Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Ny pc, BSOD når jeg installerer Windows.

Anbefalte innlegg

Heisann.

Har nettopp kjøpt meg ny pc i deler, å sette den opp etc gikk på et blunk. Men når jeg skrur den på og skal installere Windows 7, eller et hvilket som helst OS (har prøvd XP 64bit og windows 7 i både 32 og 64-bit versjon), kommer den seg til rett før setup skal starte og så får jeg følgende bluescreen error:

IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL

Technical error: 
STOP: 0x0000000A (0X00000EE1, 0x00000002, 0x00000001, 0x806E6A16)

Jeg mistenker at jeg får denne erroren fordi jeg har beholdt min gamle harddisk, som da har andre drivere osv installert som ikke stemmer overens med mine nye komponenter. Men det er jo dyrt å kjøpe en harddisk og installere windows på den, for så å finne ut at det er RAMen som er problemet istedenfor :p Så jeg lurte på om det er noen her som kanskje har vært borti den selv eller kan hjelpe meg finne ut hva det er.

Setupet mitt, hvis det er til noe hjelp:

Skjermkort: HIS Radeon HD 6850 1GB GDDR5

Prosessor: AMD Phenom II X6 1055T

Hovedkort: Gigabyte GA-880GMA-UD2H, Socket-AM3

Strømforsyning: Silver Power SP-SS500 500W PSU

RAM: Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 4GB CL9

Og to helt vanlige 500GB harddisker som jeg ikke finner noe link til, men vet at disse stemmer overens med det andre.

Takker på forhånd for alle svar.

EDIT: Vil også nevne at det fra før av er Vista 32-bit på harddisken.

Endret av Edvun
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

EDIT: Vil også nevne at det fra før av er Vista 32-bit på harddisken.

Hvordan utfører du installasjonen?

Booter du fra harddisk (Vista) og starter installasjonen fra DVD mens du er i Windows, eller booter du fra DVD'en og starter installasjonen derfra?

I det siste tilfellet spiller det ingen rolle hva slags OS som er installert på disken fra før, for ingenting av det vil bli brukt i den nye installasjonen. Er du fortsatt skeptisk til denne disken, så kan du jo alltids bruke et partisjoneringverktøy (f.ex. PartedMagic) og slette/gjenopprette systempartisjonen på disken slik at den ser uformattert ut når du skal velge hvor Windows skal installeres. I dette tilfelelt må du boote fra DVD og installere derfra. (Jeg regner med at du har kopiert alle viktige filer over til en annen disk.)

Men, det kan jo være mange andre årsaker til at det ikke fungerer ...

- manglende drivere for SATA/AHCI-diskkontroller

- feil BIOS-versjon i forhold til den CPU'en du har

- memory-feil

- ...

Lenke til kommentar

Takker for svar.

Jeg endte opp med å bare kjøpe en ny harddisk, siden jeg ville trengt en snart uansett. Jeg har kommet så langt som til windows setup, men det virker som hovedkortet mitt er litt "av og på", for plutselig kommer en melding om at skjermen min ikke finner noe signal. Dette skjer både når den er koblet til skjermkortet, og skjermkortet som er integrert i hovedkortet.

Eksempel: jeg skrur på dataen og skjermen, får med en gang en "no signal" melding på skjermen. Skrur dataen av igjen, kobler inn og ut skjermen og skrur den på igjen etter noen min, og da funker det til signalet plutselig hopper ut igjen.

Prøvde å google det, men enten er det et sjeldent problem, eller så er mine google-skills på bånn. Er det egentlig mulig at hovedkortet oppfører seg sånn?

Lenke til kommentar

.. det virker som hovedkortet mitt er litt "av og på", for plutselig kommer en melding om at skjermen min ikke finner noe signal. Dette skjer både når den er koblet til skjermkortet, og skjermkortet som er integrert i hovedkortet.

Eksempel: jeg skrur på dataen og skjermen, får med en gang en "no signal" melding på skjermen. Skrur dataen av igjen, kobler inn og ut skjermen og skrur den på igjen etter noen min, og da funker det til signalet plutselig hopper ut igjen.

Det kan gjerne ta noen sekunder fra du slår PC'en på til skjermkortet begynner å sende signaler til skjermen, og i løpet av denne korte tiden er det ikke unormalt at skjemen viser at den mottar "no signal". Dette vil normalt forsvinne etter kort tid når skjermkortet har blitt initialisert.

Det høres ut som om du har større problemer enn dette...

Feilkobling av videokabler kan være en mulig årsak til at bildet blir borte, likeså feilkobling av skjermkort til hovedkort, strømforsyning til skjermkort (og hovedkort), - og jeg ville også sett på monteringen av hovedkortet i kabinettet. Hvis det er et eller annet som av og til kortslutter mellom hovedkortets bakside/underside og metallet i kabinettet, så fører det gjerne til at ting ikke virker 100%. Det kan også være et memory-relatert problem.

Så lenge du har ustabil hardware er det ingen vits i å prøve å installere et OS - da vil jeg heller anbefale deg å kjøre en Linux LiveCD en stund inntil du mener at hardwareproblemene er fikset. Ofte vil prøving og feiling, flytting av RAM fra en slot til en annen, osv., kunne lede deg på rett vei. Start med så få ting tilkoblet som mulig.

Ettersom vi nå er i 2011 er det vel ikke lenger "in" å kjøre LiveCD - bruk heller LinuxLive USB Creator.

(Advarsel: Bruk av Linux kan være avhengighetsskapende, men dette rammer bare et fåtall.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...