Gå til innhold

Fra snowblades til slalom, et par spørsmål :)

Anbefalte innlegg

Heisann ! Har et lite spørsmål. Har tidligere stått på snowboard og snowblades. Stod lengst på snowblades, og vil si jeg var veldig god. Nå har jeg ikke stått på lenge, og siden jeg selv har vokst opp synes jeg at snowblades er litt harry nå. Jeg har planer om å kjøpe slalom ski, men har ikke stått noe på slalom før, kun blades som er det nærmeste. Er overgangen stor ? Er det mye vanskeligere å svinge med slalom eller vil det gå fort for en som har brukt mye tid i bakken på blades ? I tillegg til dette er dere velkomne til å komme med tips til kjøp av ski. Har lest noe om at man burde kjøpe carving og at det er lettere å svinge med disse. Har ikke så veldig lyst til å tryne i bakken 2 uker før jeg lærer meg å stå ordentlig hvis dere skjønner :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror nok du kommer til å merke en stor overgang, jeg har selv stått slalom hele livet, men også prøvd blades. Mye enklere å svinge med de små skia. Så det blir nok litt tyngre for deg å svinge med vanlig slalomski. Carving er lettere å svinge med som du sier. Et tryn eller to gjør vell ikke så mye.

Lenke til kommentar

Har selv tatt den overgangen, og det gikk egentlig overraskende greit for min del. Det er, som du også nevner selv, litt tyngre å svinge, men det er ikke noe du trenger å tenke på. Man venner seg til det fort, selvom det kan være uvant i starten. Men jeg vil anbefale deg å vurdere om du har behov for twin-tip. Etter en stund med snowblades, er du sikkert vant til å hoppe og trikse litt. Hvis dette er noe du ønsker å fortsette med, burde du vurdere om dette er noe du trenger ;) Lykke til uansett :D

Lenke til kommentar

- Ski > blades

- alle dagens ski har stort sett carving.

- det vil være mye lettere å svinge med ski. Det er bare å sette skien på kant og trykke med den ytterste foten. Til forskjell fra blades der man svinger med rumpen og skrenser.

- du vil kunne nå høyere fart på ski og fortsatt ha kontroll.

- skibindinger løser ut om du tryner, det gjør ikke blades.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...