FranzJosef Skrevet 5. januar 2011 Del Skrevet 5. januar 2011 Fått et gunstig tilbud på en demobil. Prisen blir da ca 35000-40000 rimeligere enn tilsvarende helt ny. Denne demobilen har gått drøye 10000 km, noe jeg ser er ganske vanlig tidspunkt å bytte ut demoen på. Eller kanskje det er bare siden 2011 gir nye, 2011-modeller. 10 000 er jo ingenting i seg selv, men det er jo ikke de snilleste kilometerne den bilen har kjørt. Det er en 4x4 og da vil vel folk kjøre den litt røft for å se hva den klarer og tåler. Demobil betyr vel i de fleste tilfeller at bilen er brukt til prøvekjøring av kunder? Noen som har dårlige erfaringer med slike biler eller tenker at jeg bør styre unna? Lenke til kommentar
Tee-Zee Skrevet 9. januar 2011 Del Skrevet 9. januar 2011 Kan ha gått som pressebil også - altså at journalister har lånt den. Det betyr at den ikke alltid har blitt behandlet like pent som den burde, og hvis det er en firehjulstrekker med litt krefter kan du nok regne med at den har gått noen mil sidelengs. På den annen side, er disse bilene tatt godt vare på, og alt som har vært av feil har blitt rettet med én gang. Lenke til kommentar
Brian Skrevet 10. januar 2011 Del Skrevet 10. januar 2011 Hvorfor skal det være noe problem at den evt har blitt brukt litt? Jeg regner med de har dimensjonert understell til litt "herjing". Motoren tåler det også, faktisk er det evt en fordel om den kjøres inn hardt. Teorien om rolig innkjøring er ekstremt omdiskutert, og jeg mener iallefall at rolig innkjøring bare er tull med tanke på motoren. Bare ta en sjekk på det tekniske før kjøp, så skal det ikke være noe problem. Lenke til kommentar
Spartan Skrevet 10. januar 2011 Del Skrevet 10. januar 2011 Muligens nye biler har "tøffe" motorer, men å kjøpe en demobil som kanskje har blitt kjørt hardt med kald motor fra start er nok ikke så lurt. Kjøp heller en privateid bil som er nesten ny. Da er den sannsynligvis bedre behandlet den første tiden. Lenke til kommentar
Brian Skrevet 10. januar 2011 Del Skrevet 10. januar 2011 (endret) Det har ikke noe med at nyere biler har tøffere motor. Det går på hvordan nye stempelringer skal kjøres for å skape en mest optimal tetting. Dette gjelder like mye på nye som gamle motorer. Men selvfølgelig er det ikke optimalt å suse i vei med ny og iskald motor, men ved driftstemp er det bare å kjøre på. Muligens ja, men du har fortsatt ikke noe garanti for at den er behandlet penere heller. De aller fleste ser på bilen som fremkostmiddel fra a til b og bryr seg lite om motortemp. Dette gjelder ikke alle selvsagt, men mange setter seg bare inn og flekker avgårde i full fart med iskald motor. Som nevnt tidligere, hvis en teknisk test sier den er ok, så skal vel den være et like så greit kjøp som en privateid. Du vet fortsatt ingenting om hvordan den kan ha blitt behandlet i noen av tilfellene. Endret 10. januar 2011 av Brian Lenke til kommentar
Castman Skrevet 11. januar 2011 Del Skrevet 11. januar 2011 Om du skal kjøpe en demobil bør den være enda billigere enn en privateid bil synes nå jeg. Gi faen holdningen kommer du ikke vekk fra når folk tester bil. Er bilen deres egen og du har ansvar for den viser brorparten av oss mer varsomhet og behandler den bedre. UTEN TVIL! Lenke til kommentar
gxi Skrevet 11. januar 2011 Del Skrevet 11. januar 2011 (endret) Jeg for min del vil nå si at demobil eller ikke demobil er jo egentlig samme greia om det er en bil man ønsker. Men er verdt å tenke på at prisforskjellen på den og det å bestille en helt ny er ikke nødvendigvis veldig stor, og da kan det være verdt å vurdere skikkelig å utvide lånet med et år ekstra f.eks og bestille den bilen man virkelig vil ha. Er noe skikkelig dritt å bruke mye penger på noe, og innen kort tid ønske å bytte den pga den manglet et eller annet man ville hatt på den. Det er ikke så veldig lett å se for seg om man hopper fra noe mye gamlere til noe tilnærmet helt nytt hvor mye enkelte småting som mangler har å si. (hvor mye prisavslaget som er gitt ved tall i førsteposten har å si vil jo veldig mye avhenge av hvor mye bilen faktisk koster. 30 000 på 150 000kr er jo f.eks mye mer enn 30 000 på 500 000kr) En annen ting som bør sjekkes er om bilen har vært registrert på bedriften som har brukt den. Dersom den ikke har vært registrert vil man jo i praksis være første eier uansett på papiret, selv om de første kilometrene er kjørt av noen andre. Noen forhandlere registrerer demobiler, mens andre bruker prøveskilter til demokjøringen. Endret 11. januar 2011 av gxi Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 11. januar 2011 Del Skrevet 11. januar 2011 En annen ting som bør sjekkes er om bilen har vært registrert på bedriften som har brukt den. Dersom den ikke har vært registrert vil man jo i praksis være første eier uansett på papiret... Det har vel egentlig liten eller ingen betydning? Men det med at ny bil (traktor, anleggsmaskin, you name it) kan bestilles med akkurat det fabrikkmonterte ekstrautstyret du vil ha (og som vil koste mye arbeidstid å ettermontere, om overhodet mulig), det er derimot et betydningsfullt argument. Lenke til kommentar
OlafG Skrevet 12. januar 2011 Del Skrevet 12. januar 2011 Om bilen har vært registrert på forhandler tidligere må man betale omregistreringsavgift og på en ny bil er det DYRT. Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 12. januar 2011 Del Skrevet 12. januar 2011 Om bilen har vært registrert på forhandler tidligere må man betale omregistreringsavgift og på en ny bil er det DYRT. Det er sant, og sikkert grunnen til at de fleste demobiler som skal selges til kunde (og ikke gå over til å være firmabil, m.a.o. fortsatt eid av bilforhandler) går på prøveskilt. Uansett, evt. omregistreringsavgift skal vel være oppgitt i prisen når (demo)bilen selges, så det skal jo ikke komme som en overraskelse. Lenke til kommentar
gxi Skrevet 12. januar 2011 Del Skrevet 12. januar 2011 (endret) En annen ting som bør sjekkes er om bilen har vært registrert på bedriften som har brukt den. Dersom den ikke har vært registrert vil man jo i praksis være første eier uansett på papiret... Det har vel egentlig liten eller ingen betydning? Men det med at ny bil (traktor, anleggsmaskin, you name it) kan bestilles med akkurat det fabrikkmonterte ekstrautstyret du vil ha (og som vil koste mye arbeidstid å ettermontere, om overhodet mulig), det er derimot et betydningsfullt argument. Det jeg mener er at dersom du kjøper en registrert bil så vil bilen da teknisk sett ha hatt to eiere den gangen den skal selges. Selger man bilen, så kan det å ha hatt to eiere ha negativ innvirkning på salgssummen. Det at den har hatt to eiere vil også reise samme spørsmål hos neste eier "Er denne skikkelig innkjørt?" fordi neste potensielle eier vil også kunne stille spørsmål vedrørende om det er en demobil eller ikke. Dersom bilen står uregistrert vil det ikke være noen oppføringer noe sted som kan fortelle en potensiell kjøper at det har vært en demobil tidligere, siden "første registrering i Norge" og "registrert på eier" vil være samme datoen. .. omregisteringsavgiften på en ny bil vil være på i overkant av 17 000, så dette er da 17 000kr som ny eier må betale i tillegg og dermed må det være en veldig, veldig kraftig prisavslag på bilen før den blir vesentlig billigere enn å bestille en ny. En fordel derimot med å kjøpe demobiler er at man får dem på dagen, og kan sjekke bilen for evt. feil og skader (nye biler kan ha feil og skader, og i enkelte tilfeller betyr det trøbbel, selv om det egentlig ikke skal skje i forhold til norsk lov). Endret 12. januar 2011 av gxi Lenke til kommentar
Wisd0m Skrevet 12. januar 2011 Del Skrevet 12. januar 2011 Demobiler blir ofte kjørt hardt. Er du i tvil kan du låne deg en demobil og gå inn på gjennomsnittsforbruk så skjønner du fort hvordan det har blitt kjørt... Lenke til kommentar
vbjornevik Skrevet 14. januar 2011 Del Skrevet 14. januar 2011 Godt mulig at bilen er kjørt hardt av kunder som har fått låne bilen osv, men ved ekstrem slitasje så tidlig, vil du nok få dekket dette på garantien? Regner med det er en 2010-modell det er snakk om her? Lenke til kommentar
FranzJosef Skrevet 17. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 17. januar 2011 Dette gjelder en Volkswagen Caddy vare. Pris 210 000. Ny vil den koste meg ca 250 000 med tilsvarende specs. Det er nesten ikke privatkjørte slike noenlunde nye til salgs. Så valget er egentlig nye fra fabrikk eller noe slikt som dette. Lenke til kommentar
vbjornevik Skrevet 17. januar 2011 Del Skrevet 17. januar 2011 Den er vell fortsatt innenfor garantitiden, slik at du vil få dekket eventuelle problemer? Demobiler er også som regel tatt godt vare på av firmaet, fordi de vet at bilen mest sannsynlig skal selges igjen. De vaskes og vokses regelmessig og servicer følges (gjerne hos merkeverksted). Du vil vel gjerne også få litt mer utstyr enn hvis du skal kjøpe en ny til samme pris? Samtidig, så kan du tenke litt på om det er verdt å ta sjansen for de 40.000.. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165 Skrevet 18. januar 2011 Del Skrevet 18. januar 2011 Mine foreldre har kjøpt demobil 2 ganger på rad nå, har absolutt ikke våre noe problem relatert til det. Lenke til kommentar
nanoO Skrevet 19. januar 2011 Del Skrevet 19. januar 2011 Jeg jobber på bilbutikk og hvertfall her er det slik at bilene absolutt ikke blir solgt om de ikke tilsvarer alderen sin (altså en såpass ny bil bør jo ikke selges om den ikke kan fremstilles som så godt som ny, bare litt kjørt)! De går jo som demobiler i ca. 2-4 måneder, alt ettersom populæriteten og tiden på året (er den fra høsten vil den bli solgt før jul ca. da man vil bytte ut i 2011 modeller). Bilene blir ikke bare kjørt av kunder - det er jo også slik at en del selgere velger å ha demobil istedenfor privatbil. Da blir bilene vanlig kjørt, og som regel bare til og fra jobb. Om jeg hadde hatt pengene (og interessen) ville jeg ikke nølt med å kjøpe demobil sålenge den har utstyret jeg ønsker. Lenke til kommentar
TechFrog Skrevet 19. januar 2011 Del Skrevet 19. januar 2011 Kjøpte en demobil for noen år siden som var gått 7500km. Med samme utstyr som den hadde måtte jeg ha betalt kr 60 000,- mer enn hva jeg ga for den. Fikk nybil-garanti, minus de få ukene/mnd den var brukt som demobil. Den var registrert på firma som solgte den men prisen var inkl omreg.avgift. Bilen var i tipp-topp stand og jeg hadde aldri noe problem. Eneste minus med demobil, som det også blir nevnt over her, er at den kanskje ikke har det man ønsker av utstyr. Har den det så er det bare å kjøre på. Den er jo så god som ny, egentlig. Før jeg kjøpte den demobilen leitet jeg etter bruktbiler, og jeg fant iallfall ingen som hadde gått så lite, med det jeg ønsket av utstyr - og til den prisen. Jeg er i ferd med å kjøpe bil igjen og kommer til å lete etter demobil denne gangen også, selv om jeg må vente 1-2mnd ekstra før jeg finner den jeg vil ha. Lenke til kommentar
FranzJosef Skrevet 20. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 20. januar 2011 Jeg kjøpte demobilen, på tross av: - 2011-modellen har en stillere motor, 1,9 dieselen til VW er kjent for å lage en del støy, har lest det flere steder - I 2011 får man nybilgaranti på 5 år, denne er registrert 1.9 2009, så det godt under 2 år igjen av den Utstyret og farge var helt greit, sparte mellom 40-60 000 i forhold til en ny. Var en liten vibrasjonslyd fra dashbordet merket jeg, litt knirk rett og slett. Vet ikke om det er nok til å reklamere, forsøker. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå