Gå til innhold

Spm angående harmonisk støy på nettet.

Anbefalte innlegg

Heisann folkens.

Jobber som skipselektriker, og har et spørsmål angående harmonisk støy. På skipet jeg jobber på har vi en framdriftsmotor på 20MW, som blir drevet av 4 generatorer som hver er på 9MW.

Når vi kjører hovedmotoren på 65%+ ca, får vi plutselig veldig mye harmonisk støy på nettet. Dette medfører jo mye forskjellig, men eneste "problemet" vi vet det skaper er at 2-3 lyskurset slår seg ut.

Her om dagen gjorde jeg alikavel en måling jeg stusser veldig på, da jeg ikke har så mye kunnskap på dette feltet:

En lyskurs som går til lys på dekk trekker 3A til vanlig, men når vi kjører hovedmotoren over 65% og vi plutselig får mye harmonisk støy, trekker den samme kursen 11A! Jeg fikk ikke målt mer enn denne ene kursen nå mens jeg var på jobb, men skal nok forske mer på dette neste gang jeg reiser ut.

Hva er det som forårsaker harmonisk støy?

Hvor skadelig er dette?

Er det kun lyskurset som plutselig vil trekke 250% mer strøm ved mye harmonisk støy?

Er det noen her som kan om dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

tingo: Det er jeg faktisk litt usikker på da jeg ikke husker dette helt, men jeg tror det var lysrør.

torae:

1. Selv har jeg ikke fått muligheten til å måle dette, jeg må da har et fluke instrument som kan måle slikt regner jeg med? Jeg tror vi har det på jobben men har ikke fått tid til å sjekke dette ut. Det at der er støy på nettet er uansett noe som har vært slik i 6-8år tror jeg, og vi har hatt mange folk til å leitet etter grunnen, blandt annet folk fra NTNU, men ingen har funnet ut hvorfor.

2. 6,6Kv, 60 Hz.

3. Hovedmotoren styres via cycloconvertere, og det er vell noe rundt dette som skaper støyen.

4. Ja vi kjører alltid 4 generatorer ved 65%+ last pga sikkerhet osv.

5. Andre laster på skipet er alt mulig. Vi har 5 thrustere, men de er som regel ikke i bruk når vi kjører hovedmaskinen til fremdrift. Det er veeeldig mange motorer i gang hele tiden, til alt fra vifter, samplingsystemer, fuel systemer osv osv. Er der en sammenheng mellom reaktiv last, dårlig cosinus fi og støy på nettet? Vi har noen store capasitator banks som slik jeg forstår det skal kompensere for reaktiv effekt og høyne cosinus fi (har jeg riktig her?), men de capasitator bankene er jeg usikker på om de funker optimalt, da jeg ikke tror de har blitt sjekket på mange år.

Hvordan kan jeg regne ut cosinus fi? Jeg kan lett finne ut aktiv effekt og reaktiv effekt som blir brukt ved enhver tid ved å lese av på instrumentene, er dette nok til å regne ut cosinus fi?

Takker for svarene deres! :D

Lenke til kommentar

Jeg går ut fra at cycloconverter er det samme som frekvenskonvertere.

1 Din harmoniske støy er da 60 hz, eller 65% av 60 hz, ved 65% last?

4 Grunnen til at jeg spør om dette er at det kan være generatorene som lager støyen, men gjerne ikke ved liten eller full last (av generatorene). Kansje problemet blir større ved 3 generatorer

45% hovedmotor. Kansje problemet blir forskjellig ved hvilken generator som ikke er med.

Men jeg tror ikke dette ville laget harmonisk støy.

Frekvenskonvertere av en viss størrelse skal ha både inngangsfiltrer og utgangsfiltrer. (Bryr meg ikke om hva produsentene sier). Strømforbruket i særlig eldre frekvenskonvertere er mye større uten disse. Frekvenskonvertere vil bare bruke toppen av sinusen, og dermed gjøre spenningen mere firkantet (overharmonisk støy). Inngangsfilter vil hjelpe på dette.

Jeg ville ha sjekket om det er (tilstrekkelig) med filtrering.

Er dere plaget med at utstyr ryker, har dere etterinstallert filtrer for å beskytte annet utstyr?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...