Gå til innhold

Dele lån eller skatte med samboer?

Thumose

Anbefalte innlegg

Hei!

Et lite spørsmål til dere som vet mye mer en meg om dette :)

Jeg og min samboer kjøpte hus i 2009 og har et lån på 1 mill. Hun har ellers rest på et billån på ca 50.000 som hun betaler, mens jeg har ingen andre lån.

På ligningen i fjor var det kun hun som hadde lånet oppført på seg, så hun fikk jo endel tilbake på skatten. Men så er spørsmålet, burde vi begge ha 50/50 av lånet på oss? Altså pengene går til det samme uansett og det er ikke det at jeg ikke vil hun skal ha pengene ;)

Men vil det være mer lønsomt for oss å endre på det? Eller vil være best å ha det slikt? Hun har ca 60-70.000 mer en meg i årslønn. Noen snakket om at vi kunne lignes sammen, men det gjelder vel når man er gift ?

All svar er til hjelp :roll:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Så lenge gjeld og formue står på samme person, vil det ikke bli ekstra formueskatt på dere. Fradrag for renter er 28% uansett, så det spiller ingen rolle hvem som får dette fradraget, total beskatning blir uendret så lenge inntekten er over grunnfradrag + renteutgift.

Dersom dere likevel vil endre dette, kan dere skrive en avtale og legge ved selvangivelsen, der dere for eksempel avtaler å fordele både lån (gjeld), rente og boligens verdi 50/50.

Lenke til kommentar

Hei!

Et lite spørsmål til dere som vet mye mer en meg om dette :)

Jeg og min samboer kjøpte hus i 2009 og har et lån på 1 mill. Hun har ellers rest på et billån på ca 50.000 som hun betaler, mens jeg har ingen andre lån.

På ligningen i fjor var det kun hun som hadde lånet oppført på seg, så hun fikk jo endel tilbake på skatten. Men så er spørsmålet, burde vi begge ha 50/50 av lånet på oss? Altså pengene går til det samme uansett og det er ikke det at jeg ikke vil hun skal ha pengene ;)

Men vil det være mer lønsomt for oss å endre på det? Eller vil være best å ha det slikt? Hun har ca 60-70.000 mer en meg i årslønn. Noen snakket om at vi kunne lignes sammen, men det gjelder vel når man er gift ?

All svar er til hjelp :roll:

Samlet sparer dere ikke noe på å dele rentefradraget, men om dere ikke har fullstendig felles økonomi ville jeg i selvangivelsen delt både gjeld, renter og likningsverdi. Du bare klikker på at du deler med samboer, skriver hennes fødselsnummer og endrer tallene.

Lenke til kommentar

Takk for mange bra svar her.

Som jeg forstår det vil eneste forskjellen være at hun får mindre og jeg får mer, men like masse som vi skulle fått uansett. Vi har ikke helt felles økonomi så det hadde kanskje vært greit å dele det da.

Vis jeg hadde tjent VELDIG lite hadde det kanskje vært greit at fratrekket gikk på henne? men så lenge vi har nesten lik lønn har det vel ikke noe å si, hvis jeg har fortstått rett :)

Lenke til kommentar

Vis jeg hadde tjent VELDIG lite hadde det kanskje vært greit at fratrekket gikk på henne?

Ja. Hvis du etter alle fradrag hadde endt med en "alminnelig inntekt" lavere enn personfradraget (som for 2011 er på 43.600,- , i 2010 sikkert noe lavere), m.a.o. at inntekten du skatter av ville blitt "under" null medregnet personfradraget, så hadde det lønt seg for dere begge samlet sett å føre mer av rentefradraget på samboer med høyere inntekt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...