Kimm0n0 Skrevet 9. februar 2011 Del Skrevet 9. februar 2011 <br />Har tatt av kjøleren (stock kjøler) og satt den på igjen. Har samme temperaturer som før. Kjølepastaen var smurt utover toppen på cpu'en så det må være kontakt.<br /><br />HK er Asus P8p67 deluxe, cpu er i7 2600k<br /><br />Kabinett er antec 900 med masse vifter, det er kjølig i pcen. Uansett så har jeg nå kabinettet åpent og temperaturene holder seg på det samme (35-40c helt idle i cpuid (ikke kjørt noe load på en stund) og flyr opp til 70-80+ under prime95 uklokket).<br />bilde:<br /><br />idle:<br /><br />etter <u>1 min</u> med prime95:<br /><br /><br /><br /><br /> Normalt er slike ting relatert til dårlig feste for CPU kjøler. Kanskje for mye pasta på? Lenke til kommentar
sureup Skrevet 9. februar 2011 Del Skrevet 9. februar 2011 Vel jeg tok den av og på igjen, den sitter skikkelig (men om den har skikkelig kontakt med cpuen er vanskelig å avgjøre). Jeg skrudde av vifta, tok av kjøleren og kjente på både kjøleren (akkurat der den har kontakt med cpuen) og cpuen, begge var veldig varme (cpuid sa ca 50-60grader). Ellers var kjøleren kjølig. Kjølepastaen er bare den vanlige som allerede er påsmørt. Den dekker hele området som er i kontakt med cpuen det er vel meningen? Er ikkenoe tjukt lag og det tyter heller ikke utover. Lenke til kommentar
henrikrox Skrevet 9. februar 2011 Del Skrevet 9. februar 2011 Noen som har peil på asus bios osv, oppdaterte til den nyeste biosen 1204, og nå sier plutselig bios at cpuen min er 34 grader celsius, kontra 24 som den gjorde før oppdatering. Hardware monitor pro sier fortsatt 24 grader Er ikke big deal, er bare det at bios kjører da cpu kjøleren på mye høyere rpm Lenke til kommentar
OlafG Skrevet 9. februar 2011 Del Skrevet 9. februar 2011 Hva slags RAM bruker dere? Er det greit åb ruke 1.65v på Sandy Bridge? Jeg har Corsair Vengance, men disse kræsjer med Noctuaen min, så må ha noe lavere og det sliter jeg med å finne. Helst 8GB, 1600mhz. Lenke til kommentar
SuperRipper Skrevet 9. februar 2011 Del Skrevet 9. februar 2011 (endret) Hva slags RAM bruker dere? Er det greit åb ruke 1.65v på Sandy Bridge? Jeg har Corsair Vengance, men disse kræsjer med Noctuaen min, så må ha noe lavere og det sliter jeg med å finne. Helst 8GB, 1600mhz. Jeg kjører 16GB vengeance sammen med denne kjøleren. Du kan kutte av 3 finner ca 1cm inn, så har du plass. Finnene er veldig tynne aluminiumsplater som går enkelt av ved bruk av baufil. Det er snakk om 5 min med kutting og blåsing/rengjøring :-D Endret 9. februar 2011 av SuperRipper Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165 Skrevet 9. februar 2011 Del Skrevet 9. februar 2011 Hva slags RAM bruker dere? Er det greit åb ruke 1.65v på Sandy Bridge? Jeg har Corsair Vengance, men disse kræsjer med Noctuaen min, så må ha noe lavere og det sliter jeg med å finne. Helst 8GB, 1600mhz. Jeg hadde iallefall demontert kjøleribben og brukt det minne du allerede har. Mener det finnes en guide på hvordan gjøre det, men kan inne finne den. Lenke til kommentar
OlafG Skrevet 9. februar 2011 Del Skrevet 9. februar 2011 Hadde det bare vært en enkel måte å gjøre det på, hadde satt pris på å fortsatt ha garanti på de... Lenke til kommentar
henrikrox Skrevet 9. februar 2011 Del Skrevet 9. februar 2011 Noen som kjører i5 2500k på luft, som vil si hva deres idle temp er? forstår ikke at jeg går fra 23C til 30C ved å oppdatere bios. Speedstep funker, ligger rundt 1.5 ghz i windows atm. Er ikke farlig, er bare det at vifta spinner mye fortere og bråker en del mer. Lenke til kommentar
polsen Skrevet 9. februar 2011 Del Skrevet 9. februar 2011 Har tatt av kjøleren (stock kjøler) og satt den på igjen. Har samme temperaturer som før. Kjølepastaen var smurt utover toppen på cpu'en så det må være kontakt. HK er Asus P8p67 deluxe, cpu er i7 2600k Kabinett er antec 900 med masse vifter, det er kjølig i pcen. Uansett så har jeg nå kabinettet åpent og temperaturene holder seg på det samme (35-40c helt idle i cpuid (ikke kjørt noe load på en stund) og flyr opp til 70-80+ under prime95 uklokket). bilde: Høres omtrent ut som mine temperaturer. Har også deluxe-kortet, 2600k-cpu, så vi har samme riggen. Jeg ser kjerne-temp ca. 35-37 idle, og ved full load går de kjapt i rundt 70. I bios får jeg mye høyere enn 35 (husker ikke tallet) men bios kan heller ikke sammenliknes med idle. Lenke til kommentar
polsen Skrevet 9. februar 2011 Del Skrevet 9. februar 2011 Noen som kjører i5 2500k på luft, som vil si hva deres idle temp er? forstår ikke at jeg går fra 23C til 30C ved å oppdatere bios. Speedstep funker, ligger rundt 1.5 ghz i windows atm. Er ikke farlig, er bare det at vifta spinner mye fortere og bråker en del mer. En gammel bios skal visstnok ha vist for lav cpu-temp. Lenke til kommentar
henrikrox Skrevet 9. februar 2011 Del Skrevet 9. februar 2011 Takk for det, da er jeg litt mer lettet Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 9. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2011 Hadde det bare vært en enkel måte å gjøre det på, hadde satt pris på å fortsatt ha garanti på de... Du kutter av litt av kjøleribben til cpu og ikkje rammen En saks kan også klare å klippe de tynne fuinnene der Lenke til kommentar
sureup Skrevet 9. februar 2011 Del Skrevet 9. februar 2011 Uff ser ut som jeg må skaffe ny kjøler da... Noen som har en anbefaling? Får prøve å fjerne litt kjølepasta ellno senere ikveld... Lenke til kommentar
OlafG Skrevet 9. februar 2011 Del Skrevet 9. februar 2011 Tror det hjelper med mye å kjøpe en ordentlig kjøler ja. Jeg vurderte ikke engang å kjøre stock på denne maskinen. Sier jo litt når kjøleren på en i3 550 og en i7 2600k er den samme. Lenke til kommentar
polsen Skrevet 9. februar 2011 Del Skrevet 9. februar 2011 Uff ser ut som jeg må skaffe ny kjøler da... Noen som har en anbefaling? Er også interessert i anbefaling. Lurer litt på å skaffe meg en bedre kjøler, som det er nå tør jeg ikke overklokke i det hele tatt. Trenger noe som ikke er for tungt til å stå på høykant, og ønsker ikke å måtte løsne/ta ut hovedkortet for monteringens skyld. Lenke til kommentar
sureup Skrevet 9. februar 2011 Del Skrevet 9. februar 2011 (endret) Tror det hjelper med mye å kjøpe en ordentlig kjøler ja. Jeg vurderte ikke engang å kjøre stock på denne maskinen. Sier jo litt når kjøleren på en i3 550 og en i7 2600k er den samme. Joa men jeg har hørt utrolig mange historier fra folk med sandy bridge og som bruker stock kjøleren og den fungerer helt fint så derfor ble jeg litt overrasket. Men uansett stock eller ikke så skal det ikke være 80c på load uten overclock. +1 til det polsen sier. Det er et pluss hvis kjøleren kan monteres uten å måtte ta ut HK, men det er ikke et must hvis det bare er dårlige kjølere som har det. Endret 9. februar 2011 av sureup Lenke til kommentar
007CD Skrevet 9. februar 2011 Del Skrevet 9. februar 2011 Uff ser ut som jeg må skaffe ny kjøler da... Noen som har en anbefaling? Er også interessert i anbefaling. Lurer litt på å skaffe meg en bedre kjøler, som det er nå tør jeg ikke overklokke i det hele tatt. Trenger noe som ikke er for tungt til å stå på høykant, og ønsker ikke å måtte løsne/ta ut hovedkortet for monteringens skyld. Tro meg! Du VIL ta ut HKet, er litt jobb akkurat der og da, men vil du ha en dårlig kjøler med risiko for at den spretter ut etter noen måneder eller faller av? Dette er risikoen med Intel's pushpin søppel! men monterer du en bakplate bak så slipper du denne hodepinen og du har da tilgang på kvalitetskjølere også. I tilegg er det en engangsjobb da platen på enkelte kjølere kan limes til HKet, ikke å foretrekke men om du ikke vil ta ut HKet hver gang, så kan du det. Men en bedre løsning er å hente fram dremmelen og åpne opp i HK plata på kassa til bakplate på HKet så kan du montere og ta av CPU kjøleren uten å ta ut HKet, forutsatt at du kan klemme fingrene til i øvre del av a kassa. Lenke til kommentar
sureup Skrevet 9. februar 2011 Del Skrevet 9. februar 2011 (endret) Takk for info! Men hvilke kjølere er de beste? Endret 9. februar 2011 av sureup Lenke til kommentar
dredg Skrevet 9. februar 2011 Del Skrevet 9. februar 2011 Jeg kjører en H70 på min [email protected] og den maxer på rundt 60 grader under 100% load. Kul kjøler pluss at den er på kampanje hos Dustin til 700,- http://www.dustinhome.no/pd_5010465552.aspx Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå