.vision Skrevet 6. januar 2011 Del Skrevet 6. januar 2011 Hei! Bestilte meg nettopp et Olympus E-PL1 som jeg har tittet på i lengre tid. Jeg er litt usikker på om jeg kan klare å finne noe bedre alternativ enn dette, men det har seg slik at jeg har tilgang på Samsung NX100 veldig billig. Samsung NX100 til 2400 eller Olympus PEN E-PL1 til 3600? Jeg har ikke så store krav. Jeg er amatørfotograf på utkikk etter et nett kamera med utskiftbar objektiv, HD-filming, bra bildekvalitet osv. Fint om det også fungerer bra under dårlige lysforhold. Finnes det andre alternativer? Det er uaktuelt å gå noe særlig høyere opp i pris. Tusen takk for svar! GP. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 6. januar 2011 Del Skrevet 6. januar 2011 Jeg tror nok jeg ville valgt NX100 fremfor E-PL1. Panasonic har et par flotte modeller, men de blir en del dyrere. Det gjør også Olympus sin nye E-PL2 som ble lansert i dag. Ingen av hybridene har foreløpig hatt ekstremt gode egenskaper i dårlig lys; men de er en del bedre enn kompaktkameraene. Spander på deg 30mm f/2 til NX100 og du har et lyssterk objektiv som du kan bruke når lyset svikter. Lenke til kommentar
.vision Skrevet 6. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 6. januar 2011 Hmm, dette gjorde meg veldig usikker. Har kjent litt på følelsen av å holde nx100 i hånda i dag, og må si det føles veldig billig ut egentlig. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 6. januar 2011 Del Skrevet 6. januar 2011 Det føles E-PL1 også - var en tråd tidligere om en som ville returnere en på grunn av nettopp det. Lenke til kommentar
.vision Skrevet 6. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 6. januar 2011 Ja, jeg leste den tråden faktisk. Men jeg velger å tro at det var et enkelt tilfelle, ettersom jeg har lest mye den andre vegen og. E-PL1 ser i hvert fall mer solid ut! Har noen prøvd og testet nx100? Lenke til kommentar
se# Skrevet 6. januar 2011 Del Skrevet 6. januar 2011 Hei! Bestilte meg nettopp et Olympus E-PL1 som jeg har tittet på i lengre tid. Jeg er litt usikker på om jeg kan klare å finne noe bedre alternativ enn dette, men det har seg slik at jeg har tilgang på Samsung NX100 veldig billig. Samsung NX100 til 2400 eller Olympus PEN E-PL1 til 3600? Det er fristende å anbefale deg å vente på E-PL2 - primært for å få ny versjon av standardzoomen til Olympus, men det er nok en stund til det kommer ned i pris. Hverken NX100 eller E-PL1 er superkameraer, noe har de offret for å få ned prisen og begge virker litt plastikkaktige på meg, men plast er et helt OK materiale og byggekvaliteten er god nok for normal bruk. Hvis det er NX100 med den minste standardzoomen du ser på så har vel ikke den stabilsiering, er det 18-55 OIS så har den det, men det er også en del større objektiv. Tror nok jeg hadde valgt E-PL1 av disse, spesielt hvis det er NX100 uten stabilisator det er snakk om. Lenke til kommentar
.vision Skrevet 6. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 6. januar 2011 (endret) Det er snakk om Samsung NX100 m/ 20-50mm objektiv. Vurderer å ta inn begge til test for å sammenligne, så kan jeg heller gjøre valget da. Pen er allerede bestilt og NX100 kan jeg sikkert lett få solgt igjen for 2500. Poenget med innkjøp av hybrid er jo så klart størrelsen. Leste litt om det nye EPL2, men det er ikke så stort mer enn raskere autofokus og nytt objektiv. Objektivet på EPL1 har fått mye skryt så vidt jeg vet, så store endringer blir det vel ikke? Og prisen begynner vel på det samme som EPL1 gjorde ved lansering. Endret 6. januar 2011 av .vision Lenke til kommentar
se# Skrevet 7. januar 2011 Del Skrevet 7. januar 2011 Det nye objektivet vil (sannsynligvis) være en vesentlig forbedring når det gjelder fokushastighet. Optisk vet jeg ikke om det er bedre, men den originale standardzoomen til Olympus er en viktig årsak til at Olympus har fått rykte for å fokusere tregt. Ny versjon skal fikse dette, hvor mye bedre det blir vet jeg ikke om noen har testet ennå. Lenke til kommentar
.vision Skrevet 7. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2011 Jeg gjorde det ganske enkelt. Kjøpte begge to, så finner jeg det ut med erfaring hvilket jeg liker best Lenke til kommentar
se# Skrevet 7. januar 2011 Del Skrevet 7. januar 2011 Jeg gjorde det ganske enkelt. Kjøpte begge to, så finner jeg det ut med erfaring hvilket jeg liker best Gratulerer med kamera(er). Håper du blir fornøyd med minst et av dem! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå