FranzJosef Skrevet 6. januar 2011 Del Skrevet 6. januar 2011 http://www.aftenposten.no/bil/article3971073.ece Dette med nybilgaranti er det mye snakk om. Hører det sies at mange firmaer har solgt sine firmabiler når de nærmer seg 3 år fordi da går garantien ut. Hva er egentlig garanti? Det er det vel opp til bilforhandlerne å definere. Det jeg hører og får forståelse av er at det har ingenting å gjøre med slitasje av bilen, det er kun hvis noe går i stykker som er ment å være lenger. Allerede her er man vel på bakbeina i forhold til å få noe ut av dette. Det skal jo være sjeldent at noe går i stykker på nyere biler og det som går i stykker som følge av fabrikkfeil gjør vel oftest det ganske tidlig. Dessuten skal man vel være over snittet bilkyndig for å vite hva som er en slitasjedel og hva som er en garantisak. Du leverer inn bilen på morgenen og mottar den om ettermiddagen og hva som har skjedd i mellomtiden har du egentlig ingen peiling på. Fakturaen er kryptisk og mildt sagt kortfattet og forsøker du å spørre om hva som er gjort får en korte svar, dessuten snakker man gjerne med en kontormann som ikke har skrudd på bilen. Jeg tviler ikke på at det finnes mange som har hatt garantisaker. Men er det spesielt vanlig? Jeg har hatt flere biler på verksted innen garanti-tiden og betalt titusener i regninger. Har forsøkt å spørre om ikke noe av det kan gå på garanti eller utvidet forsikring jeg også har hatt. Men har aldri fått noe igjen på dette. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165 Skrevet 6. januar 2011 Del Skrevet 6. januar 2011 Hva garantien dekker er vanskelig å svare på, da dette varier fra bilmerke til bilmerke. F.eks. kan et bilmerke dekke motorhavari, men ikke en sprukken bremseslange. Vist du har hatt mye problem med bilen din, har du vel krav på å få hevet kjøpet ? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 6. januar 2011 Del Skrevet 6. januar 2011 Litt forskjell mellom forhandlere og merke her. Tidligere hadde vi VW og Opel. VW var svært tilbakeholdne med å dekke noe etter garantien, men innenfor reklamasjonsperioden på 5 år, mens Opel alltid var svært imøtekommende, faktisk også med småting etter at reklamasjonsperioden var over. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 6. januar 2011 Del Skrevet 6. januar 2011 Men skal det kalles garanti må det være bedre vilkår enn du får i forbrukerkjøpsloven. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå