Gå til innhold

Trenger litt hjelp med og få OC stabil! E8400, p5q Deluxe

Anbefalte innlegg

hei! jeg trenger litt hjel med hvordan jeg skal få OCen stabil her;) med tanke på S-bridge og N-bridge:)

CPU: Intel Core 2 E8400 3.00ghz oc 4.02 ghz

Hovedkort: ASUS P5Q Deluxe

PSU: XFX 850Watt Black Edition

HD: Samsung Spin Point 320gb

Skjermkort: ATI HD 5850

RAM: 4GB Corsair DDR2 800mhz kjører på 890mhz 2.0v standard volt: 1.8

jeg har hørt at man må konfigurere Southbridge og Northbridge at de ikke kan stå på auto?

har testet overklokken med prime95 i 5 timer og ingen feil så langt:)

skal legge inn resten av innstillingene mine i bios senere så dere får se:)

Endret av NTT_Raptor
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vil no tørre å påstå att 5 timer prime er mer enn nok stabilt til daglig bruk, på det hovedkortet trenger du ikkje øke NB volt, hadde eit slikt kort som klarte fsb på 533 uten volt økning. SB er til hdd etc, NB er cpu og fsb.

Max anbefalte cpu volt (v-core) på den cpuen er 1.3625v Det går fint med 1.4 også over lenger tid.

Så vist du har gode temps og ikkje alt for mykje volt har du forsatt mer å gå på.

Så alt en egentlig trenger å tenke på med ditt oppsett er ram, cpu volt :) og divider selfølgelig på rammen :)

Lenke til kommentar

Vil no tørre å påstå att 5 timer prime er mer enn nok stabilt til daglig bruk, på det hovedkortet trenger du ikkje øke NB volt, hadde eit slikt kort som klarte fsb på 533 uten volt økning. SB er til hdd etc, NB er cpu og fsb.

Max anbefalte cpu volt (v-core) på den cpuen er 1.3625v Det går fint med 1.4 også over lenger tid.

Så vist du har gode temps og ikkje alt for mykje volt har du forsatt mer å gå på.

Så alt en egentlig trenger å tenke på med ditt oppsett er ram, cpu volt :) og divider selfølgelig på rammen :)

hva er divider egentlig? har aldri skjønt helt det med overklokking av ram og timings etc :dontgetit: jeg lar ram innstillingene stå på auto for nå siden jeg ikke er god på dette området;)

dette er innstillingene mine i bios nå:

cpu ratio: 9

fsb: 447

pcie frequency: 100 - eller auto?

fsb strap to NB: auto

dram freq: 895 mhz - hørt at folk får den over 900mhz

cpu vcore: 1.32 - kanskje jeg skal øke volt litt?

dram vcore: 2.00- standard: 1.8volt

northbridge volt: auto

southbridge volt: auto

cpu spread spectrum: disabled - vet ikke hva dette er

pcie spread spectrum: disabled

cpu margin enhancment: performnce mode - aner ikke hva dette er heller

Endret av NTT_Raptor
Lenke til kommentar

Jauda, finnest de som klarer 1800 på Dram også, men klarer dine rambrikker dette?

Dram freq seier seg sjølv at dette er ram frekvens, så du overclocker faktisk ram nå.

FSB øker både cpu og ram.

En divider er det som bestemmer frekvens ut fra TD fsb, da en kan bruke 1:1 divider å få 447 mhz ram i ditt tilfelle (x2 effektiv frekvens)

Eller du kan sette den til å bli noke anna slik at du ikkje overclocker TD ram like mykje, eller underclocker den for den del.

Har du slått av strømsparing? c1state etc?

Kor mykje volt viser cpu-z?

Lenke til kommentar

Jauda, finnest de som klarer 1800 på Dram også, men klarer dine rambrikker dette?

Dram freq seier seg sjølv at dette er ram frekvens, så du overclocker faktisk ram nå.

FSB øker både cpu og ram.

En divider er det som bestemmer frekvens ut fra TD fsb, da en kan bruke 1:1 divider å få 447 mhz ram i ditt tilfelle (x2 effektiv frekvens)

Eller du kan sette den til å bli noke anna slik at du ikkje overclocker TD ram like mykje, eller underclocker den for den del.

Har du slått av strømsparing? c1state etc?

Kor mykje volt viser cpu-z?

takk:)

jeg vet ikke hvordan man slår av strømsparing, må man gjøre dette i bios?? og hvordan?

i cpu-z er det idle volt: 1.312 volt.

load : 1.320 volt. så innstillingene mine er gode så langt med tanke på vcore?

btw mine rambrikker er ddr2 ram som er ment for 800mhz men de klarer sefølgelig og klokkes litt mer enn 895 da. men problemet er det andre valget i ram hastighet i bios er 1066mhz og det er for mye så på en måte kan jeg ikke komme lenger? har prøvd det men maskinen vil ikke boote da

kanskje jeg skal prøve med lavere volt på ram?

vet du om noen programer som tester ram stabilitet?

Lenke til kommentar

vist du bruker prime95 så er blend test det du køyrer vist du ikkje velger anna, blend tester mykje på ram etc, og seff cpu.

lavere volt på ram trenger du nok IKKJE, muligens mer.. så kanskje du klarer 1066mhz der.

Så øking a fsb burde gå fint, så lenge cpu får nok spenning, og ikkje blir for varm :)

Kan ikkje seie om intillinge er gode eller ikkje, men det ser greit ut, ikkje overkill med volt, så du kan nok komme deg litt lenger, kor mykje vet eg ikkje. kvar enkelt cpu er forskjellig. Men har du E0 stepping så kanskje 4.5ghz.

Lenke til kommentar

vist du bruker prime95 så er blend test det du køyrer vist du ikkje velger anna, blend tester mykje på ram etc, og seff cpu.

lavere volt på ram trenger du nok IKKJE, muligens mer.. så kanskje du klarer 1066mhz der.

Så øking a fsb burde gå fint, så lenge cpu får nok spenning, og ikkje blir for varm :)

Kan ikkje seie om intillinge er gode eller ikkje, men det ser greit ut, ikkje overkill med volt, så du kan nok komme deg litt lenger, kor mykje vet eg ikkje. kvar enkelt cpu er forskjellig. Men har du E0 stepping så kanskje 4.5ghz.

jeg har e0 stepping så det betyr at jeg kan komme til 4.05ghz uten volt økning på vcore og ram?

nå har jeg klokka til 4.05 ghz åssen er det iforhold til en core i7 920? finnes det noen sammenligning mellom de to?

Endret av NTT_Raptor
Lenke til kommentar

E0 steppings er det beste man kan få i C2D serien, min C0 klarte bare 4ghz (E8500) Mangen E0 som klarer 4.5ghz lett.

Vanskelig å sammenlikne C2D med core i7 quad.. men I7 er betre grunnet 3channel minne, ddr3 etc. Og den har betre arkitektur. Men ein C2D er ein god cpu til gaming med nok oc, vist spillene ikkje drar mer enn 2 kjerner. Samme med programmer også får så vidt.

Så det er nok bare å øke FSB forsiktig, (husk underclocket ram da dette ikkje fører til ustabilitet) til systemet blir ustabilt, deretter øker man v-core litt, og forsetter med øking av FSB ETC ETC.

Grunnen til att man bruker underclocket minne når man overclocker cpu er att dette er en mindre faktor som kan føre til att systemet blir ustabilt. og deretter kan man underclocke cpu og finne max mem :)

Da ender man opp på ca max OC på cpu og ram, og man får mest mulig ut av systemet :)

Hugs att du trolig må endre på multipiler etc får å få nok fsb til cpu eller ram får å komme langt nok på begge to.

Døme:

Cpu multipiler: 7.5

Ram multipiler: 1:1

FSB: 533

Dette gir deg en cpu frekvens på (7.5x533= 3997.5mhz) Ram frekvens på (1/1=1, 1x533=533mhz ram (effektiv frekvens på 1066mhz)

Vart kanskje litt rot der, men hoper du fårstår kva eg mente :)

Lenke til kommentar

E0 steppings er det beste man kan få i C2D serien, min C0 klarte bare 4ghz (E8500) Mangen E0 som klarer 4.5ghz lett.

Vanskelig å sammenlikne C2D med core i7 quad.. men I7 er betre grunnet 3channel minne, ddr3 etc. Og den har betre arkitektur. Men ein C2D er ein god cpu til gaming med nok oc, vist spillene ikkje drar mer enn 2 kjerner. Samme med programmer også får så vidt.

Så det er nok bare å øke FSB forsiktig, (husk underclocket ram da dette ikkje fører til ustabilitet) til systemet blir ustabilt, deretter øker man v-core litt, og forsetter med øking av FSB ETC ETC.

Grunnen til att man bruker underclocket minne når man overclocker cpu er att dette er en mindre faktor som kan føre til att systemet blir ustabilt. og deretter kan man underclocke cpu og finne max mem :)

Da ender man opp på ca max OC på cpu og ram, og man får mest mulig ut av systemet :)

Hugs att du trolig må endre på multipiler etc får å få nok fsb til cpu eller ram får å komme langt nok på begge to.

Døme:

Cpu multipiler: 7.5

Ram multipiler: 1:1

FSB: 533

Dette gir deg en cpu frekvens på (7.5x533= 3997.5mhz) Ram frekvens på (1/1=1, 1x533=533mhz ram (effektiv frekvens på 1066mhz)

Vart kanskje litt rot der, men hoper du fårstår kva eg mente :)

takk;) skal prøve det!

Lenke til kommentar

Max anbefalt cpu volt er 1.45v, ikke 1.3625v som er vid rangen.

Lenke til kommentar

Kor har du det ifra? finner lite info hos intel att det ikkje er vid rangen som også er max anbefalt, ser under info på cpu hos intel att det da ikkje er listet max anb volt.. så rekner med at de er samme..

Men for all del, folk skal få lov til å bruke kor mykje volt dei vil :) Men har sjølv alltid godt ut fra vid-range, og fungerer stort sett greit, og ingen degraderte cpu'er enda :)

Endret av ThaBear
Lenke til kommentar

Kor har du det ifra? finner lite info hos intel att det ikkje er vid rangen som også er max anbefalt, ser under info på cpu hos intel att det da ikkje er listet max anb volt.. så rekner med at de er samme..

Men for all del, folk skal få lov til å bruke kor mykje volt dei vil :) Men har sjølv alltid godt ut fra vid-range, og fungerer stort sett greit, og ingen degraderte cpu'er enda :)

Gå til side 19 i pdf filen ( Intel Datasheet ).

318726.pdf

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...