a_aa Skrevet 7. januar 2011 Del Skrevet 7. januar 2011 http://www.olympus.no/consumer/21693_accessory_penpal_pp-1_23959.htm Lenke til kommentar
TorVidle Skrevet 7. januar 2011 Del Skrevet 7. januar 2011 Nei, den hvite kassen på taket. Tor Det er en bluetooth sak. Husker ikke helt hva som var kult med den. Ok (ser trippel a har linket til greia). Blir vel stadig mer og mer fjas de prøver å tjene noen kroner på. Tor Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 7. januar 2011 Del Skrevet 7. januar 2011 Ok (ser trippel a har linket til greia). Blir vel stadig mer og mer fjas de prøver å tjene noen kroner på. Tor Blir nok populær blandt de som må ha lasta bildene til fjaseboka så fort som mulig. Lenke til kommentar
goffen Skrevet 7. januar 2011 Del Skrevet 7. januar 2011 Jeg har både TCON-17 og WCON-08 som er Olympus sine tidligere teleconvertere og vidvinkelconvertere. En makroconverter er jo kun et forstørrelsesglass som kan skrus frempå et objektiv. Utenom 1:1 og større makro som Tomsi er innepå (vet ikke om det stemmer en gang), gir ikke konverterene noe lystap (kontra teleconvertere en setter mellom objektiv og kamerahus). . . . btw; Sist jeg sjekka, ligger det en TCON-17 på bruktmarkedet til Foto.no. Det er korrekt, ingen lystap med disse. Jeg har en sånn en liggende jeg og dersom noen er interessert.. På e-pl2 må det være en eller ennen måte å fortelle kameraet om at man har en "brille" på. Ellers blir det tull med IS'en. Den må vite aktuell brennvidde. Goffen Hm.. kun småflikking, sensorgjenbruk og voksende størrelse. Et ekstra kontrollhjul er en vesentlig oppgradering betjeningsmessig. Goffen Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 7. januar 2011 Del Skrevet 7. januar 2011 Jeg har både TCON-17 og WCON-08 som er Olympus sine tidligere teleconvertere og vidvinkelconvertere. En makroconverter er jo kun et forstørrelsesglass som kan skrus frempå et objektiv. Utenom 1:1 og større makro som Tomsi er innepå (vet ikke om det stemmer en gang), gir ikke konverterene noe lystap (kontra teleconvertere en setter mellom objektiv og kamerahus). . . . btw; Sist jeg sjekka, ligger det en TCON-17 på bruktmarkedet til Foto.no. Det er korrekt, ingen lystap med disse. Jeg har en sånn en liggende jeg og dersom noen er interessert.. På e-pl2 må det være en eller ennen måte å fortelle kameraet om at man har en "brille" på. Ellers blir det tull med IS'en. Den må vite aktuell brennvidde. Goffen Hm.. kun småflikking, sensorgjenbruk og voksende størrelse. Et ekstra kontrollhjul er en vesentlig oppgradering betjeningsmessig. Goffen Jeg regner med TCON08 er 0,8x. Tror jeg heller skulle hatt en 0,7. Men betyr dette egentlig at merket på slike konvertere er helt irrelevant? Jeg kan bare finne meg en sak på ebay til grei kvalitet og pris fra et bra merke, kjøpe en liten stepdown-konverter og montere det på mitt 9-18mm-objektiv? AtW Lenke til kommentar
a_aa Skrevet 7. januar 2011 Del Skrevet 7. januar 2011 Dentro prøvde et par billig-saker (en 0.5X og en 2X for til sammen 40 US$) på 17mm pancaken sin: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1131569&view=findpost&p=15364326 Er usikker på om det vil funke godt på et objektiv som allerede i utgangspunktet er ultravidvinkel, men det koster deg ikke all verden å teste det ut heller, da Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 7. januar 2011 Del Skrevet 7. januar 2011 Jeg regner med TCON08 er 0,8x. Tror jeg heller skulle hatt en 0,7. Men betyr dette egentlig at merket på slike konvertere er helt irrelevant? Jeg kan bare finne meg en sak på ebay til grei kvalitet og pris fra et bra merke, kjøpe en liten stepdown-konverter og montere det på mitt 9-18mm-objektiv? AtW Alt som inneholder optikk, som sånne convertere, er avhengig av gode linseelementer for ikke å forringe resultatet. Kjøper du noe mig på eBay, så blir resultatet antageligvis deretter. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 7. januar 2011 Del Skrevet 7. januar 2011 Jeg regner med TCON08 er 0,8x. Tror jeg heller skulle hatt en 0,7. Men betyr dette egentlig at merket på slike konvertere er helt irrelevant? Jeg kan bare finne meg en sak på ebay til grei kvalitet og pris fra et bra merke, kjøpe en liten stepdown-konverter og montere det på mitt 9-18mm-objektiv? AtW Alt som inneholder optikk, som sånne convertere, er avhengig av gode linseelementer for ikke å forringe resultatet. Kjøper du noe mig på eBay, så blir resultatet antageligvis deretter. Bare fordi det er kjøpt på ebay, så må det ikke være noe mig vel? Poenget er å kjøpe en eksisterende konverter av grei kvalitet brukt, jeg vil tro ebay er et bra sted å lete etter slikt. AtW Lenke til kommentar
a_aa Skrevet 7. januar 2011 Del Skrevet 7. januar 2011 Bare fordi det er kjøpt på ebay, så må det ikke være noe mig vel? Poenget er å kjøpe en eksisterende konverter av grei kvalitet brukt, jeg vil tro ebay er et bra sted å lete etter slikt. Veldig mye er nytt, og fra Kina. Om det er mig eller ikke, er vanskelig å vite før du har mottatt det - og da er returretten bortimot illusorisk. Kjøper man optikk fra østen på eBay for noen hundrelapper, er det for å ha det litt gøy og få tilfredsstilt nysgjerrighet - får du i tillegg gode resultater, er det ren bonus Ren mekanikk og elektronikk er et trinn mer trygt... Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 7. januar 2011 Del Skrevet 7. januar 2011 Bare fordi det er kjøpt på ebay, så må det ikke være noe mig vel? Poenget er å kjøpe en eksisterende konverter av grei kvalitet brukt, jeg vil tro ebay er et bra sted å lete etter slikt. For all del - favorittobjektivet mitt har jeg kjøpt på eBay. Var bare uenig i at merket ikke skulle ha noe å si - en teleconverter er ikke bare en teleconverter - det er forskjell på dem, og det finnes både gode og dårlige. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 7. januar 2011 Del Skrevet 7. januar 2011 Bare fordi det er kjøpt på ebay, så må det ikke være noe mig vel? Poenget er å kjøpe en eksisterende konverter av grei kvalitet brukt, jeg vil tro ebay er et bra sted å lete etter slikt. For all del - favorittobjektivet mitt har jeg kjøpt på eBay. Var bare uenig i at merket ikke skulle ha noe å si - en teleconverter er ikke bare en teleconverter - det er forskjell på dem, og det finnes både gode og dårlige. Ah, riktig, jeg var noe litt utydlig, det jeg egentlig mente med at merket var irrelevant var at slik konvertere vel like gjerne kan være lagd av sony/canon/nikon/whatever, når man uansett må ha overgang med tanke på størrelsen? Altså at jeg ikke må ha olympusconvertere til mine olympus-objektiv? AtW Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 8. januar 2011 Del Skrevet 8. januar 2011 Ah - sånn å forstå. Jo, så lenge den passer filtergjengene og ellers er laget for sånn omtrent samme type objektiv (innbiller meg at det kan ha noe å si), så burde det være ok. Lenke til kommentar
BerntNilsen Skrevet 8. januar 2011 Del Skrevet 8. januar 2011 Å kalle fish-eye, vidvinkel og makro for "Tre nye objektivFORLENGELSER " er vel litt drøyt.... hva med tele? Lenke til kommentar
se# Skrevet 8. januar 2011 Del Skrevet 8. januar 2011 Å kalle fish-eye, vidvinkel og makro for "Tre nye objektivFORLENGELSER " er vel litt drøyt.... hva med tele? De forlenger jo objektivet, men ikke brennvidden. Lenke til kommentar
Erik--- Skrevet 17. januar 2011 Del Skrevet 17. januar 2011 Noen som vet når dette er å få kjøpt? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg