discostu Skrevet 6. januar 2011 Del Skrevet 6. januar 2011 Har kommet til et punkt i livet hvor jeg begynner å slite litt med tanke på hva jeg skal gjøre videre. Jobber som IT-konsulent (mest support, litt drift) i Oslo, men begynner å bli lei. Lønna er også ikke helt topp (over gjennomsnittet riktignok). Har 3årig bachelorutdannelse i informatikk, men litt usikker på om jeg har valgt feil. Greia er den at jeg syns det å jobbe er no drit, omtrent uansett jobb. Selvfølgelig er noen jobber endel bedre enn andre, men alt i alt er det å måtte opp om morran og dra på jobb et jævla slit. Derfor lurer jeg litt på hvilken retning jeg bør ta. Har som sagt utdannelse innen IT, men jobber mest med support så lærer ikke spesielt mye nytt jeg kan dra med meg videre. Ser litt rundt på jobbannonser innen IT og de krever ditten og datten av erfaring. Satt litt å tenkte på å utforske selgeryrket. Noen som har erfaringer med det? Hva kreves? Er det bra betalt? Lønn er noe jeg setter høyest igrunn og er av den grunn jeg tror jeg har valgt feil yrke. Lenke til kommentar
Charlo Skrevet 6. januar 2011 Del Skrevet 6. januar 2011 Hvorfor setter du lønn høyest ? Greia med jobb er at du skal jobbe med noe du trives med. Jeg hadde bare pakka sammen sakene og kjøpt meg en båt og reist til cuba først som sist. Det å drive support og salg må jo være et marrerit. Lenke til kommentar
discostu Skrevet 6. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 6. januar 2011 Hvorfor setter du lønn høyest ? Greia med jobb er at du skal jobbe med noe du trives med. Jeg hadde bare pakka sammen sakene og kjøpt meg en båt og reist til cuba først som sist. Det å drive support og salg må jo være et marrerit. Tja, fordi en del av meg tviler på at jeg noengang finner en jobb jeg i stor grad trives med. Altså, er jo lesser of two evils liksom, men jobb er jobb og det kommer det alltid til å være. Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 7. januar 2011 Del Skrevet 7. januar 2011 Blir man selger dersom man ønsker god lønn? Lenke til kommentar
Scampi Skrevet 7. januar 2011 Del Skrevet 7. januar 2011 (endret) Personlig hater jeg selgeryrket og fraråder deg det, utifra mine erfaringer med elektrokjeder og telefonsalg. Jobbet med telefonsalg for Bluecom en periode, og gikk ikke akkurat med hevet hode på jobb. Også alle de forbanna interne konkurransene, som går negativt utover kundene... Telefonselgere skulle vært gaffet fast til veggen og pint til døde med en varm gaffel. Endret 7. januar 2011 av Scampi 1 Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 7. januar 2011 Del Skrevet 7. januar 2011 De som driver med telefonsalg kaller ikke jeg selgere. (Gjelder vertfall de fleste telefonsalg yrkene) Har jobbet som telefonselger tidligere to steder, og det er de absolutt værste jobbene jeg har hatt. Tjente usle rundt 16.000,- utbetalt pr.mnd. hvis jeg klarte budsjettet og det blir man ikke akkurat rik av. SItter hele dagen å ringer folk som ikke vil ha noe. DROPP DET! I dag så jobber jeg delvis som IT-Ansvarlig og salgskonsulent, samt at jeg driver ett eget lite firma på si (som kan kombineres med det over). Da oppsøker jeg kunder vi allerede har en kunderelasjon med og noen ganger må man sef. prøve seg på nye kunder, men her er det ikke bare å selge å slenge på røret. Det er ikke det første salget man tjener penger på, men faste kunder som vil handle mer av deg. Derfor må man bygge opp kunderelasjoner. Dette er noe helt annet enn telefonsalg. Telefonsalg er bare rett og slett flaut og burde vært forbudt. Telfonsalg rangerer jeg UNDERST av alle yrker jeg har prøvd og det er mange. Ett lite stalltips til deg: Siden du er interissert i IT så kan det vel kanskje være en ide og satse på noe nettbassert og jobbe hjemmefra? Start for deg selv og tillby logoer/hjemmesider etc. Fortjenesten er ekstremt god (hvis du bygger opp alt selv) og utgiftene er så og si null. Markedsfør deg riktig så kommer pengene inn skal du se. Men rik blir du nok ikke. 2 Lenke til kommentar
Scampi Skrevet 7. januar 2011 Del Skrevet 7. januar 2011 De som driver med telefonsalg kaller ikke jeg selgere. (Gjelder vertfall de fleste telefonsalg yrkene) KP for den der. Lenke til kommentar
unik42 Skrevet 7. januar 2011 Del Skrevet 7. januar 2011 (endret) En løsning kan være å ta en prat med din sjef. Ganske mange kommer til et punkt i jobben der rutiner og gjentakende arbeid kan være demotiverende. Om du har et sterkt behov for autonomi, kan det være at en jobb der du selv bestemmer det meste av din arbeidsdag er et bedre valg. Kanskje har din sjef andre muligheter? Om du er av typen som foretrekker å bestemme over deg selv og ditt arbeid, så kan jeg tenke meg at support ikke er det rette yrket, uten at jeg kjenner så godt til den typen arbeid. En del selgeryrker, dør-til-dør-salg for eksempel, kan være ganske "frie". Det vil si at du selv bestemmer hvor mye innsats du vil legge i det. Aberet er selvsagt at det er provisjonsbasert. Gode selgere kan tjene gode penger. En kamerat av meg var salgsleder, og de gode selgerne trengte han bare å ta en telefon til for å høre hvordan det gikk. Ellers styrte dem seg selv. Motivasjon kan være så mangt i arbeidslivet, og livet ellers faktisk, og det viser seg at lønn har fryktelig lite å si for om du er motivert eller ei. Dvs. at lønna skal være et sikkerhetsnett. Den er der for at du ikke skal bekymre deg for husleie og slikt. Motivasjonen kommer fra å finne glede i arbeidet. Gode ledere, såkalte superledere/transformasjonsledere, skaper motivasjon ved å stimulere medarbeiderne til å selv finne motivasjonen sin. Det høres kanskje merkelig ut, men tenk på det: Om lederen din klarer å tilpasse akkurat din jobb til deg, basert på dine behov, så spiller det kanskje ikke like stor rolle hva jobben går ut på. Det går selvsagt ikke an alle steder - det er derfor arbeidsgivere prøver å finne personer med personligheter som passer inn. Noen foretrekker at alt arbeid skal være forhåndsdefinert gjennom rutiner og flytskjema, andre foretrekker å få en arbeidsbeskrivelse og lage sine egne rutiner ("eie jobben"), mens andre igjen befinner seg et sted i mellom. Jeg jobbet med en som ikke kunne tenke seg å gjøre noe annet enn å trekke kabel. Jeg ville ha snakket med sjefen først, for å kartlegge behovene og komme med ønsker. Om det ikke hjelper, ville jeg gått veldig i meg selv og tenkt "hva er det jeg vil?" Jeg var en gang selv oppi samme situasjon som deg. Jobblei. Min løsning var å atter en gang trø på skolebenken, for tredje gang etter ungdomsskolen og har gått slik: videregående -> fagbrev -> jobbet som montør -> teknisk fagskole -> jobber som ingeniør -> deltidsstudier på BI. Og jeg er ikke engang sikker på om jeg kommer til å trives med dette, men jeg prøver å få kombinert flere ting, slik at jeg kan jobbe med akkurat det jeg vil. Håper dette hjelper litt i hvert fall. Endret 7. januar 2011 av unik42 2 Lenke til kommentar
discostu Skrevet 7. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2011 En løsning kan være å ta en prat med din sjef. Ganske mange kommer til et punkt i jobben der rutiner og gjentakende arbeid kan være demotiverende. Om du har et sterkt behov for autonomi, kan det være at en jobb der du selv bestemmer det meste av din arbeidsdag er et bedre valg. Kanskje har din sjef andre muligheter? Om du er av typen som foretrekker å bestemme over deg selv og ditt arbeid, så kan jeg tenke meg at support ikke er det rette yrket, uten at jeg kjenner så godt til den typen arbeid. En del selgeryrker, dør-til-dør-salg for eksempel, kan være ganske "frie". Det vil si at du selv bestemmer hvor mye innsats du vil legge i det. Aberet er selvsagt at det er provisjonsbasert. Gode selgere kan tjene gode penger. En kamerat av meg var salgsleder, og de gode selgerne trengte han bare å ta en telefon til for å høre hvordan det gikk. Ellers styrte dem seg selv. Motivasjon kan være så mangt i arbeidslivet, og livet ellers faktisk, og det viser seg at lønn har fryktelig lite å si for om du er motivert eller ei. Dvs. at lønna skal være et sikkerhetsnett. Den er der for at du ikke skal bekymre deg for husleie og slikt. Motivasjonen kommer fra å finne glede i arbeidet. Gode ledere, såkalte superledere/transformasjonsledere, skaper motivasjon ved å stimulere medarbeiderne til å selv finne motivasjonen sin. Det høres kanskje merkelig ut, men tenk på det: Om lederen din klarer å tilpasse akkurat din jobb til deg, basert på dine behov, så spiller det kanskje ikke like stor rolle hva jobben går ut på. Det går selvsagt ikke an alle steder - det er derfor arbeidsgivere prøver å finne personer med personligheter som passer inn. Noen foretrekker at alt arbeid skal være forhåndsdefinert gjennom rutiner og flytskjema, andre foretrekker å få en arbeidsbeskrivelse og lage sine egne rutiner ("eie jobben"), mens andre igjen befinner seg et sted i mellom. Jeg jobbet med en som ikke kunne tenke seg å gjøre noe annet enn å trekke kabel. Jeg ville ha snakket med sjefen først, for å kartlegge behovene og komme med ønsker. Om det ikke hjelper, ville jeg gått veldig i meg selv og tenkt "hva er det jeg vil?" Jeg var en gang selv oppi samme situasjon som deg. Jobblei. Min løsning var å atter en gang trø på skolebenken, for tredje gang etter ungdomsskolen og har gått slik: videregående -> fagbrev -> jobbet som montør -> teknisk fagskole -> jobber som ingeniør -> deltidsstudier på BI. Og jeg er ikke engang sikker på om jeg kommer til å trives med dette, men jeg prøver å få kombinert flere ting, slik at jeg kan jobbe med akkurat det jeg vil. Håper dette hjelper litt i hvert fall. Bra post. Skal sies at telefonsalg ikke er aktuelt, men heller mer mot det du beskriver her. Kunderelasjoner osv. Problemet er at jeg er usikker på om det er noe for meg siden jeg ikke har erfaring med salg. Og ja, sette seg ned å prøve og finne ut hva man vil er ikke lett. FÅtt litt interesse for økonomi siste åra, noe jeg hatet før. Vet fortsatt ikke om jeg burde studere dette da kanskje det ikke er like spennende å jobbe med det. Skal ikke være lett å finne riktig vei her i livet. Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 7. januar 2011 Del Skrevet 7. januar 2011 Bra post. Skal sies at telefonsalg ikke er aktuelt, men heller mer mot det du beskriver her. Kunderelasjoner osv. Problemet er at jeg er usikker på om det er noe for meg siden jeg ikke har erfaring med salg. Og ja, sette seg ned å prøve og finne ut hva man vil er ikke lett. FÅtt litt interesse for økonomi siste åra, noe jeg hatet før. Vet fortsatt ikke om jeg burde studere dette da kanskje det ikke er like spennende å jobbe med det. Skal ikke være lett å finne riktig vei her i livet. Man trenger vel i utgangspunktet ikke "lese" seg til for å bli en god selger. Har du tro på det du selger samt nok kunnskap så går stort sett resten av seg selv. Siden du driver med IT, så er det vel en mulighet å starte for seg selv hjemmefra? Klart det er "enklere" å være annsatt enn å drive noe selv, men inntjeningen og fortjeneste kan nok bli mye bedre. Lenke til kommentar
unik42 Skrevet 7. januar 2011 Del Skrevet 7. januar 2011 Det du sier der Bjerke tror jeg stemmer 101%. Tro på og kunnskap om produktet er alfa og omega når det kommer til salg, noe min nevnte kamerat fikk veldig bra til. Den eneste forutsetningen hans er at han syns det er gøy å selge. Lenke til kommentar
discostu Skrevet 7. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2011 (endret) Bra post. Skal sies at telefonsalg ikke er aktuelt, men heller mer mot det du beskriver her. Kunderelasjoner osv. Problemet er at jeg er usikker på om det er noe for meg siden jeg ikke har erfaring med salg. Og ja, sette seg ned å prøve og finne ut hva man vil er ikke lett. FÅtt litt interesse for økonomi siste åra, noe jeg hatet før. Vet fortsatt ikke om jeg burde studere dette da kanskje det ikke er like spennende å jobbe med det. Skal ikke være lett å finne riktig vei her i livet. Man trenger vel i utgangspunktet ikke "lese" seg til for å bli en god selger. Har du tro på det du selger samt nok kunnskap så går stort sett resten av seg selv. Siden du driver med IT, så er det vel en mulighet å starte for seg selv hjemmefra? Klart det er "enklere" å være annsatt enn å drive noe selv, men inntjeningen og fortjeneste kan nok bli mye bedre. Drive noe hjemmefra hadde vært en fin mulighet, eneste problemet er at jeg er meget rusten i webdesign siden jeg ikke har fulgt med på trendene på mange år. Det er også noe jeg ser etter i en eventuelt ny jobb, muligheten for å feks jobbe hjemmekontor. Det kan jeg ikke nå siden mye av supporten foregår onsite. Endret 7. januar 2011 av discostu Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 7. januar 2011 Del Skrevet 7. januar 2011 Hvis du har fullført 3 år med informatikk, burde kanskje se etter konsulentbransjen? Er jo skrikende behov for programmerere nå fortiden. Lenke til kommentar
sLR Skrevet 7. januar 2011 Del Skrevet 7. januar 2011 Ikke sikker på om dette kan være noe innenfor interesse i det hele tatt. Men jeg begynte å jobbe for IBM i Skottland for noen måneder siden, og stor-trives. En arbeidsdag går somregelt ut på å sjekke "Infomail", som er alt fra spam til random spørsmål. Switchboard, hardware support og software support. Årlig lønn er £14.000, dette høres kanskje ikke så mye ut, men man må tenke på det faktum at alt er veldig mye billigere i landet her, inkludert leiligheter. Jeg fikk denne jobben via Manpower, og jeg vil absolutt annbefale deg og i allefall ta en titt. Veldig godt miljø her, med endel svensker, nordmenn og dansker. Som sagt, jeg stor-trives, men igjen så kommer jo utdanningen din inn i bildet, og at dette kanskje ikke er det du vil gjøre. Jeg var selv 18 år når jeg flyttet ned, og da var det midt i blinken. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå