Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

[Særemne] Nihilisme og/eller ateisme i norsk litteratur.

Anbefalte innlegg

Heisann,

Jeg skal begynne med særemne oppgaven snart i tredjeklasse på videregående, og da er en av mine ideer å basere en problemstilling rundt nihilisme og/eller ateisme i norsk litteratur. Problemet er bare at jeg ikke har noe veldig kunnskap til norsk litteratur generelt, og da spesielt ikke til noen norske forfattere eller bøker som passer innenfor teamet mitt. Derfor søker jeg da hjelp ved dette forumet!

For å forklare litt nærmere hva jeg er ute etter, så er jeg veldig interessert i Nietzsche og hans filosofi, og det jeg da lurer på er om den har hatt noen effekt på norske forfattere. Hele teamet om moralens død i det moderne samfunn er egentlig det jeg er ute etter, men også spesielt om ateisme og tilbakegangen av religion i moderne tider.

Alle slags innspill som er relevante til teamet som har med norsk eller nordisk litteratur er hjertelig velkommen; jeg ser spesielt etter eksempler og anbefalinger av bøker/forfattere.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Aner ikke hva nihilsme betyr men hele 70tallet med akp bevegelsen var jo mot religion, beatles sa at de var større jesus, Arnulf Øverland som ble arrestert med sitt 10.landeplage. Human etisk forbund har ett eget bibliotek rundt ateistisk litteratur. Muligens homofilibevegelsen hadde noe å si da det var inntil 1972 forbudt å være homofil i Noruega.

Lenke til kommentar

@Blåbær: Nihilisme er, kort sagt, en ideologi eller filosofi som sier at ting slik som moral og meningen med livet er menneskeskapt og derfor uten egentlig verdi. Her er det selvfølgelig mange forskjellige tolkninger og applikasjoner; noen mener foreksempel at nytelse er det eneste egentlig meningsfulle i livet (dette er dog mer hedonisme).

Takk for tipset om AKP bevegelsen osv, hadde jeg ikke tenkt på!

@the_last_nick_left: Takk for tipset, skal jeg sjekke ut!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...