Gå til innhold

Intel Sandy bridge tråden

Nizzen

Anbefalte innlegg

Hei, oppgraderte akkurat pcen med blant annet i5 2500k i håp om å ha store overklokkingspotensiale.

Jeg er ganske ny på dette, men relativt erfaren på maskinvare og generelt ellers pcbruk.

Jeg kom over en guide til overklokking av 2500k på mitt hovedkort (msi p67 gd65) og her gjorde de jo så og si jobben for deg.

Men så lot jeg pcen stå på en stund igår og da jeg kom hjem hadde jeg fått bsod. Noen anelse om hva som bør endres? Jeg kjører 4,2 ghz stabilt nå men hadde vært morsomt å nå litt lengre.. :)

Av kjøling kjører jeg Corsair h60 med 2 vifter på radiatoren for gjennomstrømning. Ligger på rundt 35-45 grader på alle kjerner standby (ved 100mhz x 42)

Endret av Phinex
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Driver å leker meg litt med overklokking av min i7 2600k. Er ikke dette nesten mistenkelig lave temperaturer? HT er deaktivert og noe lav V-core, men likevel.

post-180418-0-86586600-1305482701_thumb.png

Noctua NH D-14 i et Fractal Design R3. Vifter på full guff.

Hvilke temperaturer oppnår dere andre?

Edit: Temp med 1.3 V-core. Alt er etter P95 i ca 10-15min. Tiden er egentlig ubetydelig da tempen gjør et hopp under start og forblir den samme. Muligens den stiger 2-4 grader ettersom romtemp blir noe høyere etterhvert.

post-180418-0-27441400-1305483053_thumb.png

Endret av Komakino
Lenke til kommentar

Driver å leker meg litt med overklokking av min i7 2600k. Er ikke dette nesten mistenkelig lave temperaturer? HT er deaktivert og noe lav V-core, men likevel.

post-180418-0-86586600-1305482701_thumb.png

Noctua NH D-14 i et Fractal Design R3. Vifter på full guff.

Hvilke temperaturer oppnår dere andre?

Edit: Temp med 1.3 V-core. Alt er etter P95 i ca 10-15min. Tiden er egentlig ubetydelig da tempen gjør et hopp under start og forblir den samme. Muligens den stiger 2-4 grader ettersom romtemp blir noe høyere etterhvert.

post-180418-0-27441400-1305483053_thumb.png

Normal temperatur det der med en kvalitetskjøler; spesielt med tanke på at du har HT deaktivert, samt vcore på auto. Temperaturen vil nok ikke være den samme med HT aktivert :)

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Jau :) Med HT stiger den ca 5-7 grader. Begynte å stusse litt skjønner du da enkelte på andre forum oppnådde både 70 og 80 grader med gode kjølere og en ikke så alt for høyere klokk.

Bruk heller LinX modifisert for Sandy Bridge, start LinX.exe, velg minnemengde tett opp mot det du har ledig, og velg 5-10 runs. Da vil du få en temp som er opp mot max, og en god indikasjon på stabiliteten av klokken... Et par timer med LinX burde man minst kjøre for å sikre stabilitet.. Med autovolt blir det kanskje litt ymse, og kan bli varmt etterhvert om den økes vesentlig...

Sandy klar LinX ligger under og kikk nøye etter tempraturen, jo mer minne du har jo tyngre og varmere blir det, mao: LinX er ikke for de lettskremte:

linx(0.64)_10.3.4.007.rar

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar

Altså LinX kjører CPU'en langt over det noen kommer til å klare med normale applikasjoner. Unødvendig mye etter min smak. Jeg liker best å kjøre max 30min med prime95. Det er god nok stabilitet for min del.

Men hver sin smak :thumbup:

Lenke til kommentar

Det er som sagt ikke for de lettskremte, ei heller de med litt "light" kjøling med altfor høy klokk/volt. Men, har du bra kjøling, og ønsker 100% stabil maskin som aldri svikter, ja da er LinX uovervinnelig, og med mye minne trenger man ikke så lang tid med LinX heller, siden den er enda tyngre da.

Selv setter jeg pris på det overnevnte, og har langt fra "light" kjøling, så slipper uro ang. temps, og kan da sikte på 100% stabilitet. Men, Sandy MÅ bruke den versjonen av LinX jeg la ut...

Prime95 kan klare seg med betydlig mindre volt, men da kan man også oppleve usabilitet i andre situasjoner selv om prime ikke har feilet i perioden man har testet.

For de som ikke bryr seg om dette, er selvsagt LinX bare å ignorere, men man får ikke min godkjennelse av sin såkalte "100% stabile" klokk med litt prime, men det er det vel ikke så mange som bryr seg om allikevel... :cry:

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar

Det er lov det Nizzen, "idolene er ulike, valget er ditt", sies det.

På PC'ens klokk skal det bare være perfeksjon, ja PC'en generellt faktisk (og det er en liten utfordring mtp. mikrosaft), så jeg er nok litt ekstrem i så måte, men så blir det bra au da :thumbup:

Lenke til kommentar

Skulle vel gå like greit med Gigabyte, sålenge man blir kjent med layout og innstillinger, er ikke lenge siden jeg hadde et Gigabyte i hus som var meget klokkevennlig, dog syntes det var noe mer knot når jeg ikke var tilvent, men det gikk over :thumbup:

UEFI/Advanced var en enda større tilvenning selv om jeg kjenner Asus godt, men selv det blir enkelt etter noen dager :whistle:

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei, eg skal bygge ny pc som er primært til gaming, men også litt video redigering og litt virual machine snacks.

Valge gjekk da til i7 2600k, men so leste eg ein plass at i5 2500k faktisk var bedre til gaming, stemmer dette? Er det mye?

Lenke til kommentar

Hei, eg skal bygge ny pc som er primært til gaming, men også litt video redigering og litt virual machine snacks.

Valge gjekk da til i7 2600k, men so leste eg ein plass at i5 2500k faktisk var bedre til gaming, stemmer dette? Er det mye?

Nei, dette stemmer ikke, 2500k har ikke HT, og i de fåtall spill der HT gir litt lavere ytelse, kommer 2500k likt eller marginalt dårligere/bedre ut, men med 2600k kan man disable HT når man ønsker det og stillingen er tilbake i favør 2600k også der.... Pris/ytelse i spill er dog klart i favør 2500k, siden den er så mye billigere, men allround er 2600k en bedre performer pga. HT. Er man kun spiller, bør man skjekke om HT har en negativ eller positiv effekt på spillene man spiller, og ta avgjørelsen deretter og spiller pris en rolle velger man den mest prisgunstige, dersom HT ikke gir gevinst verd prisforskjellen og det er det vanskelig å argumentere for at det gjør...

Lenke til kommentar

Hvordan er mulighetene for å kjøre minnehastigheter utover 1333mhz på i7 2600, altså ikke K?

Har mulighet til å skaffe en slik til en pris jeg synes er svært rimelig, og trenger ikke å overklokke, i alle fall ikke utover turbo-hastighetene, men skulle gjerne hatt muligheten til å kjøre f.eks. 1600mhz minne. På intels sider står det kun offisiell støtte for 1066/1333 på både 2600K og 2600. Noen av dere eksperter som vet noe?

Edit: Glem det, fant det ut:)

Endret av Malmis
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...