fylte 15 år, eller som vergen eller nogen annen har latt ham til egen rådighet. Hvis han bruker penger som han har tjent ved å jobbe så er avtalen gyldig selv om han er mindreårig. Lenke til kommentar
Troll-I-Hatt Skrevet 7. januar 2011 Del Skrevet 7. januar 2011 Ja du er litt av et troll, jf § 33 første ledd. En mindreårig rår selv over midler som han har tjent ved egen virksomhet etter fylte 15 år, eller som vergen eller nogen annen har latt ham til egen rådighet. Hvis han bruker penger som han har tjent ved å jobbe så er avtalen gyldig selv om han er mindreårig. Du kan kalle meg et troll så meget du vil, men det medfører ikke riktighet av den grunn. Hvordan skal Vegvesenet vite at han har tjent pengene selv, og således har råderett over dem? Trådstarter spurte et kort praktisk spørsmål, noe jeg svarte på, basert på egen erfaring. Vegvesenet aksepterte ikke en salgsmelding skrevet under av en syttenåring... Hvis man spør "Ida" (automatisk svartjeneste på vegvesenet.no) om hvor gammel man må være, svarer hun: "For å kunne skrive under på en salgsmelding må man være myndig (18 år). Hovedregelen er at dersom eier er 0-14 år: da må begge foresatte underskrive salgsmeldingen. Er eier 14-18 år: underskriver eier sammen med begge foresatte" Hvorvidt funksjonæren trådstarter møter imorgen (idag?) vil følge deres egne retningslinjer vet jeg ikke, men det er nærliggende å tro at salgsmeldingen ikke vil bli godkjent. 1 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 8. januar 2011 Del Skrevet 8. januar 2011 Du kan eie den, men foreldrene dine med å skrive under på salgsmeldingen for at salgsmeldingen skal gå igjennom. Når vi solgte russebilen vår, ble eierskiftemeldingen sendt i retur fra vegvesenet fordi foreldrene til hun vi solgte til ikke hadde skrevet under. Vergemålsloven §§ 1 og 2 er aktuelle her. § 1. Med umyndige mener denne lov mindreårige og umyndiggjorte. Mindreårig er den som ikke har fylt 18 år. § 2. Den som er umyndig, kan ikke selv råde over sine midler eller binde sig ved rettshandel, medmindre annet særlig er bestemt. Du er umyndig etter § 1, og kan derfor ikke inngå avtaler, jf § 2. Ja du er litt av et troll, jf § 33 første ledd. En mindreårig rår selv over midler som han har tjent ved egen virksomhet etter fylte 15 år, eller som vergen eller nogen annen har latt ham til egen rådighet. Hvis han bruker penger som han har tjent ved å jobbe så er avtalen gyldig selv om han er mindreårig. § 33 er relevant når det gjelder avtalen mellom kjøper og eier. Registreringsmeldingen til Statens Vegvesen pålegger imidlertid kjøper plikter ut over selve salgsavtalen, og faller derfor utenfor det området vergemålsloven § 33 omfatter. Man må derfor falle tilbake på hovedregelen, og foreldre skal derfor undertegne meldingen, jfr. vgml § 2 og barnelova § 30. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå