Mrs_Bust Skrevet 6. januar 2011 Del Skrevet 6. januar 2011 Den eksterne disken sluttet plutselig å komme opp under "Min datamaskin"* Windows foreslo å ta en reparasjon. Den virket litt etter på det, men hengte seg fort opp. Nå er den kun synlig under Enhetsbehanling som "Ikke initialisert" (se vedlegg). Når jeg forsøker å initialisere den går dette ikke med noen av metoden som er listet opp i Diskbehandling. Lurer på om MBR kan være ødelagt. Når man startet opp PCen med den eksterne disken koblet til, vil ikke Windows starte (blåskjerm). Tar jeg ut disken startet den fint igjen. Det er min søsters disk og det finnes et par filer som hun gjerne ville hatt der, så håper noen glupiser har noen tips. Har testet med testdisk, men den finner kun den interne disken i maskinen jeg bruker. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 6. januar 2011 Del Skrevet 6. januar 2011 Standard prosedyre er å plukke disken ut av kabinettet og koble den til direkte (SATA kabel). Dette for å eliminere eventuelle feil i selve USB kontrolleren. Lenke til kommentar
Mrs_Bust Skrevet 6. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 6. januar 2011 Standard prosedyre er å plukke disken ut av kabinettet og koble den til direkte (SATA kabel). Dette for å eliminere eventuelle feil i selve USB kontrolleren. Jeg hadde egentlig tenkt det, men siden det er en WD passport, så er det litt komplisert å få den fra hverandre uten å ødelegge kabinettet. Hvis jeg ødelegger det så kan man vel iallefall ikke reklamere og forvente 5 års reklamasjon... Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 6. januar 2011 Del Skrevet 6. januar 2011 Nei, man må avveie hva som er viktig, reklamasjon eller filene. Man bør jo alltid ha filene andre steder også (backup), så da er det bare å gå for reklamasjon. Lenke til kommentar
Mrs_Bust Skrevet 7. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2011 Nei, man må avveie hva som er viktig, reklamasjon eller filene. Man bør jo alltid ha filene andre steder også (backup), så da er det bare å gå for reklamasjon. Ja, alle filene utenom en ligger på andre steder har hun sagt, så i verste fall får den bare gå fløyten... Fant forresten et WD Diagnostics program som kjører diagnosetest på WD-disker. Lastet det ned og testet og det finner også en feil som det sier at programmet kan rette, men da vil også filene bli slettet (sannsynlig vis, men ikke sikkert).... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå