Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!

Har laget et eget program nå og har funnet et ikonsett til det. Ikonene er GPL-lisensiert. Såvidt jeg har forstått, så er det en gråsone når det gjelder GPL-ikoner i programvare. Jeg har i første omgang ikke tenkt å selge programvaren, men har tenkt å legge den ut på Download.com. Da blir det plutselig kommersielt.

Mitt spørsmål er: Hvordan må jeg lisensiere programvaren min for å ikke trå over noen grenser? Har prøvd å kontakte designeren, men der var det fint lite svar å få. Å kreditere hans verk er en selvfølge ;)

Takker for alle innspill.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Hei!

Har laget et eget program nå og har funnet et ikonsett til det. Ikonene er GPL-lisensiert. Såvidt jeg har forstått, så er det en gråsone når det gjelder GPL-ikoner i programvare. Jeg har i første omgang ikke tenkt å selge programvaren, men har tenkt å legge den ut på Download.com. Da blir det plutselig kommersielt.

Mitt spørsmål er: Hvordan må jeg lisensiere programvaren min for å ikke trå over noen grenser? Har prøvd å kontakte designeren, men der var det fint lite svar å få. Å kreditere hans verk er en selvfølge ;)

Wikipedia sier at er noe GPL så må deriverte produkter vere det samme, MEN GPL er programvare, så ikonene er vel ikke under den lisensen, men skaperen har prøvd å gjøre det fritt tilgjengelig så burde være OK, værste fall er at du få beskjed om å ta det ned, eller kreditere skaperen, men for at det skal være 100% så er "creative Commons" for kommersielt bruk den eneste lisensen jeg kommer på som er fritt fram på bilder å slikt å bruke til kommersielle ting.

håper dette hjalp!

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

Hei!

Wikipedia sier at er noe GPL så må deriverte produkter vere det samme, MEN GPL er programvare, så ikonene er vel ikke under den lisensen, men skaperen har prøvd å gjøre det fritt tilgjengelig så burde være OK, værste fall er at du få beskjed om å ta det ned, eller kreditere skaperen, men for at det skal være 100% så er "creative Commons" for kommersielt bruk den eneste lisensen jeg kommer på som er fritt fram på bilder å slikt å bruke til kommersielle ting.

håper dette hjalp!

Så ikke posten din før nå. Supertakk for svar! Jeg satser selv på at det går bra. Har lagt ut programmet mitt på nett, og alt vel så langt. Er ikke krise om jeg må bytte ikon. Et økende antall feilmeldinger ved surfing på siden til de som har laget ikonet og copyright 2007 tyder på at de ikke er aktive lenger.

Takk for svar ;)

Lenke til kommentar

http://en.wikipedia.org/wiki/GPL#Use_for_text_and_other_media

http://stackoverflow.com/questions/2272741/use-a-gpl-licensed-image

http://stackoverflow.com/questions/47989/using-icons-licensed-under-gpl-or-lgpl-in-a-closed-source-commercial-software

Iflg den siste linken vil inkluderingen av et GPL-lisensiert bilde kreve at derivatet (programmet ditt) også blir GPL-lisensiert.

(IANAL)

-C-

Endret av ChristianW
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...