viking-chan Skrevet 6. januar 2011 Del Skrevet 6. januar 2011 (endret) Trenger litt hjelp fra dere som har bedre innsikt i forbrukerrett enn meg. Og dere som har erfaring med å bruke blendere, jeg er litt grønn der også. Jeg fikk en blender til jul, en Wilfa BL-2. Ikke av de dyreste, og ikke av de aller billigste. Det er ikke noe feil på den såvidt jeg bedømmer, men den gjør rett og slett ikke jobben noe godt. Så langt har jeg bare å lage smoothie i den, men det burde vel være en ganske "representativ" bruk for hva en skal kunne forvente fra en blender? Først og fremst kutter den ikke ting skikkelig. Til morgenen i dag lot jeg den stå på max guffe i nesten 3 min, og det var fortsatt en god del klumper igjen. Nå har jeg som nevnt ikke så mye erfaring med å bruke blender, men 3 min burde da holde i massevis for det som blir rett under 0,5 l smoothie? I tillegg bråker den noe helt infernalsk, og lokket er vanskelig å få av og på. Ting som ikke har så mye å si i seg selv, men som bidrar til møkkaintrykket. Bladde opp Forbrukerkjøpsloven. § 15. Tingens egenskaper Tingen skal være i samsvar med de krav til art, mengde, kvalitet, andre egenskaper og innpakning som følger av avtalen. Hvis det ikke følger noe annet av avtalen, skal tingen a) passe for de formål som tilsvarende ting vanligvis brukes til b) svare til det som forbrukeren har grunn til å forvente ved kjøp av en slik ting når det gjelder holdbarhet og andre egenskaper c) passe for et bestemt formål som selgeren var eller måtte være kjent med da kjøpet ble inngått, hvis selgeren har akseptert dette formålet eller forbrukeren ellers har hatt rimelig grunn til å bygge på selgerens sakkunnskap og vurdering d) ha egenskaper som selgeren har vist til ved å legge frem en prøve eller modell e) være pakket på vanlig eller annen forsvarlig måte som trengs for å bevare og beskytte tingen f) være i samsvar med offentligrettslige krav som stilles i lovgivningen eller offentlig vedtak i medhold av lov på den tid kjøpet inngås, hvis ikke forbrukeren har til hensikt å anvende tingen på en slik måte at kravet er uten betydning g) være fri tredjepersons rett i tingen, for eksempel eiendomsrett eller panterett. Likeså skal tingen være fri tredjepersons krav på å ha rett i tingen når dette bestrides, unntatt når kravet er klart ugrunnet. § 16. Mangel Tingen har en mangel dersom a) den ikke er i samsvar med ett eller flere av kravene i § 15 b) selgeren ved kjøpet har forsømt å opplyse om forhold ved tingen eller dens bruk som han eller hun burde kjenne til, og som forbrukeren hadde grunn til å regne med å få, dersom unnlatelsen kan antas å ha virket inn på kjøpet c) den ikke svarer til opplysninger som selgeren i sin markedsføring eller ellers har gitt om tingen eller dens bruk, dersom selgeren ikke viser at opplysningene før kjøpet er rettet på en tydelig måte, eller at de ikke kan ha innvirket på kjøpet d) nødvendige opplysninger om installering, montering, bruk, stell og oppbevaring ikke følger med tingen. Personlig synes jeg dette rakleverket av en maskin jeg har lett faller inn under definisjonen av mangel, men kommer butikken til å godta det? Kan jeg reklamere med bakgrunn i dette? Søkte litt rundt på nettet og fant ut at det ikke bare er jeg som er misfornøyd med denne modellen, mulig det kan brukes som støtteargumenter. Fra Bonytt/klikk.no: En stilren mikser som dessverre har en svært irriterende arbeidslyd. Lokk og mikserblad er vanskelig å ta av og på; men håndtaket passer godt for store hender. Knivene når ikke ingrediensene ordentlig, noe som gjør miksingen dårligere. (karakter 3/6) ...hjelp? Endret 6. januar 2011 av pingting Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 6. januar 2011 Del Skrevet 6. januar 2011 Gjenstanden har ingen mangel i dette tilfellet. Wilfa annonserer denne blenderen som en blender til smoothies og slush. Den gjør jobben sin med å lage smoothies... det er bare det at den ikke er veldig god til det. Men det kan hende du kan angre, alt avhengig av hvor den er kjøpt. Er den kjøpt på nett, har du 14 dagers angrerett (men spørs om den er innenfor dette tidsrommet hvis du fikk den til jul. Riktignok har noen nettbutikker utvidet angrerettsfristen i forbindelse med julen). Så lenge du får renset den tilstrekkelig til at den kan fremstå som ny, og har alt av tilbehør og emballasje, burde det være nok i følge angrerettsloven. Enkelte el-butikker har 30 dagers returrett. Den er ikke lovpålagt, men tilbys av enkelte. Er den kjøpt hos en av disse, og du kan levere den tilbake renset og med all emballasje, vil de mest sannsynlig godta dette. Hvis den er kjøpt et sted som ikke har en fast returrett, så går det ann å spørre allikevel. Husk at forhandler ikke er pliktig til å ta den i mot, men enkelte ønsker fornøyde kunder. Spesielt hvis du ønsker å bytte i et dyrere produkt, bør det være en enkel sak å ordne. Men også her må gjenstanden selvsagt renses og pakkes ned slik at den fremstår som ny. Husk at de fleste ikke tilbyr pengene tilbake, så det kan være du må godta et bytte eller en tilgodelapp. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå