Gå til innhold

Kan et aksjeselskap kjøpe og selge sin egne aksjer for å tjene penger?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Aksjeselskap kan kjøpe å selge aksjer i andre selskaper for å tjene penger, ja.

Selskapet kan også utstede aksjer for å selge dem til andre, og det kan under visse forutsetninger eie egne aksjer.

Og nettopp disse forutsetninger interesserer det meg å få kunnskap om.

Så, under hvilke forutsetninger tillates det at et selskap eier egne aksjer ? (Noe som hvis det tas til ytterpunktet, ville gjøre et aksjeselskap til en egen "stiftelse", men uten noen utenforstående som kunne føre kontroll.)

Og da tenker jeg også på hvorfor en evt børs godtar noe sånt...

Lenke til kommentar

Kan et aksjeselskap kjøpe og selge sin egne aksjer for å tjene penger?

Vet de kan selge sine aksjer.. Men kan de kjøpe og selge igjen?

http://www.handboka.no/Sak/Lover/Aksjeloven/aks09.htm

§ 9—2. Selskapets adgang til å erverve egne aksjer

(1)

Et aksjeselskap kan erverve egne aksjer dersom den samlede pålydende verdi av beholdningen av egne aksjer etter ervervet ikke overstiger ti prosent av aksjekapitalen. Ervervet må ikke medføre at aksjekapitalen med fradrag av det samlede pålydende av beholdningen av egne aksjer blir mindre enn minste tillatte aksjekapital etter § 3-1 første ledd.

(2)

Beholdningen av egne aksjer omfatter aksjer som selskapet eier eller har avtalepant i. Aksjer ervervet til eie eller pant av andre enn selskapet, men for selskapets regning, regnes som ervervet av selskapet. Et morselskaps beholdning av egne aksjer omfatter også de aksjer som et datterselskap eier eller har avtalepant i.

(3)

Selskapet kan bare erverve aksjer som er fullt innbetalt.

Endret av utviklr
Lenke til kommentar

Aksjeselskap kan kjøpe å selge aksjer i andre selskaper for å tjene penger, ja.

Selskapet kan også utstede aksjer for å selge dem til andre, og det kan under visse forutsetninger eie egne aksjer.

Og nettopp disse forutsetninger interesserer det meg å få kunnskap om.

Så, under hvilke forutsetninger tillates det at et selskap eier egne aksjer ? (Noe som hvis det tas til ytterpunktet, ville gjøre et aksjeselskap til en egen "stiftelse", men uten noen utenforstående som kunne føre kontroll.)

Og da tenker jeg også på hvorfor en evt børs godtar noe sånt...

Nestemann fant frem paragrafen, og i første ledd ser du hvorfor noe sånt ikke er mulig. Ledelsen i selskapet kan med andre ord ikke ha bestemmende innflytelse i en generalforsamling (med mindre de som privatpersoner eier aksjer i selskapet).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...