Gå til innhold

Spm angående harmonisk støy på nettet.

Anbefalte innlegg

Heisann folkens.

Jobber som skipselektriker, og har et spørsmål angående harmonisk støy. På skipet jeg jobber på har vi en framdriftsmotor på 20MW, som blir drevet av 4 generatorer som hver er på 9MW.

Når vi kjører hovedmotoren på 65%+ ca, får vi plutselig veldig mye harmonisk støy på nettet. Dette medfører jo mye forskjellig, men eneste "problemet" vi vet det skaper er at 2-3 lyskurset slår seg ut.

Her om dagen gjorde jeg alikavel en måling jeg stusser veldig på, da jeg ikke har så mye kunnskap på dette feltet:

En lyskurs som går til lys på dekk trekker 3A til vanlig, men når vi kjører hovedmotoren over 65% og vi plutselig får mye harmonisk støy, trekker den samme kursen 11A! Jeg fikk ikke målt mer enn denne ene kursen nå mens jeg var på jobb, men skal nok forske mer på dette neste gang jeg reiser ut.

Hva er det som forårsaker harmonisk støy?

Hvor skadelig er dette?

Er det kun lyskurset som plutselig vil trekke 250% mer strøm ved mye harmonisk støy?

Er det noen her som kan om dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

tingo: Det er jeg faktisk litt usikker på da jeg ikke husker dette helt, men jeg tror det var lysrør.

torae:

1. Selv har jeg ikke fått muligheten til å måle dette, jeg må da har et fluke instrument som kan måle slikt regner jeg med? Jeg tror vi har det på jobben men har ikke fått tid til å sjekke dette ut. Det at der er støy på nettet er uansett noe som har vært slik i 6-8år tror jeg, og vi har hatt mange folk til å leitet etter grunnen, blandt annet folk fra NTNU, men ingen har funnet ut hvorfor.

2. 6,6Kv, 60 Hz.

3. Hovedmotoren styres via cycloconvertere, og det er vell noe rundt dette som skaper støyen.

4. Ja vi kjører alltid 4 generatorer ved 65%+ last pga sikkerhet osv.