Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Karakter - Muntlig?


Anbefalte innlegg

Hei, hei. Vi har fått ny Religion lærer. Han sier at han vurder mest på muntlig karakter, om man har noe fornuftig å si i timene.

Men spm er: Kan han egentlig gjøre dette? Jeg trodde man ikke kunne sette karakter på hvor muntlig man er i timene, men skriftlig (prøver, osv.)

 

 

Og det andre spm er: Hvis jeg får en 5'er på skriftlig prøve®, og ikke er noe muntlig, altså sier ikke et pip i timen, kan han da trekke meg ned til en 4'er?.

 

Takk for svar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Etter kunnskapsløftet kom var ikke lenger innsats/aktivitet i timen en faktor som skulle gjelde ved karaktersetting. Om du sitter på Facebook hele timen, men får 6 på alle prøvene i faget, skal du i teorien også ha 6 i standpunkt.

 

Du bør imidlertid være obs på at dette er noe mange lærere ikke bryr seg om. Om regelen er god eller ikke kan vel diskuteres opp og i mente, men bottom line blir at du dessverre ikke kan stole uholdbart på at læreren din ikke vekter innsats i timen.

 

Husk også på at dersom du er aktiv i timen, gir mange gode svar og stiller gode spørsmål, så kan du allikevel ha vist kompetanse, noe som kan ha positiv virkning for karakteren din. Om du f.eks. ligger på en sterk 4-er i henhold til prøver, kan det være naturlig for læreren din å gi deg 5, dersom du stadig er på hugget og viser god kunnskap og forståelse i timene, fordi du allikevel har vist kompetanse i de læreplansmålene faget har, selv om du ikke har gjort det akkurat like bra ved en formell vurdering.

Lenke til kommentar

Etter kunnskapsløftet kom var ikke lenger innsats/aktivitet i timen en faktor som skulle gjelde ved karaktersetting. Om du sitter på Facebook hele timen, men får 6 på alle prøvene i faget, skal du i teorien også ha 6 i standpunkt.

 

Du bør imidlertid være obs på at dette er noe mange lærere ikke bryr seg om. Om regelen er god eller ikke kan vel diskuteres opp og i mente, men bottom line blir at du dessverre ikke kan stole uholdbart på at læreren din ikke vekter innsats i timen.

 

Husk også på at dersom du er aktiv i timen, gir mange gode svar og stiller gode spørsmål, så kan du allikevel ha vist kompetanse, noe som kan ha positiv virkning for karakteren din. Om du f.eks. ligger på en sterk 4-er i henhold til prøver, kan det være naturlig for læreren din å gi deg 5, dersom du stadig er på hugget og viser god kunnskap og forståelse i timene, fordi du allikevel har vist kompetanse i de læreplansmålene faget har, selv om du ikke har gjort det akkurat like bra ved en formell vurdering.

 

 

Takk for utfyllende svar!

 

Men, hvordan kan det ha seg at mange lærere ikke bryr seg om dette? altså det med kunnskapsløftet. Da bryter de jo på en måte en regel? eller er jeg helt på jorde nå :p ?

 

Ps. går i 9'ende klasse

Lenke til kommentar

Takk for utfyllende svar!

 

Men, hvordan kan det ha seg at mange lærere ikke bryr seg om dette? altså det med kunnskapsløftet. Da bryter de jo på en måte en regel? eller er jeg helt på jorde nå :p ?

 

Ps. går i 9'ende klasse

 

Enkelt og greit fordi de slipper unna med det utrolig lett. Læreren skal sette gjerne 20-30 karakterer bare i én klasse. Rektor e.l. kommer ikke til å sjekke opp i grunnlaget til hver enkelt av disse karakterene, eller kontrollere at læreren ikke lar seg påvirke av en elev som har så lite respekt at han aldri følger med i timene eller bråker.

 

At karakteren må forsvares av læreren ovenfor en som er høyere oppe i systemet enn ham, skjer som oftest kun når en elev klager. En elev som ble vippet opp pga. muntlig innsats, vil ikke klage. Eleven som ikke ble vippet opp, kan læreren si at viste kompetanse tilsvarende karakter X, og ikke helt nådde opp til en høyere. Jeg mener at dette kan være greit, og dette gjør gjerne læreren også, uten at han egentlig har lov til å la muntlig innsats utgjøre en forskjell.

 

Og uansett om eleven klager, vil også læreren ha et fortrinn her. Eleven skriver f.eks. sin klage først, og deretter får læreren se denne, og gi et svar, som ikke eleven får se eller protestere på. Så sendes begge dokumentene til Fylkesmannen, som enten avviser klagen, eller sender den tilbake til skolen, hvor rektor og faglærer må sette ny karakter.

 

Her kan imidlertid læreren til en viss grad dra litt i sannheten. Mange elever kaster f.eks. prøver o.l., og har ikke noe bevis på hvilken karakter de fikk. Om læreren sier at Ole fikk 4, 4/5 og 5, vil ikke noen tvile på dette, selv om Ole i teorien kan ha fått 4, 5/4 og 5. Dette skjedde faktisk med meg en gang, da jeg gikk på ungdomsskolen. Lå på vippen mellom 5 og 6 i et praktisk fag, hvor det ofte er få vurderinger læreren kan vise til. Tror vi hadde 3 formelle vurderinger. Husker ikke akkurat hva vi fikk på de to andre, men på én av dem hadde min gruppe fått 6. I sin respons til klagen skrev imidlertid læreren at jeg hadde fått 5.

 

En venninne av meg klagde også på karakteren sin i et annet praktisk fag. Her hadde læreren endret en 5-er til 4/5 (som enda er en 4-er, selv om den er sterk), og lagt til et kompetansemål vi aldri hadde hatt vurdering eller gjennomgang i, og sagt at hun hadde lå på en 3-er i det emnet.

 

Det er altså mye lærere kan slippe unna med, selv om langt i fra alle er så sleske. Dette er dessverre realiteten i skole-Norge i dag, selv om norske elever har det veldig bra på andre områder.

Lenke til kommentar

Takk for utfyllende svar!

 

Men, hvordan kan det ha seg at mange lærere ikke bryr seg om dette? altså det med kunnskapsløftet. Da bryter de jo på en måte en regel? eller er jeg helt på jorde nå :p ?

 

Ps. går i 9'ende klasse

 

Enkelt og greit fordi de slipper unna med det utrolig lett. Læreren skal sette gjerne 20-30 karakterer bare i én klasse. Rektor e.l. kommer ikke til å sjekke opp i grunnlaget til hver enkelt av disse karakterene, eller kontrollere at læreren ikke lar seg påvirke av en elev som har så lite respekt at han aldri følger med i timene eller bråker.

 

At karakteren må forsvares av læreren ovenfor en som er høyere oppe i systemet enn ham, skjer som oftest kun når en elev klager. En elev som ble vippet opp pga. muntlig innsats, vil ikke klage. Eleven som ikke ble vippet opp, kan læreren si at viste kompetanse tilsvarende karakter X, og ikke helt nådde opp til en høyere. Jeg mener at dette kan være greit, og dette gjør gjerne læreren også, uten at han egentlig har lov til å la muntlig innsats utgjøre en forskjell.

 

Og uansett om eleven klager, vil også læreren ha et fortrinn her. Eleven skriver f.eks. sin klage først, og deretter får læreren se denne, og gi et svar, som ikke eleven får se eller protestere på. Så sendes begge dokumentene til Fylkesmannen, som enten avviser klagen, eller sender den tilbake til skolen, hvor rektor og faglærer må sette ny karakter.

 

Her kan imidlertid læreren til en viss grad dra litt i sannheten. Mange elever kaster f.eks. prøver o.l., og har ikke noe bevis på hvilken karakter de fikk. Om læreren sier at Ole fikk 4, 4/5 og 5, vil ikke noen tvile på dette, selv om Ole i teorien kan ha fått 4, 5/4 og 5. Dette skjedde faktisk med meg en gang, da jeg gikk på ungdomsskolen. Lå på vippen mellom 5 og 6 i et praktisk fag, hvor det ofte er få vurderinger læreren kan vise til. Tror vi hadde 3 formelle vurderinger. Husker ikke akkurat hva vi fikk på de to andre, men på én av dem hadde min gruppe fått 6. I sin respons til klagen skrev imidlertid læreren at jeg hadde fått 5.

 

En venninne av meg klagde også på karakteren sin i et annet praktisk fag. Her hadde læreren endret en 5-er til 4/5 (som enda er en 4-er, selv om den er sterk), og lagt til et kompetansemål vi aldri hadde hatt vurdering eller gjennomgang i, og sagt at hun hadde lå på en 3-er i det emnet.

 

Det er altså mye lærere kan slippe unna med, selv om langt i fra alle er så sleske. Dette er dessverre realiteten i skole-Norge i dag, selv om norske elever har det veldig bra på andre områder.

 

 

Igjen takk for langt og utfyllende svar, Ms. Mango :thumbup:

Kommer til å klage hvis jeg blir urettferdig behandlet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...