Gå til innhold

Hvilke '' Skjermkort '' bør eg velge?

Anbefalte innlegg

Hei!

Eg har lest mykje på skjermkort på hardware.no finner tester på mange god kort men er i tvil til kva eg skal kjøpe.

Eg skal drive med Photoshop og spel som: COD Black Ups, Battlefield Bad Company 2 og Crysis 2 når det kjeme ut for pc.

Hvilke kort bør eg velge?

Og kva står sli for og kva meinast med det?

1: GeForce GTX 580

2: GeForce GTX 480 SLI

3: GeForce GTX 480

4: GTX 470 SLI

5: Radeon HD 5970

6: Radeon HD 6870

7: Radeon HD 5870

8: Radeon HD 6950 2GB

Eller er det andre kort som ambefales?

Og med Radeon så lurer eg på kva står CrossfireX for og kva meinast det?

Kva burde ein velge Asus, MSI, Gainward, Ati , Gigabyte, His, Evga ?????

Prisklassen eg tenkte eg skulle ligge i er fra 2500-4500 ca.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

SLI og CrossfireX står for å koble sammen 2 eller flere skjermkort for å øke ytelsen. SLI for Nvidia og CrossfireX for AMD, enkelt og greit.

Produsent av skjermkort er det liten forskjell på - det finnes fabrikkoverklokkede skjermkort som koster 1 hundrelapp eller 5 ekstra (disse er sjelden verdt) og som oftest har de en annen referansekjøler. Ytelsen er mer eller mindre helt lik på alle de forskjellige produsentenes kort.

Prisklassen du nevner er for bred til å kunne velge et kort kun ut ifra dette. Kort som vil drive Black Ops, BFBC2 og Crysis 2 helt fint med god grafikk er 460, 6870, 6950, 6970, 570 og 580 (usikker på Crysis 2). 580 gir uten tvil best ytelse, men koster desidert mest, 570 og 6970 gir også god ytelse og koster mindre (2900-3000). 6950 koster rundt 2300-2500 kroner, og gir god nok ytelse for det fleste, samtidig som det har uslåelig temperatur og strømforbruk.

Hverken 480 eller 470 er å anbefale nå til dags. 5xx serien til Nvidia gjør det så mye bedre enn disse og 560 kommer om ikke så lenge som Nvidia's nye middelsklasse kort. 460 holder dog fortsatt med oss, pga lav pris, god ytelse for pengene og lave temperaturer.

Jeg ville spesifisert enda litt bedre hva du ønsker av skjermkortet.

Vil du ha max ytelsen som er mulig, uten tanke på pris, strømforbruk eller temperatur? 580.

Vil du ha super ytelse, men samtidig tenke på pris, strømforbruk og temperatur? 570/6970.

Vil du ha mer-enn-god-nok ytelse, men samtidig prioriterer du pris, strømforbruk og temperatur? 6950

Vil du ha god nok ytelse, men prioriterer pris, strømforbruk og temperatur over dette? 6870/460.

6870 og 460 er billige og presterer mer enn bra nok i BFBC2 og Black Ops, men Crysis 2? Om du aksepterer litt lavere oppløsning/medium grafikk såh. Mtp budsjettet ditt og spill du spiller - GTX 570 eller 6970.

Prøvde å sette det opp så enkelt som mulig, så kan godt hende at noen eksperter er blodig uenig med meg.

Endret av Montseur
Lenke til kommentar

Tusen takk for svar.

Men 480 ligger rett rundt 3000kr har og lest at det lager litt støy.

men er det til og ambefale? Mange skriver at det er eit kjempe bra kort osv hoss komplett.no

men er GTX 580 vært så mykje penger eller?

Trur du det kjeme til og synke noko i pris dei 2 nermaste månane?

Lenke til kommentar

Tusen takk for svar.

Men 480 ligger rett rundt 3000kr har og lest at det lager litt støy.

men er det til og ambefale? Mange skriver at det er eit kjempe bra kort osv hoss komplett.no

men er GTX 580 vært så mykje penger eller?

Trur du det kjeme til og synke noko i pris dei 2 nermaste månane?

480 er ikke til å anbefale. Drar svært mye strøm og temperaturen på kortet blir fort meget høyt. 570 koster vel det samme og er et bedre valg. GTX 570 leverer dessuten høyere ytelse enn 480 i BFBC2 og Black Ops og de fleste andre spill (ifølge flere ulike tester) - drar mindre strøm, er en generasjon opp fra 4xx serien og svært, svært lavere temperatur.

GTX 580 er mer for ekstreme spillentusiaster og det raskeste skjermkortet på jorden for tiden (ekskluderer 5970). Et GTX 580 er deussten overkill for de aller fleste. Er det verdt prisen? Tja, kommer ann på hvilke spill du spiller. Ikke brenn deg og kjøp det, kun for å oppdage at kortet leverer over 70 FPS i hvert spill du kjører på det. Har du en 120 Hz skjerm er det noe annet, men de vanlige 60 Hz skjermene legger ikke merke til FPS over 60.

Ha i bakhodet at 40-60 gir en god spillopplevelse med svært god flyt. 30-40 FPS er heller ikke ille, men man må forvente smålagg o.l, mens under 30 FPS vil gi en dårlig gaming opplevelse.

Vil selv anbefale GTX 570 til 3000 kroner. Knallbra kort.

Endret av Montseur
Lenke til kommentar

Vil du ha super ytelse, men samtidig tenke på pris, strømforbruk og temperatur? 570/6970.

Vil du ha mer-enn-god-nok ytelse, men samtidig prioriterer du pris, strømforbruk og temperatur? 6950

Tenkte at jeg bare skal slenge inn at 6950 har en fin egenskap som gjør at det kan moddes og overklokkes til ett 6970 dog med en minimal ytelses forskjell.

http://www.hardware.no/artikler/mer_for_pengene_med_hd_6950/80221

Lenke til kommentar

Har ikkje tenkt på noko overklokkin i starten. Men det er godt og ha mulighet til det.

Men hvilke kort er best av GTX 570 eller 5950 og 5950 overklokka til 5970?

Og kva står FPS for? Har ikkje peiling på det. Kjønner det ikkje eg berre tipper desso meir Mhz Osv desso betre sikkert =)

Lenke til kommentar

Har ikkje tenkt på noko overklokkin i starten. Men det er godt og ha mulighet til det.

Men hvilke kort er best av GTX 570 eller 5950 og 5950 overklokka til 5970?

Og kva står FPS for? Har ikkje peiling på det. Kjønner det ikkje eg berre tipper desso meir Mhz Osv desso betre sikkert =)

antar du mener 6950 og 6970, veit ikke hvilket kort som er best, har ikke prøvd noen av de... Utifra benchmark ser det ut som om 6970 og 570 er ganske like i både pris og ytelse. 6950 er litt dårligere, men også billigere. så viss du kjøper 6950 og gjør som vist i videoen over så har du ett meget godt kort til en billig penge

fps = Frames per second, på norsk bildet per sekund, jo høyere fps jo bedre, men viss skjermen din er av typen 60 Hz (som er ganske standard) så kan den maks vise 60 bilder per sekund

kilder:

http://www.techspot.com/review/348-amd-radeon-6970/page6.html

http://www.techspot.com/review/348-amd-radeon-6970/page11.html

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest Slettet+3165

Crysis 2 skal visstnok være mye bedre kodet en forgjengeren.

Så å kjøre spillet på fullt blir forhåpentligvis ikke noe problem :-)

Lenke til kommentar
*snip*

jeg synes denne posten var ganske informativ og oversiktlig da jeg selv er på jakt etter skjermkort. jeg har tittet på hovedkortet ASUS P6X58D Premium men jeg kan ikke se ut ifra beskrivelsen om det er for SLI eller CrossfireX. kan man stort sett kjøpe skjermkort uavhening av HK?

hvilkent skjermkort vil du anbefale til HTPC? maskinen skal kun brukes til lette opgaver ala Spotify, Youtube, streaming av video og tilnærmet ikke noe spilling. (i "verste fall" blir det spilling ala Red akert og Pirates!). jeg har tittet på Sapphire Radeon HD 5450. vil dette være tilstrekkelig?

Lenke til kommentar

Hei!

Eg har lest mykje på skjermkort på hardware.no finner tester på mange god kort men er i tvil til kva eg skal kjøpe.

Eg skal drive med Photoshop og spel som: COD Black Ups, Battlefield Bad Company 2 og Crysis 2 når det kjeme ut for pc.

Hvilke kort bør eg velge?

Og kva står sli for og kva meinast med det?

1: GeForce GTX 580

2: GeForce GTX 480 SLI

3: GeForce GTX 480

4: GTX 470 SLI

5: Radeon HD 5970

6: Radeon HD 6870

7: Radeon HD 5870

8: Radeon HD 6950 2GB

Eller er det andre kort som ambefales?

Og med Radeon så lurer eg på kva står CrossfireX for og kva meinast det?

Kva burde ein velge Asus, MSI, Gainward, Ati , Gigabyte, His, Evga ?????

Prisklassen eg tenkte eg skulle ligge i er fra 2500-4500 ca.

Google.no er din venn.

SLI = Scalable Link Interface og Crossfire er AMD/ATI sin versjon av dette.

http://en.wikipedia.org/wiki/AMD_CrossFire

http://en.wikipedia.org/wiki/Scalable_Link_Interface

Lenke til kommentar

Veit google er ein god venn men det er så vanvitti mange skjermkort på markeda.

Så eg er veldig usikker.

Eg skal kunn spele på 1 skjerm og det blir på ein

BenQ 24" LCD G2420HD 1920x1080. men kjeme nokk til og koble den til ein Panasonic 42" Full HD tv ein gong i blant.

Men hvikle skjermkort er best til det?

1: Radeon 6970?

2: Radeon 6950?

3: Radeon 6950 med flash a bios?

4: GeForce 570?

5: Eller skal eg berre gå for det beste GeForce 580?

Håper på mange svar =)

Endret av thom6800
Lenke til kommentar

jeg synes denne posten var ganske informativ og oversiktlig da jeg selv er på jakt etter skjermkort. jeg har tittet på hovedkortet ASUS P6X58D Premium men jeg kan ikke se ut ifra beskrivelsen om det er for SLI eller CrossfireX. kan man stort sett kjøpe skjermkort uavhening av HK?

hvilkent skjermkort vil du anbefale til HTPC? maskinen skal kun brukes til lette opgaver ala Spotify, Youtube, streaming av video og tilnærmet ikke noe spilling. (i "verste fall" blir det spilling ala Red akert og Pirates!). jeg har tittet på Sapphire Radeon HD 5450. vil dette være tilstrekkelig?

Jeg har selv det hovedkortet du nevner, og det godtar både 3Way-SLI og Quad-GPU Crossfire, altså 3 x GTX 570 kort i SLI eller 2 x HD 6970 kort i Crossfire. Så vidt jeg vet så skal alle HK med Intel X58 chipset støtte både SLI og Crossfire, tidligere Intel chipset gjorde ikke det, med mindre jeg driter på draget da. Så har HK Intel X58 chipset, er det ikke så nøye hvilket skjermkort du kjøper. Har HK derimot Nvidia eller AMD chipset er du låst til enten Nvidia skjermkort eller AMD skjermkort.

Et HD 5450 kort vil være tilstrekkelig til HTPC skulle jeg tro da du ikke skal drive med spilling. Eventuelt et HD 5650 kort, men det er jo litt dyrere da.

Endret av Chavalito
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...