borninsin Skrevet 6. januar 2011 Del Skrevet 6. januar 2011 Heisann. Har vært inne på tanken å starte min egen nettbutikk. Er godt over gjennomsnittet glad i trening og kosthold/helse og tenkte på en kostholdsnettbutikk. Noen som har noen tips til hvordan jeg kan gå frem? Altså en guide, steg for steg? Lenke til kommentar
Reg2000 Skrevet 6. januar 2011 Del Skrevet 6. januar 2011 Hvis du må spørre om dette her vil jeg anbefale deg å ikke starte en slik butikk. Lenke til kommentar
hansen1988 Skrevet 7. januar 2011 Del Skrevet 7. januar 2011 Hvis du må spørre om dette her vil jeg anbefale deg å ikke starte en slik butikk. Fantastisk svar! Akkurat det han spurte om. Til TS: Om man forutsetter at du har den nødvendige kapitalen, leverandørbasen og risikoapetitten har du en god start. Vil bare minne om at det finnes en hel bråte med slike nettbutikker allerede, så du bør nok være dyktig om du skal lykkes. Tør jeg spøre hvordan du vil differensiere deg fra konkurrentene? Det å lansere selve nettbutikken er enkelt. Mange tilbydere av e-handelsløsninger ved et raskt søk på google. MEN, du bør ha gode planer for markedsføring, innkjøp, drift, etc. Videre anbefaler jeg å starte et AS (dog ikke en nødvendighet, men uten tvil mest profft) noe som setter krav til regnskapsfører og revisor. For øvrig anbefaler jeg å lese litt på www.bedin.no og www.etablerer.no Har du en knall ide med potensiale for nye arbeidsplasser kan også Innovasjon Norge anbefales. Har selv hentet en del penger derfra gjennom tiden. Lurer du på noe er det bare å spøre Mvh Aleksander Hansen Lenke til kommentar
xdxdxd_hola_amigo Skrevet 7. januar 2011 Del Skrevet 7. januar 2011 Kan fortelle om hvordan en kompis gjorde dette. Tror han bare tok ting som det kom uten noen stor langtidsplan. Ihvertfall kom han over en nisje hvor han så at han kunne tjene penger. Han fant noe som han kunne kjøpe latterlig billig på ebay iforhold til butikkpriser i Norge. Så han kjøpte noen og la dette enkelt og greit ut på finn.no. Annonse hadde ikke noe spesielt antall hvor mange han hadde, han bare bestilte opp etter hvor mye han solgte. Han laget navn på "butikken" sin og skrev dette i hver annonse hvor å starte et varemerke. Han hadde link til en heller stygg shabby side med alla ***.home.no. Denne inneholdt bare en guide for bruken av det han solgte. På denne siden skrev han selvfølgelig navnet på "butikken" sin og dette skapte branding. Facebook status meldinger og grupper ble ofc også brukt. Tiden gikk og han solgte mer og mer så han begynte å få et navn. Nå hadde han nok penger så han brukte et nettsted som du enkelt kunne lage din egen nettbutikk. Så registrerte han domene (.com siden han aldri startet AS) med branding navnet sitt. Finn annonsen stod for reklamen sin del. Lenke til kommentar
gonn Skrevet 8. januar 2011 Del Skrevet 8. januar 2011 (endret) Prøv heller å finne et marked som det ikke er bedrifter i allerede. Det går dårlig å prøve å lage en konkurent til feks chess (ludo). Se for deg en så spesifikk kunde at du kan sette navn, alder, inntekt, yrke osv på denne kunden. Så spør du deg selv, som kunden, hva slags problemer/ønsker kunden har. Du finner garantert et marked som ingen har benyttet seg av om du bare står på og tenker over saken noen minutter vær dag i et par mnd. Når du da har funnet et bra marked (trenger ikke være så stort, du kan nemlig fokusere mer på å følge opp kundene og selge de flere ting osv istedenfor å måtte dra nye kunder hele tiden), er det på tide å lage en foretningsplan (alle fordeler og baksider du personlig har, markedet har osv. det er et verktøy for å finne ut hva man ikke kan og har problemer med osv slik at man kan løse det med outsourcing/studering osv). Det er viktig også å ha en plan som kan skaleres opp, men som ikke krever mye på liten skala (ikke legg for mye penger i å copyright'e navn osv før du har tjent nok på det til at det er verdt investeringen). Husk forresten at uansett hvor mye man trykker på en datamaskin så må et menneske gjøre noe med resultatet av trykkingen i den virkelige verden for at noe skal skje, så bruk nettstedet som verktøyet for salget, en butikk, istedenfor all markedsføring osv, markedsføring osv kan gjøres ganske billig i lokale aviser, plakater på butikker osv. og husk alltid å ikke bruk tiden din på mikro-administering (ikke sitt å finpuss overalt om du ikke vil få nok retur på investeringen av din tid (når du får litt pengestrøm kan du gjerne lage en regel at du ikke skal gjøre noe som gir deg mindre enn 500,- eller 1000,- i timen i retur, det som må gjøres men som gir negativ retur eller mindre enn din egen timesbetaling kan du outsource til eventuelle ansatte eller andre firmaer). EDIT: å legge ut annonser på finn.no og lignende sider er også en god idè for å få pengestrøm uten store investeringer. Husk bare å legg til gode nok bilder og informasjon, og prøv å selg effekten, ikke funksjonen (selg et aircon-anlegg som at man kan være kald på varme dager og omvendt, ikke at den blåser x antall kubikkmeter med luft og er markedsledende i effekt osv). Endret 8. januar 2011 av RonnyW Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå