Gå til innhold

Intel Sandy bridge tråden

Nizzen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er litt høyt, men ikke kritisk. BFBC2 bruker også enormt mye CPU så tempen ligger nok lavere i andre spill.

stemmer det, har ikkje samme problemet i andre spill.

EDIT: maks 64 grader under Crysis 2 på fullt. Får vell uansett vurdere ei vifte fra ein annen produsent.

Endret av Noiz
Lenke til kommentar

Ok, det var jo kjedelig.

Finnes det da gode prosessorer som passer mitt hovedkort eller burde jeg rett og slett kjøpe nytt hovedkort også?

Kan nevnes at dette er prosessoren jeg har i dag:

post-170183-0-52751900-1311710334_thumb.png

Har forøvrig 8GB RAM og kjører GTX 570 grafikkort. Mulig jeg overlever en stund til med dette oppsettet?

Lenke til kommentar

Ok, det var jo kjedelig.

Finnes det da gode prosessorer som passer mitt hovedkort eller burde jeg rett og slett kjøpe nytt hovedkort også?

Har forøvrig 8GB RAM og kjører GTX 570 grafikkort. Mulig jeg overlever en stund til med dette oppsettet?

Enten beholde det du har eller også kjøpe nytt hovedkort.

Lenke til kommentar

Ok, det var jo kjedelig.

Enten beholde det du har eller også kjøpe nytt hovedkort.

Gigabyte X48 DS4 benytter også DDR2 ram.

Med nytt hovedkort/s1155 cpu trenger Caldevwin "i tillegg" også DDR3 memory.

Så bytte til f.eks Sandy Bridge s1155 vil innebære :

ny CPU - nye DDR3 moduler - nytt hovedkort - Eventuelt ( ny cpu kjøler ?)

Blir fort noen kroner med alt dette.

..

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Ja se der ja, det baller fort på seg når én del må byttes ut.

Da tror jeg at jeg holder ut litt lengre med det jeg har i dag. Jeg har troen på at jeg fortsatt kan spille nye spill med god grafikk fortsatt :)

Men da vet jeg at ved neste oppgradering så blir det hovedkort, CPU og RAM (og evt kjølevifte, om ikke min gamle vil fungere der også)

Takk for hjelpen folkens!

Lenke til kommentar

Jeg har planer om å kjøpe en pc med sandy bridge-prosessor, og hadde i utgangspunktet tenkt å gå for Core i5 2310, men jeg ser at for 100kr mer får jeg 2400, og for ytterligere 100kr får jeg kjøpt 2500. (ikke 2500k)

Pc'n skal brukes til litt gaming, fotoredigering og en del multitasking vil jeg tro, i tillegg til at jeg har planer om at pc'n skal vare en stund og ikke bli utdatert og treg med det første. Er det verdt pengene å gå for 2400/2500 istedet?

Og vil medfølgende kjøling og kjølepasta være tilstrekkelig når jeg ikke har planer om å overklokke?

Lenke til kommentar

Det blir nok litt for dyrt, vil nemlig spare litt penger. Det er heller ikke snakk om så veldig mye gaming og sånt, så jeg tror at selv 2310 ville vært tilstrekkelig. Jeg tror nok jeg vil gå for 2500 though, 200kr er jo ikke mye.

Det er ikke 'kun' frekvens som skiller.

Sett dette ( intel's compare av 2310,2400,2500,2500k,2600,2600k )

http://ark.intel.com/compare/53445,52207,52209,52210,52213,52214

Eks. andre forskjeller 2310 - 2400 er bla tillegg for virtualiserings teknologi vt-d (directed-I/O)

Eks andre forskjeller k modeller kontra ikke k

K modeller har intel HD graphics hd3000 ikke k har hd2000

k modeller mangler vt-d ,vPro og 'Trusted Execution'

Lenke til kommentar

Jeg har planer om å kjøpe en pc med sandy bridge-prosessor, og hadde i utgangspunktet tenkt å gå for Core i5 2310, men jeg ser at for 100kr mer får jeg 2400, og for ytterligere 100kr får jeg kjøpt 2500. (ikke 2500k)

Pc'n skal brukes til litt gaming, fotoredigering og en del multitasking vil jeg tro, i tillegg til at jeg har planer om at pc'n skal vare en stund og ikke bli utdatert og treg med det første. Er det verdt pengene å gå for 2400/2500 istedet?

Og vil medfølgende kjøling og kjølepasta være tilstrekkelig når jeg ikke har planer om å overklokke?

2500(k) blir en fornuftig kjøp til ditt bruk. Hvis du bruker Adobe premiere og andre videoredigerings programvare kan en 2600(k) være en bedre løsning på grunn av hyperthreading. Hvis du ikke har bruk for hyperthreading kan du spare et par hundre kroner ved å kjøpe deg en 2500(k).

Hvis jeg var deg ville jeg ha kjøpt en 2500(k). Det ser ut som du bruker pcen din til det mest vanlige oppgaver uten å ha noen spesialle interesser og en 2500 kan få til alt som de fleste krever fra en moderne PC kjøpt i 2011.

Huske på at hvis du kjøper en 'K' variant må du kjøpe et hovedkort med enten en P67 eller Z68 brikkesett slik at du kan benytte deg av overklokking egenskaper K varianten støtter.

Endret av jackbrennan2008
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Er nok ikke mange her i tråden med sandy bridge uten K, men jeg kan for de som er interessert informere om at "limited Overclocking" som disse non-k modellene skal støtte fungerer utmerket. Jeg har en i7 2600, og eneste jeg trengte å gjøre var å endre max turbo multiplier til 42 i BIOS, og dermed primer den på 3,9 og spretter til 4,2 i entråds-jobber.

Lenke til kommentar

Ja se der ja, det baller fort på seg når én del må byttes ut.

Da tror jeg at jeg holder ut litt lengre med det jeg har i dag. Jeg har troen på at jeg fortsatt kan spille nye spill med god grafikk fortsatt :)

Men da vet jeg at ved neste oppgradering så blir det hovedkort, CPU og RAM (og evt kjølevifte, om ikke min gamle vil fungere der også)

Det finnes gode grunner for å oppgradere i dag (jeg påstår på ingen måte at du trenger det, det må du selv finne ut). Dagens socket (1155) vil fungere med neste generasjon (Ivy Bridge), så du kan beholde hovedkortet du kjøper i dag en god stund fremover. DDR3 er også veldig billig og vil bli brukt med neste generasjon. I tillegg betyr ikke hastigheten på minnet spesielt mye, så det kan faktisk være at du kan beholde DDR3 enda lenger (bare spekulasjon). Du vil også få SATA3 porter med et 1155 hovedkort, som gjør at du kan få maks ytelse ut av en ny SSD (som er noe av det lureste å oppgradere med for tiden). Det er også gode sjanser for at en tredjeparts kjøleribbe/vifte som passer på s775 vil passe på s1155.

Alt i alt så er både cpu (i5 2500K) og hovedkort (P67/Z68) og minne (DDR3) veldig pent priset for tiden. Har man lyst så vil man på ingen måte ruinere seg på oppgradering.

Endret av mad_arab
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...