Gå til innhold

Velferdsstaten i fare,

Anbefalte innlegg

Jeg forstår ikke hvordan velferdsstaten skal overleve på sikt. Alt for mange utnytter det systemet vi har og før eller siden blir dette for dyrt. Se bare på disse tallene.

-I Norge er 10,3 prosent av befolkningen i arbeidsfør alder på uføreordninger. For OECD-landene er gjennomsnittet 5,7 prosent. Norge bruker således 4,8 prosent av BNP på ikke å jobbe. Nesten tre ganger mer enn gjennomsnittet for OECD-land

-En ny studie fra Statistisk sentralbyrå viser at en mer lukrativ og lettere tilgjengelig uføretrygdordning er en viktig årsak til at det er så mange som er uføretryget i Norge sammenlignet med andre land. Studien vise også at det er en klar sammenheng mellom størrelsen på uførepensjonen og hvor mange som velger uføretrygd isteden for å fortsette i arbeidslivet.

Tallene ovenfor er svært skremmende og de vil gjøre det ekstra vanskelig å takle kostnadene ved den mye omtalte eldrebølgen. I Norge har vi et bra helsevesen og generelt god helse, samtidig som de fleste fleste har gode arbeidsforhold sammenlignet med andre land. Vi burde således hatt færre uføretrygdede enn gjennomsnittet i OECD-landene. Hvorfor er det da stikk motsatt?

Dette utdraget er hentet fra artikkelen utnytting av velferdsstaten

Er velferdsstaten i fare? Skal vi akseptere at noen grupper faktiskt tjener på å være uføretrygdet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg forstår ikke hvordan velferdsstaten skal overleve på sikt. Alt for mange utnytter det systemet vi har og før eller siden blir dette for dyrt. Se bare på disse tallene.

-I Norge er 10,3 prosent av befolkningen i arbeidsfør alder på uføreordninger. For OECD-landene er gjennomsnittet 5,7 prosent. Norge bruker således 4,8 prosent av BNP på ikke å jobbe. Nesten tre ganger mer enn gjennomsnittet for OECD-land

-En ny studie fra Statistisk sentralbyrå viser at en mer lukrativ og lettere tilgjengelig uføretrygdordning er en viktig årsak til at det er så mange som er uføretryget i Norge sammenlignet med andre land. Studien vise også at det er en klar sammenheng mellom størrelsen på uførepensjonen og hvor mange som velger uføretrygd isteden for å fortsette i arbeidslivet.

Tallene ovenfor er svært skremmende og de vil gjøre det ekstra vanskelig å takle kostnadene ved den mye omtalte eldrebølgen. I Norge har vi et bra helsevesen og generelt god helse, samtidig som de fleste fleste har gode arbeidsforhold sammenlignet med andre land. Vi burde således hatt færre uføretrygdede enn gjennomsnittet i OECD-landene. Hvorfor er det da stikk motsatt?

Dette utdraget er hentet fra artikkelen utnytting av velferdsstaten

Er velferdsstaten i fare? Skal vi akseptere at noen grupper faktiskt tjener på å være uføretrygdet?

Ikke link til en døv blogg når du skal hevde empiriske fakta. Takk.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Enig med Lilac1.

men også enig i problemstillingen du ønsker og diskutere her! Faktumet er at partier som Høyre har prøvd og snu denne trenden, det vil si at Høyre har foreslått og senke skattene for dem som tjener under 280 000 i året. dette fordi det skal være lønnsomt å jobbe! En annen fordel ved dette er at staten tjener på og ha folk i arbeid!

Lenke til kommentar

Enten du stemmer på Høyre eller AP, SV osv stemmer du i bunn og grunn på en stor og sterk velferdsstat. Egentlig er alle partene nesten helt like. Noen små forskjeller, men i praksis stemmer du for en og samme sak. Jeg har for lengst skjønt at dette ikke kan vare og dette blir ergo gammelt nytt. Ting jeg gjør for å sikre meg selv inkluderer å spare til egen pensjon. Jeg glemmer med andre ord at det finnes noen statlig pensjon og sparer slik at jeg selv skal kunne betale 100% av min egen pensjon. Det er svært naivt å tro at du vil få noen penger igjen hvis du er ung i dag. Du skal skattes til døde for å betale dine forfedres regning og smulene som blir igjen etter skatt må du bruke for å få råd til varer som har blitt dyrere som en konsekvens av sosialismen.

Spar mens du enda kan er mitt lille tips. Og en ting til: Grafs til deg så mye du klarer før kakebordet er tomt. Skuta synker, og det er ingen grunn til å fortsette å spille, skaff heller en livbåt mens det enda er tid.

Endret av Warz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...