Gå til innhold

Digitalt fjernarkiv for mediefiler 10-100-1000 TB?

Anbefalte innlegg

Jeg jobber i en mediebedrift som lager bl.a. DVD og TV programmer. Vi tenker på å digitalisere hele arkivet vårt, men det blir store mengder data. Vi har overhodet INGEN peiling på hvor mye vi vil ende opp med til slutt, men det blir helt sikkert "mange terabyte". Det er snakk om tusenvis av filmfiler, stort sett fra ca 15 minutters lengde opp til to timer i sjeldne tilfeller. Filene vi vil lagre vil nok være i form av dvcpro filer innkapsla i quicktime, pluss muligens thumbnails i form av tekst og/eller komprimerte småsnutter.

Det idelle hadde vært en aktør som tilbyr sikker lagring og som har fysisk adskilte lagere med speiling, sammen med f.eks. et enkelt webgrensesnitt for oversikt, så man kan hente ut filene ved behov med f.eks. ftp.

Det stooore spørsmålet vårt er: Fins det noen som tilbyr dette idag, eller må vi lage et slikt system selv?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Cloud computing er jo det store greiene, sett på Amazon EC2?

Tok en titt nå. Ikke helt det jeg ser etter... Ønsker en mer "black box" løsning, bare dra filene over og de ligger trygt der ute, amazon ec2 virker mer som utviklerverktøy, ut fra den korte titten min, mens jeg ser etter en mer ferdig sluttbruker produkt...

Eller forstår jeg ikke konseptet skikkelig?

Lenke til kommentar

I og med at det er såpass mye data og ikke minst - viktige data for bedriften bør dere sørge for en god løsning tilpasset deres bedrift for å sikre at alle ledd i prosessen går riktig, bare digitaliseringen er jo et stort prosjekt. Siden dere ikke engang har styring på hvor mye data der er snakk om - skaff profesjonell hjelp. IBAS er ett alternativ:

http://www.ibas.no/ontrack-datarecovery/backup-og-arkivering.

Jeg har ikke erfaring med backupløsningen deres, kun revocery, men regner med at de er like gode på det som recovery, og kundeservicen du får er ubetalelig.

DIGIPLEX (http://www.DigiPlex.no/) tilbyr gode tjenester, men da må dere drive serverene selv.

Dere bør sikre en SLA som sikrer de krav dere har til løsningen. Her er det mye å ta hensyn til, så jeg sier igjen: skaff proff hjelp med en gang.

Amund

Jeg jobber i en mediebedrift som lager bl.a. DVD og TV programmer. Vi tenker på å digitalisere hele arkivet vårt, men det blir store mengder data. Vi har overhodet INGEN peiling på hvor mye vi vil ende opp med til slutt, men det blir helt sikkert "mange terabyte". Det er snakk om tusenvis av filmfiler, stort sett fra ca 15 minutters lengde opp til to timer i sjeldne tilfeller. Filene vi vil lagre vil nok være i form av dvcpro filer innkapsla i quicktime, pluss muligens thumbnails i form av tekst og/eller komprimerte småsnutter.

Det idelle hadde vært en aktør som tilbyr sikker lagring og som har fysisk adskilte lagere med speiling, sammen med f.eks. et enkelt webgrensesnitt for oversikt, så man kan hente ut filene ved behov med f.eks. ftp.

Det stooore spørsmålet vårt er: Fins det noen som tilbyr dette idag, eller må vi lage et slikt system selv?

Lenke til kommentar

Ett avtaleverk, hva som forventes av leverandøren og av kunden. Support og oppetid er obligatorisk her.

Pluss en haug med andre faktorer!

Tror bedriften står foran et større og dyrere prosjekt enn de aner, men alle som har brukt penger hos IBAS vet at backup ER billigere enn recovery!

Lenke til kommentar

Heisann.

Kanskje du burde ta en prat med Reaktor?

Noe av det vi driver med er å syr sammen løsninger som håndterer sikker arkivering av ting som skal kunne finnes igjen, f.eks. lagring av telefonsamtaler mellom kunde og fonds- eller aksjemeglere gr. krav i hvitvaskingsloven.

Vi er tunge innen bank, finans, fond og forsikring.

Så sikkerhetsnivået og også brukervennlig grensesnitt skulle kanskje være noe vi kunne levere.

Du får ta kontakt, så kan jeg se om jeg kan få sluset deg videre til de rette karene.

Ha en fin dag.

http://no.linkedin.com/in/hildegunnvederhus

Endret av Fase
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Ser Amazon EC2 blir nevn her, en tjeneste som men for datakraft i nettskyen. Du er ute etter lagring, ta en titt på Amazon S3. Tipper ingen vil være i nærheten av å konkurrere med de på pris, availability biten blir også tatt relativt godt hånd om der. Det eneste dere må tenke på er om dere stoler på at Amazon får se dataene deres - som med alle andre cloud-løsninger.

Lenke til kommentar

Her lukter eg ZFS i lange baner.

Det er moglegheit å ha gigantiske lagringsløysninger som ikkje koster skjorta. Det som er så kult med ZFS er at den støtter inkrementell backup som gjer at offsite backup ikkje trenger gigantiske nettverkslinjer. Og ZFS kan utføre full gjennoppretting utan å måtte gå igjennom alle dei inkrementelle backupane.

Det er fullt mogleg å få ein 120TB(2x60TB) løysning for under 100.000kr som lett kan utvides oppimot 500TB

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...