united59 Skrevet 6. januar 2011 Del Skrevet 6. januar 2011 Lurer på om det går an å kjøre/installere en nettleser (helst Chrome) fra min nye SSD-disk som IKKE er OS-disken. TRoss mange forsøk og mye strev har jeg ikke fått til å boote fra SSD-disken. Prøver derfor å ta ibruk SSD'n som ekstradisk til å kjøre noen programmer. Lurer også på om det er mulig å flytte nedlastings-mappa eller andre standard-mapper i W7 til SSD-disken. Går noe av dette, er oppfølgingsspørsmålet selvsagt HVORDAN. Takknemlig for svar. Lenke til kommentar
myhken Skrevet 6. januar 2011 Del Skrevet 6. januar 2011 Er jo bare å installere de programmene du vil på SSD partisjonen det, har du installert dem fra før av, avinstallerer du dem, og så under installasjonen velger du tilpasset/avansert (mange navn på kjært barn) og velger hvilken partisjon de skal installeres på. Nesten alle programmer støtter dette. Men husk at ikke alle programfilene ligger i selve programfil mappen, mens i Windows/temp osv. Så noe vil bli kjørt fra Windows partisjonen uansett, og derfor vil det ikke gå så raskt som du håper på. Og nettleseren er vel ikke det programmet som er størst eller best å kjøre fra SSD. Adobe Photoshop og MS Office ja, men ikke et program på 10-20 MB. Skal du utnytte SSD disken din, burde du finne ut hvordan du får den til å boote, og legge inn Windows på disken. Lenke til kommentar
united59 Skrevet 6. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 6. januar 2011 Takk for svar. Har installert noen småprogrammer på ssd-disken, og det gikk fint, og de virker bra. Fikk derimot ikke opp muligheten til å bestemme hvor installasjonen av Google Chrome skulle ligge. Muligens MÅ den ligge i OS-området? Laster iblant ned endel musikkfiler og bearbeider dem vha tagge- og konverteringsprogrammer. Derfor skulle jeg gjerne sett at de nedlastede filer via nettleseren automatisk havner på ssd-disken. Er det mulig? Har som sagt, gjort svært mange (mislykkede) forsøk på å få ssd-disken til å bootes. Har klonet disken vha forskjellige programmer, bla. Paragon Migrate OS, og fått beskjed om at alt er OK. Men ingen innstillinger i BIOS har fått den til å boote. Har ikke hjulpet å ta ut HDD-en og skiftet harddisk-brønn. Derfor disse forsøk på "workarounds" for å få nyttegjort ssd-disken til noen formål. Det hele foregår på en ny 17" Asus laptop, med 2 diskplasser. W7 Home Premium 64-bits. Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 6. januar 2011 Del Skrevet 6. januar 2011 I tilfele du prøver på den Paragon migrate sak igjen: -notere feilmeldningen du får når du prøver å boote fra den -ta bilde fra den fra diskbehandling (ferdig med migrated OS men som ikke fungerende) -ta bilde fra innhold på den i explorer -finne "hårek" her på forumet, laste ned mbrlister, kjøre den og vedlegg resultater. Jeg forstår at du ønsker å beholde Windows du har og derfor du velger migrate. Men det er andre muligheter og, så derfor i tilfele du skal prøve igjen, si i fra slik at man ser på det sammen med andre her. Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 7. januar 2011 Del Skrevet 7. januar 2011 Du kan laste ned en portabel versjon av Chrome herfra. Denne installerer du direkte på SSD (minnepenn, etc) og så kan starte exe-fila direkte fra windows utforsker. Alle innstillinger lagres der og vil dermed fungere selv om mappa flyttes til en annen fysisk maskin (derav tilnavnet portabel). Lenke til kommentar
united59 Skrevet 7. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2011 Du kan laste ned en portabel versjon av Chrome herfra. Denne installerer du direkte på SSD (minnepenn, etc) og så kan starte exe-fila direkte fra windows utforsker. Alle innstillinger lagres der og vil dermed fungere selv om mappa flyttes til en annen fysisk maskin (derav tilnavnet portabel). Takk, skal prøves! Hva med nedlastingsmappe, blir den "med over" på SSD? Lenke til kommentar
united59 Skrevet 7. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2011 I tilfele du prøver på den Paragon migrate sak igjen: -notere feilmeldningen du får når du prøver å boote fra den -ta bilde fra den fra diskbehandling (ferdig med migrated OS men som ikke fungerende) -ta bilde fra innhold på den i explorer -finne "hårek" her på forumet, laste ned mbrlister, kjøre den og vedlegg resultater. Jeg forstår at du ønsker å beholde Windows du har og derfor du velger migrate. Men det er andre muligheter og, så derfor i tilfele du skal prøve igjen, si i fra slik at man ser på det sammen med andre her. Takk for tipset. Fikk vel ikke feilmelding, bare svart skjerm noen ganger og noe ala "legg inn bootbar media" andre ganger. (etter forskjellige innstillinger i BIOS). Gjorde noe av dette du foreslår i samråd med noen, bla "johome" på SSD-området her, men fikk det ikke til. Aberet er at det går så mye tid og at det er litt dumt å ikke ha fungerende laptop. Har ikke helt gitt opp, men tatt en pause, i det minste. Skal vurdere det. Her er den tråden: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1284732 Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 7. januar 2011 Del Skrevet 7. januar 2011 Oh det er deg!!! Ok, husk å recover den recovery partition neste gang du prøver. Det er der du finner fiilene du trenger for en DVD. Recovery dvd er sikkert laget fra den asusrecovery sak, og da blir det ikke enkelt tenker. Den kan da fungere som din arbeidstestbenk, og dermed ha en fungerende maskin for å finne løsningen. For det meste du skal ikke ha behov for annet enn å restarte og velge ssd som bootdevice. for å se om det du prøver fungerer, for så å boote inn til HD igjen. Lenke til kommentar
united59 Skrevet 8. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2011 husk å recover den recovery partition neste gang du prøver. Det er der du finner fiilene du trenger for en DVD. Recovery dvd er sikkert laget fra den asusrecovery sak, og da blir det ikke enkelt tenker. Den kan da fungere som din arbeidstestbenk, og dermed ha en fungerende maskin for å finne løsningen. Hehe, må innrømme at dette er meg. Må også innrømme at jeg ikke helt skjønte dette du skriver her. Skal jeg ta en ny recovery, og det skal være FØR eg tar og kloner ssd-disken igjen. Dvs lage et nytt image (6 dvd-er). Jeg skjønner heller ikke hvordan jeg skal lage EN dvd-recovery dvd av dette. Er nok litt tungnem i dette temaet (andre også, sikkert...). Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 8. januar 2011 Del Skrevet 8. januar 2011 (endret) Forklaring: -for å lage en dvd windows 7 plate (i hvertfall forsøke på det) som inneholder kun windows , dvs 1 stk DVD, og ikke 6, trenger du adgang til filer som var å finne i din recovery partition. Fra det jeg observerte, forrige gang, var at Recovery partition er empty. Derfor nevner jeg at …neste gang du utfører en Recovery fra dine 6 stk plater, velg å recover IKKE bare den C: men den recovery partition og. Det er filer i den recovery partition, som vil lage en selvstendig DVD installasjon plate, og IKKE den Recovery som Asus tilbyr. Målsetting vil være: -å bruke den installasjons plate for å installere den Asus windows på den ssd, men ikke ALT som Asus vil -ungå den cloning du har prøvd deg på, fordi den skaper problemer på den ssd -ha mulighet å arbeide (det tar sikkert litt tid) fra din nåværende C: windows installasjon -- på din recovery partition-------og mot den ssd disken. Dvs at din PC vil være operativ kontinuerlig, og samtidig arbeide for å få den ssd disken som den med operativ OS, basert på den Windows fra Asus. Håper at du forstår hva jeg sikter til. Den mulighet om a image din nåværende Windows installasjon og apply på den ssd, la jeg vente med, men ønsker å avklare en ting. Å clone en partition, slik som paragon utfører, er overhode ikke det samme som å ta image fra din C:\ innhold med imagex fra MS I tillegg ønsker at du henviser meg til den quide du brukte for å lage en DVD plate, slik du antydet tidligere. Grunn til det, er at du har arbeidet med det allerede, jeg kan lese om det samme, og dermed kanskje vi finner løsningen på det, uten at jeg må forklare alt på nytt, eller .... ja du forstår... Endret 8. januar 2011 av wiberos Lenke til kommentar
united59 Skrevet 8. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2011 Veldig takknemlig for innsatsen din, wiberos, og tror jeg skjønte mesteparten av hva du skriver. Betyr dette at jeg helst bør starte med å kjøre en ny recover-prosess på OS-HDD'n fra de seks dvd-platene? Og da mister jeg vel det jeg har på disken i dag? (er ikke så mye, men..). Men jeg tror ikke jeg fikk opp noen mulighet/noe spørsmål om å gjenopprette noen recovery-partisjon. Jeg tror (men aner ikke) rett og slett at det ikke var/er noen recovery-partisjon. Når det gjelder det å lage installasjons-dvd-plate, gjorde jeg vel et forsøk på noe helt annet enn det du skisserer: jeg lastet ned filer fra Digital River og satte de sammen til et .iso og brente det på dvd. Tok utgangspunkt i denne artikkelen: http://samfunn.myhken.com/jeg-trenger-en-win7office-2010-plate-hvor-skaffe-denne Og kom til denne guiden: http://forums.mydigitallife.info/threads/14709-Windows-7-Digital-River-direct-links-English-Spanish-German-French-X86-amp-X64 Muligens valgte jeg gale filer å laste ned, jeg ville uansett bare få engelsk-utgave. Jeg valgte de tre filene som nummer to her "Windows 7 x64 All Versions English" (skulle det vært x86-versjonen? jeg vet ikke hva det er, egentlig.). Så ut som om platen var en "pro-versjon", mens jeg jo egentlig har en Home Premium utgave av W7. Den platen jeg fikk laget fungerte ikke helt, hverken ved installasjon på hdd'n eller på ssd. Noen ganger startet den prosessen, men plutselig ble den avbrutt. Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 8. januar 2011 Del Skrevet 8. januar 2011 Oh..det var noe annet (vedrørende nedlastning av win) enn jeg mente. Allikevel det er rart at du ikke kunne utføre en installasjon av det. Det skal ikke være noe hindring å installere en hvilket som helst versjon på din pc, fra en slik installasjon, men heller at du vil ikke kunne activere. Om du lastet x86 eller x64, og valgte å installere Pro eller premium, vil ikke ha betydning for deg, din system er sikkert klar for x64. Du kan kontrollere hva du har med å se ---> kontrol panel---->system (se etter system type information). Men ok, du behover ikke å utføre en recovery før du bekrefte at det er mulig for deg å recover både den c: og den recovery partition. Jeg antar at når du starter PC med den nr 1 Recovery dvd, vil du få mulighet å velge HVA du kan utføre. Hvis det er ikke helt klart at du kan recover som ønsket (dvs både C: og recovery partition) avslutter du UTEN å gå videre. Det hadde vært greit å kontrollere. For å forstå litt mer om dine recovery DVD's, vennligst ta bilde fra innhold fra den første plate, og ellers bare nevne hva heter den største filen i den plata nr 2 og 3 ( velger 2 og 3 for å sikre meg at det er som forventet) Når det gjelder den ISO du har laget fra digital river nedlastningen, lurer jeg på om du har ikke brent alle de nødvendige filene. Den burde være på ca 4GB. Lenke til kommentar
united59 Skrevet 8. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2011 OK, skal prøve å få sjekket mer i morra, kommer med mer info da. HA en god lørdagskveld! Lenke til kommentar
united59 Skrevet 11. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2011 Ok her er siste oppdatering i denne føljetongen: - DVD-platene mine gir meg IKKE noen mulighet til å installere noen recovery partisjon (fant det ut på den harde måten, klikket ikke avbryt i tide, ble nødt til å restore hele imaget og installere W7 slik som det var. Gikk noen timer der igjen, er i ferd med å avinstallere antivir og oppdatere W7 mm. Men ssd-disken med flere småprogrammer er intakt. -Google Portable Chrome kjører helt fint fra ssd-disken (som altså ikke er os-disk). Fikk til å legge nedlastingsmappa fast/automatisk til ssd-disken, selv om den ikke var/er os-disk. (må vel gjøre det på nytt nå, ser jeg). - mitt system er W7 Home Premium 64-bits. (men hva er x86 egentlig?). Recoveryplate1 - største fil i dvdnr2 heter ASUSRDVD.001 (er omtrent hele dvd'n 3,7 gig, fins bare bare ei småfil i tillegg,den heter "BURNENGINE" - 1 kb). I DVD2 heter storfila ASUSRDVD.002, "BURNENGINE" i tillegg også her. .iso'n jeg brente er på 3,02 gig (kan ta bilde, hvis interessant). Ellers var jeg ganske fornøyd med PC-en før "ulykken" skjedde her i kveld. Er snart tilbake der.. Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 12. januar 2011 Del Skrevet 12. januar 2011 (endret) Uffda!! at du måtte gå gjennom en reinstallation!! Ok så det er ikke noe recovery partition option forstår jeg.. det blir da vanskelig tror jeg å gjøre noe med fra de DVD platene du har, siden alle de asusrdvd.img,001,002 osv, er filer som behandles fra den recovery utility fra asus, og sikkert ikke enkelt å åpne dem ellers. (jeg ser at det er den imagex.exe fra MS i en av de platene, men hvorfor? Ikke så god å si.) Uansett, for å ikke komme opp i flerre reinstallasjoner, får ting blir som de er, men dog på grunn av det ssd og alle de problemene du har fått i forbindelse med installasjon av windows på den, gjenstår et spørmål: -hvordan blir det, eller hadde blitt, om du hadde ønsket deg å installere en windows 7 eller Vista, eller XP på den? Dvs i en dualboot configuration? Spørsmålet er som en slags provokasjon for fremtiden, dvs du skal ikke tenke å klone men helst installere et OS på den. Hva slags hindringer eller løsninger blir ut fra det? Det vil i så fall være et reell problemstilling som mange velger å kaste seg i, men som for deg vil være en mulighet å finne ut, slik at en overgang til ssd vil være uproblematisk, når du velger den teknologien. Det du burde underveis forske og beherske er: -booting av dvd eller usb med winpe eller winre og oversikt over noe få verktøy som kan hjelpe deg å mestre situasjoner hvor windows ikke booter , hvor du kan velge hvor system partition skal være,hvor du kan feilsøke osv. Som start vil jeg anbefale at du bruker det som, før, var recovery partition som boot enhet, dvs som system partition og som windows 7 installasjons partition. Med å editere BCD og i tillegg plasere sources files fra din "digital river dvd" vil du kunne starte PC, og velge om å starte den allerede Windows som du har i C:\, eller starte en Windows installasjon. I tillegg kan du bruke den som arbeidsbenk, hvor du kan arbeide med boot.wim filer eller annet. Det er ikke noe du skal kaste deg i nå, men jeg liker å la deg vite at det er muligheter for full kontroll når du kommer så langt. Endret 12. januar 2011 av wiberos Lenke til kommentar
united59 Skrevet 13. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2011 At jeg måtte gjennom en ny installasjon, er min egen sløvhets skyld. Skal jeg prøve meg med noe mer nå, skal jeg først ta et nytt aktuelt image av os-te. Slik at jeg slipper alle oppgraderinger og innstillinger, samt avinstallere "windows live essentials" og rydde opp i virusprogrammer mm. Takk skal du for innsatsen, wiberos. Det er en lang vei fram ja, før jeg har full kontroll her. De fleste ganger er det morsomt å lære, men noen ganger blir det tanker om "at det er ikke dette jeg ville". Noen ganger blir man sta også, det blir en kamp, det går prestisje i det. Ja kanskje skal jeg prøve å få installert et annet os på ssd-disken. "Problemet" akkurat nå er at jeg egentlig er så strålende fornøyd med tingenes tilstand, PCen er perfekt til mitt formål, i praksis bruk. De fleste programmer, inkl web-leser, er på ssd, og standardmapper og jobbinga foregår for en stor del gjennom ssd-en. Klart raskeste pc-en jeg har hatt. Først når jeg er ferdig med filene, sendes de til server eller andre. Booting er ikke npoe stort problem, PC-en står omtrent alltid på. Men jeg skal tweake windows litt mer. Det er bare tanken på at det ikke ble (hittil) helt slik som jeg tenkte meg, som terger meg. Hehe. Kjeder jeg meg en dag, så... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå